Hej
Jeg har haft lov til at være i praktik to dage om ugen fra kl. 12 og resten af skoledagen. Det var en aftale med kommunen, nu må jeg ikke mere fordi det hele har været en fejl fra kommunen. Derfor har jeg kunnet overskue at klare skole. Ellers blev jeg væk og opførte mig dårligt. Passer ikke ind i skolen men er god til mit praktik. Jeg har meget svært ved det faglige, men har gode venner. Nu er jeg ked af det og mine forældre gør alt for at hjælpe, men skolen vil ikke lade mig fortsætte. Hvad kan jeg gøre for at jeg kan få en hverdag som før med praktik og skole? Jeg går i 7. klasse.
Mvh.

(13 år)
Hej med dig
Først og fremmest skal jeg starte med at sige, at jeg har slettet dit navn for at du forbliver anonym. Jeg håber det er okay.
Når det så er sagt, så lyder det til, at du står i en rigtig øv situation lige nu.
Du har haft en rigtig god aftale med kommunen om at være i praktik to gange om ugen. Og nu må du så ikke alligevel. Og hvad gør man så?
Vi er alle forskellige
Du skriver, at du har svært ved det faglige og at selvom du har gode venner, så passer du ikke ind i skolen.
Sådan tror jeg der er rigtig mange, som har det.
For når det kommer til det faglige, er vi alle sammen forskellige. Nogle har rigtig let ved det, nogle har rigtig svært ved det og nogle ligger et sted midt imellem.
Derfor kan det også være svært, at føle man passer ind, hvis man selv har svært ved det faglige. For man kan hurtigt få en følelse af, at der er rigtig mange i ens klasse, som ikke har svært ved det.
Når man er god til noget andet
Men du skal vide, at bare fordi man ikke er så god til det faglige, betyder det ikke, at man slet ikke er god til alt muligt andet.
Det lyder fx til, at du klarede det rigtig godt på din praktikplads og havde det godt der. Og når man finder noget som man er glad for og god til, kan det være en god ide, at lave noget mere af det.
Derfor forstår jeg også godt, at du er rigtig ked af det og gerne vil tilbage til din hverdag som før, hvor du både gik i praktik og skole.
Jeg kan desværre ikke sørge for at du får din hverdag tilbage, hvor du gik i praktik og skole.
Men jeg vil prøve at give dig nogle gode råd med på vejen til, hvad du kan gøre for at din nye hverdag bliver så god som mulig.
Har du overvejet at tage på efterskole?
De fleste mennesker tænker, at efterskole kun er noget for børn som skal i 10.klasse. Men faktisk er der rigtig mange efterskoler som tilbyder, at man kan tage 8. eller 9. klasse på efterskole i stedet for almindelig skole.
Det kunne være at det var noget for dig? For selvom man stadig skal have almindelige fag, er der rigtig mange efterskoler, som også tilbyder alt muligt andet.
Det kan fx være et håndværkerfag, et computerspilsfag, en madlavningsfag eller noget helt fjerde. Der er alle mulige spændende fag derude, som de forskellige efterskoler tilbyder.
Måske kunne dig og dine forældre sætte jer ned og se, om der er en efterskole derude, som har nogle fag, som minder meget om det du lavede i din praktik?
Bliv ved med at tale med dine forældre
Selv hvis efterskole ikke lyder som noget for dig, så synes jeg stadig du skal sætte dig ned og få snakket med dine forældre om, hvordan du har det.
For det lyder til, at du har nogle rigtig søde forældre, som gør alt hvad de kan for at hjælpe dig bedst muligt.
Og når man har sådan nogle søde forældre, er det ofte en god ide at blive ved med at snakke med dem om, hvorfor man ikke synes det er fedt at tage i skole.
Det kan være, at de har lagt mærke til noget du ikke har og kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du får en bedre hverdag i skolen.
Du kan altid ringe til en studievejleder
Hvis du stadig sidder med en følelse af, at det aldrig bliver en god hverdag i skolen uden din praktik, så vil jeg varmt anbefale dig at ringe til UddannelsesGuidens eVejledning.
Du kan måske spørge dine forældre, om de vil sidde ved siden af det imens eller om de vil ringe for dig.
Studievejledere ved nemlig rigtig meget om hvilke muligheder man har for praktik, skole og andre alternativer.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis man savner en hverdag med mindre faglighed og mere praktik.
Det er gratis og du kan enten fange dem på chatten, booke et videomøde eller ringe til dem på telefonen.
Det kan være rigtig hårdt, at føle man ikke passer ind i skolen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper