Hej Mindhelper
Jeg har valgt at gå på en erhversuddannelse fordi jeg troede, det var hvad jeg vil, men nu der gået et par måneder og jeg er i tvivl. Jeg bange for at jeg har taget det forkerte valg, men jeg bange for at blive set ned på af alle fordi har gået på skolen før hvor det ikke gik så godt. Nu har jeg ingen ide om hvad jeg skal gøre. Har prøvet at sige det til min lære men har ikke haft held med det. Vil heller ind på universitet fordi vil ikke have min gymnasiale uddannelse går til spilde.

(19 år)
Hej med dig
Når man er blevet i tvivl om sin uddannelse, kan det være rigtig svært at vide hvad man skal gøre. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at være i tvivl
At vælge en uddannelse, kan føles som en rigtig stor og vigtig beslutning. Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du er i tvivl. For langt hen af vejen, så er det også en rigtig vigtig beslutning.
For når man vælger uddannelse, vælger man som regel også den vej man godt kunne tænke sig at gå, ift. hvilket arbejde man gerne vil have efter.
Når det så er sagt, så er der ingen der siger, at man skal vælge rigtig første gang.Tværtimod er der rigtig mange ligesom dig, som er i tvivl om, hvilken uddannelse der er den rigtige for dem.
Faktisk så dropper hver 6. studerende ud eller skifter uddannelse inden for det første år på studiet. Så er du langt fra alene med din tvivl.
Hvis du har lyst til at læse om andre, der også er i tvivl om deres valg af uddannelse, kan du læse brevkassespørgsmålet: Jeg er meget i tvivl om jeg har valgt den rigtige uddannelse og Jeg er i tvivl om den uddannelse, jeg går på, er den rigtige.
Det med at tage en uddannelse
Selvom det er en svær beslutning, så lyder det til, at det med at tage en uddannelse også er noget, som du rigtig gerne vil.
Derfor synes jeg også vi skal prøve at se på, hvordan du tager det valg, som er det bedst mulige for dig.
Hvad skal du gøre?
Når man skal tage en stor beslutning, kan ens tanker og bekymringer godt løbe lidt løbsk inde i hovedet på en. Og når de gør det, kan det godt være lidt svært at holde styr på dem og vide, hvad der lige præcis er det rigtige for en selv.
Der findes desværre ikke en opskrift på, hvordan man finder ud af, om en uddannelse er den rigtige for en eller ej.
Men noget som rigtig mange oplever hjælper, er at lave en liste. En liste hvor man skriver ned, hvad der taler for at blive på sin uddannelse og hvad der måske taler for, at det ikke er den rigtige for en.
På den måde, skal du ikke gå med alle bekymringerne og diskussionen oppe i hovedet. Den ligger i stedet for på et stykke papir derhjemme eller på en note på telefonen.
Du kan gøre præcis det samme med de andre uddannelser, som du har overvejet.
Hvis du synes det kunne være rart med flere råd og hjælp, kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: I tvivl om valg af uddannelse? Værsgo, her får du lidt hjælp.
Din uddannelse går ikke til spilde
Til sidst i dit brev skriver du, at du hellere vil ind på universitet, da du ikke har lyst til at din gymnasiale uddannelse går til spilde.
Her bliver jeg lidt i tvivl om hvad du tænker går til spilde? For når du først har bestået din gymnasiale uddannelse, har du den med dig for livet. Og en gymnasial uddannelse er rigtig rar at have, da den åbner op for en masse gode uddannelser.
Og den går bestemt ikke til spilde, hvis du vælger at tage en erhvervsuddannelse.Tværtimod er der rigtig stor mangel på erhvervsuddannede lige nu, da de jobs som de får, er vigtige for at vores samfund kører som det skal.
Når det så er sagt, er det også helt okay hvis du hellere vil læse på universitetet. Det vigtigste er bare at du vælger noget, som du kan se dig selv i.
Har du snakket med dine venner om det?
Jeg kommer også til at tænke på, om det er noget, som du snakker med dine venner om?
For ofte, når der er noget som går en på, kan det være en rigtig god ide at snakke med sine venner om det.
Det kan være at de kender til præcis de samme følelser og måske endda har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Kender du uddannelsesguidens eVejledning?
Når man er i tvivl om, hvilken uddannelse der er den rigtige, kan det være rart at snakke med nogen, som ved rigtig meget om uddannelser generelt.
Her kan jeg varmt anbefale dig at kontakte uddannelsesguidens eVejledning. Hos uddannelsesguidens eVejledning møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, der er i tvivl om deres uddannelse.
Det kan være tvivl om hvilken uddannelse man skal gå på, om den uddannelse man går på er den rigtige eller om man skal lave noget helt andet.
Hvis det lyder som noget for dig, kan du enten fange dem på chatten eller give dem et kald. Det er gratis og de har åbent alle ugens dage.
Man kan hurtigt komme i tvivl om man har valgt den rigtige uddannelse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge til at træffe det valg, som er det rigtige for dig. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper