Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år, som er blevet i tvivl om jeg skal fortsætte min uddannelse på gymnasiet.
Da jeg jeg startede i 1g var jeg virkelig overbevist om, at jeg sagtens ville kunne klare det. Da vi så kom i vores klasser efter grundforløbet kom jeg ind i et sygdomsforløb, hvor jeg kom en del bagud i det faglige, men også i det sociale i klassen. Jeg snakker ikke rigtig med nogle i klassen, hvilket så også har resulteret i en depression og en del ensomhed.
Jeg har fundet en anden uddannelse, der er mere aktiv, som jeg tror at jeg nemmere ville komme igennem da det interessere mig mere. Men samtidig vil jeg gerne i værnepligt, og derfor ved jeg ikke om det er dumt at droppe ud nu, hvis jeg alligevel ikke kan komme til før om halv andet år. Jeg er også bare bange for at, hvis jeg bliver på min nuværende uddannelse, at jeg vil falde endnu længere ned i det sorte hul jeg er i lige nu.
Jeg føler lidt at jeg skuffer mig selv og mine forældre ved bare at give op, fordi det er lidt svært lige nu, men samtidig har jeg det flovt over at være i klassen fordi jeg føler mig dum, og ikke rigtig har nogle venner.
Så what to do?

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Der kan være rigtigt mange valg at tage, når det kommer til uddannelse. Så jeg kan sagtens forstå, hvis du er i tvivl i øjeblikket. Og derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med mig.
Du var møguheldig
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har været møguheldig i forhold til at starte på gymnasiet. For sygdomsforløb er ikke noget, som vi er herre over. Og det er mega ærgerligt, at det endte med at gå ud over det sociale og faglige. Men jeg håber, at du er blevet lidt mere frisk igen, selvom depression og ensomhed fylder nu. Du skriver det her med, at du føler at du skuffer dig selv og dine forældre ved at give op. Og sådan ser jeg slet ikke din situation.
Jeg tænker ikke at du giver op. Tværtimod tænker jeg, at du tager et super klogt og fornuftigt ved at vælge den uddannelse, som du synes passer bedst til dig . For i sidste ende, så er det vigtigste, at man har det godt. Og du er langt fra den eneste unge, som er droppet ud af gymnasiet og har valgt noget andet. Du kan prøve at vende det lidt på hovedet og tænke, at hvis din far eksempelvis skiftede job, fordi han var træt af sit gamle og havde fundet et, som han synes passede bedre til ham. Ville du så tænke, at han gav op? Det ville du nok ikke, for det er helt almindeligt at skifte mening, hvis man er landet et sted, som ikke gør en glad. Derfor er det også helt okay og slet ikke flovt, hvis du tager et andet uddannelsesvalg.
Tag fat i en studievejleder
Du skriver at du allerede har kigget på en anden uddannelse, som du synes virker spændende. Og samtidigt kunne du også godt tænke dig at komme i værnepligt. Det synes jeg lyder som 2 mega gode idéer. Og hvis det er det, som du godt kunne tænke dig, så er det da det du skal. Men jeg kan godt se, at der er nogle praktiske ting, som er lidt et puslespil at få til at gå op. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at tage fat i en studievejleder. Du kan komme i kontakt med studievejlederen ved at spørge på gymnasiet.
Studievejlederens job er, at hjælpe unge med at finde den uddannelse, som passer godt til dem. Det betyder også, at de er eksperter i det der med at finde rundt i alt hvad der handler om uddannelse, og hvordan man kan planlægge sig igennem det. Og de kan være rigtigt gode at have som sparringspartnere, især fordi de også kender til en masse uddannelser, som man måske ikke selv har hørt om. Derfor tænker jeg også, at studievejlederen kan være med til at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan planlægge de næste par års uddannelse på en god måde, indtil du gerne vil i værnepligt.
Du kan også få et job
Hvis der er halvandet år til, du kan søge ind på værnepligten, så kan du også overveje om du hellere vil arbejde indtil da? Det er også en mulighed, hvis du hellere vil vente med at beslutte dig for uddannelse til efter værnepligten.
Snak med dine forældre
Jeg tænker det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik snakket med dine forældre om dine overvejelser. For det lyder til, at det fylder meget for dig, at du er nervøs for at skuffe dem. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne have, at deres børn har det godt. Og hvis du fortæller dem om dine andre overvejelser og planer, så tænker jeg, at de sagtens kan se, at det er noget, som du har tænkt over. Og som ikke handler om, at du giver op, men at du vælger noget andet, som er bedre for dig. Hvis du har lyst, så kan du læse vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan snakke om ting, som måske føles sårbare. Det kan være en rigtig rar hjælp at have med sig.
Tag en tur til lægen
Nu skriver du lige kort, at du oplever depression. Hvis man oplever depression, så er det en rigtig god idé at tage en tur til lægen. For lægen kan hjælpe en med at finde ud af, hvad der kan være den rette hjælp eller behandling, så depressionen kan gå væk igen. Så hvis du ikke allerede har været til lægen, så kunne det være en god idé, at tage en tur til lægen og få snakket om depressionen.
Jeg synes det er hammervigtigt, at du ved, at der ikke er noget galt i at droppe ud af gymnasiet. Det kan sagtens være det gode og rigtige valg for en. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig, uanset hvor du lander.
De bedste hilsner fra en Mindhelper