Hej Mindhelper
Jeg er i gang med en uddannelse (Kosmetiker) hvor arbejdstiderne er 10-18/10-19 hver dag.
Da jeg startede troede jeg ikke det ville være et “stort” problem for mig, men blot noget jeg troede jeg skulle vende mig til. Efter 7 måneder i praktik kan jeg ikke slet forene mig med det. Jeg hader det. Kan mærke helt ind i knoglerne hvor forkert det føles, at dag ud og dag ind at arbejde på de tidspunkter. Jeg får intet ud af min dag når jeg har fri, og kan slet ikke få min hverdag til at fungere (bor ude med kæresten). Har altid elsket at møde tidligt og få “tidligt” fri (men samtidig kan jeg godt leve med et par aftenvagter i ugen) Jeg kan knapt nok kun lige holde hovedet oven vande når jeg er på arbejde, men når jeg kommer hjem (eller før min vagt starter) drukner jeg i deprimerende tanker. Nogle dage er jeg sur (Min chef er heller ikke på nogen måde optimal) men de fleste dage ked af det. Jeg er færdig uddannet om et år, og har svært ved at finde ud af om jeg skal færdiggøre. Jeg kan godt lide “branchen” men ved at ikke skal stå i klinik som man skal under praktik (Måske vil jeg være underviser eller lignende inde for faget eller sidde på kontor hos et hudplejebrand). Er det spild af min tid? Skal min mentale tilstand være lort i det næste år, for så at håbe på jeg finder et bedre job inde for branchen engang I fremtiden? Nogle dage tænker jeg, om det er mig som er for sippet? Burde jeg ikke godt kunne klare de arbejdstider? Men alt i mig stritter bare i mod. Jeg føler jeg har så lidt fritid, og aftaler med fam og venner bliver så sent om aftenen at det er uoverskueligt for mig. Jeg er introvert, så sætter stor pris på at kunne være hjemme og lade op, men det føler jeg ikke at jeg kan, hvis jeg så også lige skal se en veninde efter jeg har fri kl 18/19. Så føler jeg klokken bliver mange før jeg er hjemme og kan tage mig af mig selv og mit hjem. Jeg kan sove “længe” om morgenen og få ordnet lidt ting, men det får jeg intet ud af. Vil hellere bruge tid med de nære eller løbe ærinder.
Jeg synes virkelig det er svært, og ville nok elske arbejdet hvis det var fra 7-15/8-16 el lign, men i denne branche er vi desværre nødt til at have åben når andre har fri.
Det er hårdt at skulle indse at jeg måske har valgt det forkerte, men under corona har jeg virkelig opdaget at jeg ikke er glad i dagligdagen når jeg går på arbejde (elsker skole perioderne)

(Pige, 20 år)
Kære Pige på 20 år
Det er hammersvært når man finder ud af, at der er store dele af ens kommende arbejdsliv, som slet ikke passer til en. For hvad søren gør man så lige, når man står og er snart færdiguddannet? Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du har gjort dig en super god erfaring
Når jeg læser dit brev, så kan jeg sagtens forstå, hvis du er rigtigt frustreret over det hele lige nu. For selvom du egentligt virker rigtigt glad for din uddannelse, så er arbejdstiderne bare slet ikke din kop te. Og det kan jeg godt forstå. For når timerne ligger som de gør, så går hele dagen med arbejde og det kan være rigtigt svært at få plads til alt det sociale og fritiden. Især hvis man også har brug for at lade op om aftenen. Det er jo mega ærgerligt at timerne ligger sådan, men samtidigt er det en super god erfaring, du har gjort dig. For hvordan søren skulle du kunne vide at det ikke var noget for dig, før du havde prøvet det? Så en positiv ting ved hele situationen kunne være, at du har lært dig selv og dine behov lidt bedre at kende.
Jeg tænker på ingen måder, at du er sippet eller burde kunne klare arbejdstiderne. Tværtimod synes jeg du har givet det et super godt forsøg. Du har været i praktikken i 7 måneder nu og du har givet dig selv god tid til at finde ud af, hvad der fungerer og ikke fungerer for dig. Det er mega sejt og rigtigt vigtigt, at du mærker godt efter, hvordan du har det med arbejdet. Det er altid okay at skifte mening og vælge noget andet, hvis det viser sig, at man har valgt forkert.
Det er altid okay at skifte mening
Lige nu er du rigtigt meget i tvivl om, hvorvidt du skal gøre det færdigt eller ej. Det er møghamrende hårdt, når man står så tæt på mållinjen, men egentligt ikke er sikker på, at man har lyst til at gøre det færdigt. Du skriver det her med, at der måske er mulighed for, at du vil kunne sidde på kontor i et hudplejebrand eller være underviser. Men jeg kommer til at tænke på, om det er noget, du har lyst til at gå efter? Hvor stor en chance er der for at få job sådan nogle steder og er det noget, som du ville synes var sjovt? Hvis du kommer frem til, at det er lige dig og der er gode muligheder for arbejde, så vil det kunne give god mening, at gøre studiet færdigt og gå efter den type jobs. Men hvis du nærmere tænker, at det er den eneste jobtype, som du vil kunne holde ud i branchen, så kan du jo overveje, om det ville være rarere, at uddanne sig til noget helt andet? For det ville være rigtigt ærgerligt, hvis du ender med at føle, at du “nøjes” med noget bestemt arbejde.
Det er helt normalt at prøve flere uddannelser af, før man finder den, som man føler er den rigtige. Det er der super mange unge, som har gjort før dig. Og det er fuldstændigt okay, hvis man tager det valg. Det skal der også være plads til.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, at snakke med en studievejleder om uddannelse. Studievejlederens job er nemlig at hjælpe unge med at finde den rigtige hylde. De er super gode at snakke med, hvis man er blevet i tvivl om sin uddannelse. For den tvivl behøver du ikke gå med alene. De har et super godt overblik over, hvad der er af muligheder derude, hvis du kunne tænke dig at få en at sparre med. Så kan du prøve at snakke med studievejlederen om, at du gerne vil have en uddannelse, hvor jobbene ligger fra 08-16 typisk. Og du kan prøve at vende med studievejlederen, om det vil give mening, at gøre uddannelsen færdig eller om i skal finde på en anden løsning.
Du kan kontakte en studievejleder gennem din nuværende skole. Ellers kan du også kontakte e-vejledningen, som er studievejledere der kan rådgive online. Dem kan du komme i kontakt med både på mail, chat, telefon og via digitale møder. De står klar til at hjælpe med situationer som din og man er altid velkommen til at kontakte dem.
Hvis man kommer frem til, at man måske har valgt forkert, så er det en super god idé, at reagere på det. For man behøver ikke gøre en uddannelse færdig, hvis man ikke har lyst. Det er altid okay, at vælge om.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og du ender på en hylde, som er lige dig. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper