Hej Mindhelper
Jeg ved ærligtalt ikke helt hvor jeg skal starte, så jeg starter bare..
Min kæreste var sød, før vi flyttede sammen.
Han begyndte at blive meget, ved ikke om man skal kalde det “magt syg”, han bestemte alt over mig. Og allerede anden dag vi boede i lejligheden havde han stukket mig den første lussing, og bagefter tog han mine hænder om på ryggen og pressede mig meget hårdt om mod væggen, mens han hviskede i mit øre “søde skat, du ved at jeg kun gør dig ondt, fordi du sårer mig – så nu ved du hvad der sker når du sårer eller skuffer mig. Hvis du nogensinde sladrer bliver det kun værst for dig selv”.
Det var den første gang han gjorde mig ondt. Derefter blev det kun værre.
Kom jeg fx 5 min. for sent hjem, stak han mig en lussing og tog hårdt fat om kæben på mig, så jeg kiggede ham i øjnene så kunne han finde på at sige: “Skat, lille skat. Hvad er det dog du gør ved mig? Du vil jo ikke sårer mig, du vil jeg ikke skuffe mig, Du får lov til at gøre det godt igen i aften, det vil du gerne ik? Du vil jo gerne gøre det godt igen, ik skat? Du vil gerne gøre mig glad ik skat”.
Når han sagde det gik jeg bare og frygtede når det blev aften. Så førte han mig ind i vores soveværelse og åbnede skuffen hvori han gemte sine reb. Så rev han alt mit tøj af mig, hvorefter han bandt mig til sengen. Derefter kunne jeg se frem til flere timer, hvor vi skulle dyrke sex, hvor jeg skulle give ham blowjobs, handjobs mm. Han nød at stikke diverse ting op i mig, han elsker at se om han kan få mig til at skrige – og hvis jeg skriger, giver han mig en lussing og river fat i mit hår og siger fx “Min søde, frække skat, vi skal vel ikke vække naboerne, nu skal du være en artig pige . du ved hvad der sker, hvis du er uartig, så er det jo min pligt at straffe dig, det ved du”, hvorefter han endte propper mine trusser ind i munden på mig – eller sætter et stykke gaffatape over munden på mig.
Det er oftes min straf for at skuffe ham – men han binder mig også nogle gange til andre ting, som den stolpe der står midt i lejligheden eller inde i brusekabinen, hvor jeg får lov til at sidde med vandet løbende, indtil han synes det er nok. Han får mig ofte til at sætte mig på knæ for ham og undskylde af hele mit hjerte, hvor efter han ofte siger: “Hvis du virkelig elsker mig, hvorfor bliver du så ved med at sårer mig, var skat. Jeg kan jo ikke blive ved med at tilgive dig”.

(Pige, 18 år)
Kære Pige på 18 år
Du beskriver et kæresteforhold, som lyder rigtigt ubehageligt og svært at være i. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er ikke okay
Det lyder til, at din kæreste har ændret sig rigtigt meget efter i flyttede sammen. Det er rigtigt svært at opleve, hvis den man elsker pludselig vender på en tallerken og bliver en helt anden. Hvis man oplever, at ens kæreste viste sig ikke at være sød ved en, så er det altid okay, at gå fra forholdet. For selvom man måske elsker ham, så er det også er super vigtigt, at man passer godt på sig selv. Og man skal ikke finde sig i at blive behandlet dårligt. Jeg ved godt, at det kan være en super svær beslutning at tage, men det er helt okay, hvis det er det du vælger.
Det er ulovligt
Det er sådan i Danmark, at man ikke må udøve vold, seksuel vold eller kontrol af sin kæreste eller nogle andre mennesker. Hvis man bliver udsat for de ting, så kan det gøre virkeligt ondt både fysisk og psykisk. Og nogle oplever, at det kan give dem ar på sjælen i rigtigt mange år efter, at have været i sådan en forhold. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at søge hjælp til, hvad man skal gøre med kæresteforholdet. Det kan man eksempelvis gøre ved at snakke med nogen om, hvad der sker. Nogle oplever, at være rigtigt bange for at snakke om volden eller føler, at volden er deres egen skyld. Men det er mega vigtigt at du ved, at det aldrig er din skyld, hvis din kæreste er voldelig. Og det altid er okay at snakke om volden og søge hjælp.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen om, hvad der sker mellem dig og din kæreste? Det kunne være dine forældre, nogle tætte venner eller måske et andet familiemedlem, som du er tryg ved. Hvis man er i et kæresteforhold, hvor der sker vold, så kan det være rigtigt rart, at få støtte fra nogen omkring sig. Så hvis der er en, du er tryg ved, så kan du prøve at tage fat i den person og spørge dem, om de vil snakke med dig. Du kan læse vores artikel om at snakke om svære ting, hvis du synes det lyder lidt svært.
Kontakt Lev Uden Vold
Der findes flere tilbud til mennesker, som oplever vold i deres kæresteforhold. Eksempelvis kan du få hjælp hos Lev uden Vold. Der kan man blandt andet få anonym rådgivning i, hvad man kan gøre, hvis der er vold i ens kæresteforhold. De er super dygtige og søde og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. De er vant til at snakke med unge, som oplever vold og kan komme med gode råd og sørge for, at du kan få hjælp. Hvis du synes det er lidt meget, at skulle ringe til Lev Uden Vold, så kan du også kontakte Bryd Tavsheden. De hjælper nemlig også børn og unge, som oplever vold i kæresteforhold. Dem kan man både skrive, ringe og chatte med helt anonymt.
Det er rigtigt hårdt, hvis man oplever vold i et kæresteforhold. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og at volden bliver stoppet, så du kan leve trygt. Vi hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper