Hej Mindhelper
De sidste to uger har været rigtig trælse, for mig rent humør messesigt. Jeg havde lidt ens tilfælde for 5 måneder siden, hvor efter det forsvandt igen.
Sagen er den, at jeg ofte har stillet mig det spørgsmål om, hvor vidt jeg har valgt den rette uddannelse. Det er noget, som jeg reflektere meget over.
Første gang jeg havde overvejelsen, var der vi var lige, var kommet i skole igen efter Corona. Jeg havde rigtig meget materielle, som jeg skulle læse op på, fordi vi var hjemsendt og det var begrænset hvor meget vi lærte under virtuel. Jeg følte mig helt lost og viste ikke rigtig, hvor jeg skulle starte.
Jeg blev virkeligt demotiveret og trist på daværende tidspunkt. Dog havde jeg nok disciplin til at læse op til alt materialet og endte med at bestå min eksamenen. Jeg blev mere interesseret i mit fag igen. Efter den periode.
Anden er gang er så nu, hvor jeg er startet ved min læreplads.
De første to uger kunne jeg godt lide. Dog de sidste to uger har jeg haft tanker igen om hvor vidt det er den rigtige uddannelse. Sagen er den jeg har ikke haft muligheden for lave noget og det savner jeg meget.
Det er træls at jeg ikke kan finde et svar og jeg har haft store humørsvingninger.

(19 år)
Kære Du
Det kan være hårdt når man rammes af humørsvingninger. Og når man bliver i tvivl, om man har valgt den rigtige uddannelse. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt
Du skriver, at dit humør svinger meget for tiden. Det kan være rigtig træls at have humørsvingninger. Og man kan både blive lidt trist og ked af det, og det er ikke nogen rare følelser at gå rundt med.
Mange mennesker oplever, at deres humør svinger fra tid til anden, og det er en helt naturlig del af livet. I nogen perioder køre alting på skinner, og så er humøret højt. Og i andre periode møder man måske nogle udfordringer i livet som gør, at ens humør ikke er det bedste. Når man er i en periode, hvor humøret er dårligt, kan det være svært at se sig ud af. Men de fleste oplever heldigvis, at selvom de er triste eller kede af det i en periode, så bliver det bedre igen, og det gode humør vender tilbage.
Når man er ramt af dårligt humør, kan det være rart at have nogle redskaber, som kan hjælpe en til at blive i bedre humør. Derfor kan du prøve at læse denne her artikel. I den er der 10 gode råd til at arbejde med følelsen af tristhed. Så jeg tænker måske, at det er noget du kan have glæde af.
At være i tvivl
Du skriver også, at du er i tvivl om du har valgt den rigtige uddannelse. Det tænker jeg, at rigtig mange unge oplever at tænke på et tidspunkt. Det er nemlig helt normalt, at blive i tvivl om man har valgt det rigtige, når man er i gang med en uddannelse. For når man tager en uddannelse, skal man lære en helt masse forskellige ting. Og der vil ofte være nogle ting man godt kan lide, og andre ting, man slet ikke bryder sig om. Så i perioder kan man synes det man lære om er spændende. Og i andre periode, synes man bare ikke det er særlig fedt.
Selvom man ikke synes alt man laver på sin uddannelse er spændende, oplever mange at blive glade for arbejdet efter uddannelsen alligevel. Som færdiguddannet kan man nemlig selv vælge, hvilken retning man vil gå i. Og så kan man måske finde et job, hvor man kan lave mere af det man godt kan lide. Og så kan jobbet efter uddannelsen, stadig være fedt, selvom alt på uddannelsen ikke var lige spændende.
Når man bliver i tvivl om man går på den rigtige uddannelse, er det selvfølgelig også vigtigt at mærke efter, hvad der føles rigtigt. Men nogen gange, kan det være sværere end som så. Men måske kan det hjælpe dig lidt at prøve at tænke over, om det er hele uddannelsen du er i tvivl om, eller om det kun er dele af den, du ikke bryder dig så meget om. Og overveje, om du måske kan komme til at arbejde mere med den del af uddannelse, som du godt kan lide.
Tal med lærepladsen
Du skriver også, at du ikke har fået lov til at lave så meget på det seneste. Er det ude på din læreplads, du ikke får lov til at lave så meget? Nogen gange kan det være lidt frustrerende at være i lære, fordi man ikke altid kan lave alle de ting, som de uddannede får lov til. Men jeg tænker, om du måske kan snakke med en af dem du er i lære hos? Så kan du spørge, om du kan få lov at lave nogle flere ting og det kan sommetider gøre, at man kan få lov til lidt mere. Og det kan gøre ens forløb lidt sjovere.
Hiv fat i studievejledningen
Jeg tænker også, at studievejledningen på dit uddannelsessted, kunne være gode at tage fat i. De plejer nemlig at være smadder gode at tale med, når man går og er i tvivl om man er på den rigtig uddannelse. De er vant til at tale med unge, og jeg tænker også, at de har snakket med mange i en lignende situation som dig. Som er blevet lidt i tvivl om uddannelsen nu også er den rigtige for dem.
Snak med nogen om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med nogen i dit liv om hvordan du har det, og din tvivl omkring din uddannelse? Det kunne måske være dine forældre, en god ven, eller en helt tredje. Ellers tænker jeg, at det kunne være en god ide at gøre. Det kan nemlig hjælpe en, også at høre nogen andres perspektiver. Og trælse tanker og dårligt humør, kan komme til at fylde lidt mindre, når man får talt med nogen om det.
Hvis du synes det kan være lidt svært, at tale om hvordan du har det, kan du prøve at kigge på denne her artikel. Den handler om, hvordan man kan tale med sine forældre, om svære ting. Selvom den handler om forældre, kan den også sagtens bruges, hvis der er en anden du hellere vil tale med.
I Headspace vil de altid lytte
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil tale med nogen udefra. Hos Headspace sidder der en masse dygtige frivillige, som altid gerne vil lytte. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Så derfor tror jeg måske, at de ville være gode for dig at tale med, både når det gælder tvivl om uddannelse, og humørsvingninger. Du kan desuden være helt anonym i Headspace, hvis du synes det er rarest.
Det kan være rigtig træls når man rammes af tvivl og humørsvingninger. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej. Og håber, at du får talt med nogen om de tanker du går med for tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper