Hej Mindhelper
Jeg er 16 år og går i 1g jeg er simpelthen blevet skoletræt og overvejer at droppe ud fra gymnasiet. Men jeg føler mig pressede hjemmefra at jeg skal gå i gymnasie. Grunden til at jeg vil stoppe fra skole er fordi jeg synes at konceptet at sidde 7 timer i et lokale er absurd, og det gøre at jeg mister hurtigt koncentrationen i timerne og jeg føler at skole ikke er noget for mig da jeg kommer meget op og diskutere med lærer over min opførsel i timerne og min attitude. Burde jeg stoppe?

(16 år)
Hej med dig
Det er super irriterende at gå og føle sig skoletræt. Især hvis man går og overvejer, om gymnasiet overhovedet er noget for en. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er naturligt at være skoletræt
Du skriver, at du er gået hen og blevet skoletræt, og derfor overvejer at droppe ud af gymnasiet. Lige netop det med at være skoletræt, tror jeg at der er rigtig mange som kan nikke genkendende til. Og hvis man har en følelse af, at det er lidt meningsløst at sidde stille i det samme lokale i 7 timer – så giver det god mening, at skoletrætheden kan dukke op. Det er en super træls følelse og måske en du kender til? Dog vil jeg skynde mig at sige, at det er fuldstændig normalt at blive skoletræt. Jeg tror at der er rigtig mange unge, som har oplevet en eller anden form for skoletræthed i løbet af deres liv. For nogle går det over af sig selv og for andre, at gymnasiet bare slet ikke er noget for dem – begge ting er lige okay! Man kan sagtens nå at skifte kurs og finde på noget helt andet, som passer bedre til den man er.
Det er vigtigt at få mærket efter
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du skal stoppe på gymnasiet. For i sidste ende er du den eneste, der kan mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Nogle gange kan det være rigtig svært at vide, hvad der er rigtigt, når man går med alle overvejelserne oppe i hovedet.
Derfor kan det måske hjælpe dig at lave en liste på et stykke papir eller på computeren, hvor du skriver fordele og ulemper ved at stoppe på gymnasiet. Det kan godt være nemmere at få et overblik, når man får sine tanker ned på skrift. På den måde, er det måske nemmere at sætte finger på, hvad der fylder mest for dig.
Let presset derhjemme
Du skriver, at du føler dig presset hjemmefra til at gå på gymnasiet. Det lyder super træls. Nogle gange kan det være en rigtig god ide at dele sine tanker med dem omkring sig. Derfor tænkte jeg på, om du kunne snakke med dem derhjemme om, hvordan du går og har det med gymnasiet. Det er ikke altid sådan, at dem omkring en ved, hvordan man har det. Så kan de bedre forstå, hvor man kommer fra, når man deler sine tanker.
Snak med dine venner
Det kan være rigtig svært at gå med store valg og overvejelser alene. Nogle gange kan det føles som om, at overvejelserne og valgene er det eneste, som man kan tænke på. Derfor kan det også være en rigtig god ide at dele sine overvejelser med andre. Det tager ofte lidt af presset og nogle gange finder man ud af, at der er mange som har det på samme måde. Derfor tænker jeg, at det kunne være en super god ide, at du snakkede med dine venner om at være skoletræt. Måske er der også nogle af dem, som har det på samme måde og har nogle gode råd til dig.
Snak med en studievejleder
Her til sidst, tænker jeg det kunne være en god idé for dig, at prøve at tage fat i en af jeres studievejledere. De er super vant til at tale med unge, som er blevet skoletrætte og ikke ved om de skal stoppe på gymnasiet eller ej. De ved også en masse om, hvad man ellers kan lave af spændende ting, som ikke er at gå på gymnasiet. Du kan nemt komme i kontakt med en studievejleder ved fx at spørge lærerne eller kontakte administrationen på dit gymnasium. Du kan også tjekke E-vejledningen ud. E-vejledningen er et online tilbud, hvor man kan få rådgivning gennem chat, mail eller telefonen.
Det kan være super svært at beslutte sig, om man skal stoppe på gymnasiet. Derfor håber jeg også, at der var noget i mit svar til dig, som du kunne bruge. Jeg sender en masse tanker din vej og håber du får mærket efter, hvad der er den rette beslutning for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper