Jeg føler mig utilpas og utryg i min klasse, så jeg vil gerne skifte tilbage på min gamle skole. Men jeg er bange for, mine forældre ikke vil forstå det.
Hej
Jeg er en dreng på 14 år og jeg føler at jeg godt vil flytte tilbage på min gamle skole. Fordi at på min nye skole føler jeg mig virkelig utilpas og ikke tryg så jeg har det virkeligt svært der. Grunden til jeg er flyttet skole er fordi at jeg lavede meget ballade og mange dårlige beslutninger men jeg føler også at en af grundene til at flytte skole er fordi at jeg har det svært på den nye skole og jeg får virkelige dårlige karakter mens andre får gode karakter hver eneste gang. Får jeg de fleste gange 00. 02 så jeg har det virkelig svært for de andre er på et helt andet niveau jeg har det også svært ved at passe ind og jeg har gået der et et helt år og stadig ikke fået nogen at være sammen med der. Så en anden grund til at flytte tilbage er at dem som lavede ballade før har skiftet skole og jeg mener som i alle altså på min årgang og så er der mange andre som har skiftet skole. Så de er ikke så mange de er kun to klasser nu før tre og de har også fået ny skoleleder så hvis det nu var jeg skulle til møde ville han måske se anderledes på mig end en der laver meget ballade men jeg er helt stoppet med at lave sså nogle dårlige og dumme ting. Men det jeg er bange er at mine forældre ikke vil forstå det de siger at det er en dårlig skole med meget ballade men det er der jo ikke mere.
(håber i forstod det)

(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14 år
Det er rigtigt svært, når man ikke føler sig tryg og tilpas i sin klasse. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Og jeg forstod helt fint, hvad du har skrevet. Du har fået forklaret din situation så fint for mig i brevet.
Får de mon alle sammen gode karakterer?
Det lyder som om, du føler, at du har svært ved at følge med de andre rent fagligt i din nye klasse. Er det rigtigt forstået? Hvis det er, kan jeg godt forstå, du ikke synes, det er særligt fedt. For det er rigtigt hårdt at føle, at man ikke rigtigt kan følge med i skolen. Men jeg kommer også til at tænke på, om det mon er rigtigt, at alle de andre i din klasse får gode karakterer hver gang? Jeg ved godt, at det virkeligt kan føles sådan, når man får en opgave tilbage og alle i klassen snakker om, hvor gode karakterer de har fået. Men det er tit dem, der har fået gode karakterer, der gerne vil fortælle, hvilken karakter de har fået. Og jeg vil næsten vædde med, at der også sidder nogen i din klasse, som heller ikke har fået en særligt god karakter, men som bare ikke har lyst til at sige det.
Samtidigt lyder det også som om, du kommer til at sammenligne dig rigtigt meget med de andre i din klasse. Det er der slet ikke noget galt med. For vi mennesker er sociale dyr, så det er noget, vi alle sammen kommer til at gøre. Men det er bare ikke altid særligt hjælpsomt. For når man sammenligner sig selv med andre, så er det så nemt at komme til at føle, at man ikke er god nok, fordi man kun sammenligner sig med alle de andres styrker. Men de andre i din klasse har også nogle ting, de ikke er særligt gode til, som du måske så til gengæld er super god til. Så du behøver ikke at få lige så gode karakterer som de andre for at gøre det godt nok. Hvis du gør dit bedste for at følge med, så er det godt nok. For så har du gjort alt, hvad du kan.
Snak med dine lærere
Det lyder som om, der er flere grunde til, at det ikke er sjovt at være på din nye skole. For der er både det med, at du ikke føler, du kan følge med de andre. Men det lyder også som om, du også føler dig udenfor i din nye klasse, fordi du ikke har fundet nogen at være sammen med. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at du har det svært på din nye skole. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har snakket med en lærer om, at du ikke rigtigt føler dig tryg i din klasse? Det er nemlig også en mulighed. Om ikke andet så for at gøre det lidt nemmere for dig et komme i skole, indtil du kan flytte. For dine lærere har nemlig et ansvar for, at du har det godt i din klasse. Samtidigt så bekymrer de fleste lærere sig også for deres elever. Så jeg er næsten sikker på, at dine lærere rigtigt gerne vil hjælpe dig.
Kan det løses kun ved at skifte skole?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg også til at tænke på, om det her mon er noget, der kan løse sig kun ved, at du flytter tilbage på din gamle skole? Jeg tænker i hvert fald på, at det ikke er sikkert, at det bliver nemmere at følge med de andre fagligt af, at du flytter tilbage på din gamle skole. Det betyder ikke, at du ikke skal flytte tilbage på din gamle skole, hvis det er det, du gerne vil. For det er også vigtigt, at man føler sig tryg og godt tilpas i sin klasse. Og hvis det, der skal til for, at du kan blive tryg i din klasse er, at du flytter tilbage på din gamle skole, så synes jeg, det lyder som en god ide. Men jeg tænker, at du får snakket med nogen om, at du synes, det er svært at følge med de andre fagligt. Så du kan få noget hjælp til det.
Snak med dine forældre
Jeg kan godt forstå, du er bange for, at dine forældre ikke vil forstå dig. For det lyder som om, der også var en del bøvl på din gamle skole. Men mit bedste råd til dig er alligevel at prøve at snakke med dine forældre om det. For hvis du ikke snakker med dem om det, så finder du i hvert fald aldrig ud af, om de vil forstå det. Og du har også gjort dig nogle rigtigt fine tanker i dit brev om, hvorfor det giver mening at flytte tilbage på din gamle skole. Hvis du fortæller dine forældre dem, så tænker jeg godt, at de kan forstå dig. Men ligegyldigt hvad så er jeg næsten sikker på, at de vil gøre sit allerbedste for at forsøge at forstå det, du fortæller dem. Fordi de holder af dig og vil dig det allerbedste. Hvis det er svært for dig at få det sagt til dem, kan du eventuelt vise dem det brev, du har skrevet her. For du har jo faktisk beskrevet alle tingene så fint her.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om, at du gerne vil skifte tilbage til din gamle skole. Så I kan finde ud af, hvad I kan gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper