Hej
mine forælder er lige blevet skilt og jeg er helt ude af det,jeg føler min verden er gået fra hinanden. Og jeg trode min familie var helt perfekt,men det var den så ikke alligevel og jeg er så trist. Jeg græder mig selv i søvn og jeg har talt meget med mine forælder men er stadig trist.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære Pige på 13 år
Jeg er ked af at høre, at dine forældre er blevet skilt. Det er virkeligt hårdt at opleve og jeg kan sagtens forstå, hvis du er virkeligt ked af det i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det behøver du i hvert fald ikke gå alene med.
Det er normalt at være ked af det
Når ens forældre fortæller, at de skal skilles, så giver det rigtig god mening, at man kan føle, at hele ens verden bryder sammen. For hvad så med ens familie og det liv man var vant til og glad for? Så kan det godt føles som om, at ens hjerte er knust og tristheden bare fylder det hele. Det tror jeg der er rigtigt mange skilmissebørn og unge, som kan nikke genkendende til. Og det er helt normalt at opleve de triste følelser. For det er hammersvært, når ens forældre skal skilles og det er okay, at være rigtig ked af det. Det skal der være plads til, når der sker sådan nogle store og svære ting i ens liv. Faktisk kan det være rigtigt sundt og nogle gange lidt rart, at få grædt ud. For det er lidt en slags ventil for de svære følelser i kroppen på en.
Ingen familier er perfekte
Desværre så er det sådan, at der ikke er nogle familier, som er perfekte. Alle familier oplever op og nedture. Det kan man slet ikke undgå, selvom det er drønhårdt, når det sker. Men selvom ens familie ikke er perfekt, så kan den godt være rigtig dejlig og kærlig familie alligevel. Og selvom ens forældre er skilt, så er de stadig ens forældre og elsker en ligeså meget, som de altid har gjort. Lige nu er det en slags krise, din familie går igennem. Det er en rigtig svær periode, men på et tidspunkt vil der komme ro på igen og det vil blive nemmere for dig. Indtil da kan det være en rigtig god idé, at passe godt på sig selv og huske at give sig selv lov til, at være ked af det. For det er helt okay.
Vi har skrevet en artikel med 10 gode råd til, hvad man kan gøre, når ens forældre skal skilles. Jeg tænker, at den kunne være rigtig god for dig at læse, når du nu står midt i sådan en krisetid lige nu. Du kan også læse vores artikel med 7 gode råd til dem, der har skilte forældre. Der står nemlig også nogle ting, som måske kunne være rart for dig at vide.
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Jeg synes det er super flot, at du får snakket med dine forældre om skilsmissen. For man kan nogle gange godt have lyst til bare lukke sig inde på sit værelse og prøve at holde skilsmissen så langt væk, som overhovedet muligt. Men derfor er det også ekstra vigtigt, at man få snakket med nogle i den svære periode.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er frustrerende, at tristheden bliver ved med at være der, selvom du har snakket med dem. Men sådan kommer det nok til at være i et stykke tid. Og selvom man snakker om det, så gør det stadig ondt. Men det kan være med til at gøre det hele lidt nemmere, når man husker at snakke sammen. Så kan dine forældre nemlig lytte til dig og støtte dig, når det bliver svært. Og når de ved hvordan du har det, så er det også nemmere for dem, at passe på dig. Så det kan være en god idé, at blive ved med at snakke sammen, også selvom tristheden ikke helt vil forsvinde endnu.
Find en tryg person at snakke med
Nogle unge synes det kan være rigtigt rart, at snakke med en anden end sine forældre, under skilsmissen. For at have en person, som man er tryg ved, men som ikke lige står midt i hele skilsmisseræset. Men en, som måske har ro og overskud til at lytte og støtte, når det bliver svært. Måske kunne det også være rart for dig? Det kunne eksempelvis være en sød mormor, din yndlingslærer, onkel eller en helt 4. person, som du er glad for. Er der en, der popper op i dine tanker lige nu måske? Så kan du tage fat i den person og høre dem ad, om de ikke kunne have lyst til at snakke lidt med dig i den her periode. Det kan være rigtigt rart nemlig.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mest lyst til at snakke med en, som slet ikke kender dig eller din familie, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor børn og unge kan komme og snakke om det der fylder for dem. De er super søde og dygtige. Og de er helt vant til at snakke om skilsmisse og hvor svært det kan være, når ens forældre pludselig skal skilles. Det kan være en rigtig rar måde, at få det snakket igennem med nogen. Det er helt gratis og der ligger en Headspace i de fleste større byer.
Der er hammersvært, når ens forældre skal skilles. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er rigtigt ked af det, når du står midt i sådan en stor omvæltning. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og at tristheden snart letter lidt igen. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at det kommer til at gå godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper