Jeg har en dejlig kæreste, der elsker alt ved mig. Men jeg kan stadig ikke lade være med at tænke på, hvordan det ville være, hvis jeg var bedre.
Hej
Jeg har en dejlig, ærlig og trofast kæreste, som elsker alt ved mig. Vi har været sammen i over et år, men alligevel kan jeg ikke lade være med kigge på andre piger og tænke sådan noget som f.eks. “Gid jeg havde lige så store bryster”, “Ehh, hun går i alt for bart tøj og er sexet, hvad hvis min kæreste ser det?”, “hun er så sød og charmende, og er god social. Gid jeg også var det…” eller “hun får så gode karakterer, hvorfor er det så svært for mig?”.
Selvom min kæreste elsker alt ved mig, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan det ville være, hvis jeg var bedre, selvom det jo ikke nødvendigvis er bedre i hans øjne. Det er som om en del af mig alligevel vil leve op til samfundets og mit miljøs forventninger i stedet for det, min kæreste bare ønsker. Min hjerne siger, at jeg er accepteret, elsket og heldig, men jeg føler på en eller anden måde, at det ikke er nok? Min kæreste prøver altid at være der for mig, og siger f.eks. “Jeg vil jo altid være her, så det kan ikke gå helt galt” Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er som om, der er mere, jeg skal leve op til. Er det mon fordi, at unge ubevidst presser hinanden til at være bedre?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det lyder, som om du er usikker på, om du nu også er god nok. Er det rigtigt forstået? Det er meget normalt at have det sådan. Men det er også hårdt at gå rundt og tvivle på, om man nu er god nok. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt det.
Udforsk og udfordr dine tanker
Når jeg læser din besked, virker det til, at du sammenligner dig selv rigtigt meget med andre. Og at de her sammenligninger kommer til at fylde en hel del. Forstår jeg det rigtigt? Det er helt menneskeligt at sammenligne sig selv med andre. Vi gør det alle sammen, så det er der ikke noget forkert eller unormalt i. Det er bare ikke altid lige hjælpsomt. Man kan nemlig rigtigt hurtigt komme til at føle, at alle andre er meget bedre end en selv. Sådan som du også gør. Og det er ikke nogen særlig fed følelse.
Derfor kan du prøve at lægge mærke til, hvornår det er, du sammenligner dig selv med andre. Er der nogen bestemte situationer, du gør det i? Og er det nogle bestemte mennesker, du sammenligner dig med? Hvis man er opmærksom, hvordan man tænker, kan man nemlig prøve at udfordre sine tanker lidt. Det kan du læse mere om, hvordan man gør i vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv.
Det er ikke unormalt, at forventninger presser
Du spørger om unge ubevidst presser hinanden til at være bedre? Det kan være svært at svare på. Men det lyder, som om det er svært for dig at føle, at du skal leve op til alle de forventninger, du mærker omkring dig. Og jeg kan virkeligt godt sætte mig ind i, at det er rigtigt svært. Men det er helt normalt at have det sådan. For vi mennesker vil meget gerne passe ind og gøre folk omkring os glade. Og der er rigtigt mange unge, der oplever at have det sådan. Så du er langt fra alene. Men måske du kan få noget ud af at læse denne artikel med gode råd til at blive mindre perfektionistisk.
Find dine egne styrker
Den gode nyhed er, at man heldigvis kan gøre meget selv, hvis man gerne vil have det bedre med sig selv. Du kan for eksempel starte med at lave en liste over de ting, du godt kan lide ved dig selv. Hvis du synes, det er svært, kan du læse om, hvordan du finder dine styrker. Du kan også prøve at spørge dine venner om hjælp. Eller din dejlige kæreste. Hvad synes de, der gør dig til en person, de har lyst til at være sammen med?
Det helt fantastiske ved lister er, at man har tingene fysisk i stedet for oppe i hovedet. Når du så kommer til at synes, at en anden er meget bedre end dig, så kan du vende tilbage til din liste. Og så kan den huske dig på alle de ting, der gør lige netop dig til en helt fantastisk person. For du er nemlig god nok lige præcis, som du er. Du kan også læse vores artikel om selvværd og råd til at gøre det bedre, hvis du har brug for det.
Snak med nogen
Det allervigtigste råd, jeg har til dig, er, at du skal snakke med nogen om alle de her tanker. Det lyder, som om du snakker med din kæreste om det. Det er super godt, så bliv ved med det! Du kan også prøve at snakke med dine veninder om det. Det er ikke helt urealistisk, at de også kender til det med at sammenligne sig selv lidt for meget med andre. Så det kan være, de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre. En tredje mulighed er dine forældre. Måske de har oplevet noget af det samme og kan give dig nogle gode tips med på vejen?
Jeg håber, at mit svar har kunne give dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Held og lykke med det! Jeg tror på, at du nok skal komme til at føle dig god nok præcis, som du er!
De bedste hilsner fra en Mindhelper