Hej
jeg er 11 år jeg kan ikke finde ud af skolen der er ikke et eneste fag jeg er god til. selvom alle siger at jeg er god til alt så føler jeg det ikke er rigtigt. hvad skal jeg gøre for at blive god i skolen?

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 11 år
Det lyder da til, at du går med en masse tanker om skolen, og det at være god i skolen. Det kan komme til at fylde rigtig meget, derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind til os.
Måske de andre har ret?
Jeg kommer til at tænke på, om det måske godt kunne være, at de andre har ret. Og at du måske faktisk er god til tingene. Det er nemlig sådan med os mennesker, at vi godt nogen gange kan komme til at føle, at vi er dårlige til noget, selvom vi måske faktisk er gode til det. Det kan der være rigtig mange grunde til, men ofte kan man komme til at være meget mere kritisk overfor sig selv, end man er overfor andre, så man helt kommer til at overse, at man måske er meget god til tingene.
Vi mennesker er også meget forskellige, og der er nogen som er rigtig gode til at lave matematik, andre er vildt hurtige til at løbe, og så er der andre som er god til noget helt tredje. Og det er helt OK. Vi har nemlig alle sammen nogle ting, som vi er bedre til end andre. Og sådan er jeg sikker på, at alle dine klassekammerater også har det. Derfor behøver man heller ikke, at være supergod til alle fag, for at være god i skolen.
Snak med din lærer
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med din lærer om de her tanker, som du går med. Så kan det nemlig være, at I kan få en snak om, hvordan din lærer synes, at det går. Og så kan det også være at din lærer måske kan fortælle dig om de ting, som du er god til i skolen. Det kan også være, at din lærer kan hjælpe dig med med at blive bedre til fagene i skolen. Din lærer har helt sikkert snakket med elever, som har haft det ligesom dig før. Og derfor er de som regel også rigtig gode til at hjælpe og lytte. De fleste lærere vil nemlig også rigtig gerne have, at deres elever har det godt.
Snak med dine forældre
Det kunne også være en god ide, at du snakkede med dine forældre om de her tanker. Det kan nemlig være rigtig svært, at gå rundt med helt alene. Og dine forældre er måske nogle af dem som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at de vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem om dine bekymringer. For de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Og derfor tænker jeg også, at dine forældre rigtig gerne vil hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. Du kan læse lidt mere om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting i vores guide til lige præcis det.
Jeg håber at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og at du får snakket med din lærer om de her tanker, som du går med, så det ikke skal fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper