Hej
Måske er det bar mig måske kender i det jeg føler mig hele tiden tom for ord og at jeg ikke ved hvad jeg skal sige og så fyr man bar alt muligt dumt af fordi man ikke ved hvad man skal sige jeg ved ikke hvordan jeg bliver bedre til at snakke med mennesker så jeg hele tiden har noget og sige og ved hvad jeg skal sige fordi jeg ved bogstavelig talt ikke hvad skal sige er der nogen måde man kan blive bedre til at snakke og finde på ord der må vel være en måde 🙂

(Dreng, 18 år)
Kære dreng på 18 år
Det kan være rigtig svært at gå rundt og føle, at man ikke ved, hvad man skal sige. Det kan føles rigtig ubehageligt. Derfor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke den eneste
Du starter dit brev med at spørge, om vi kender det med, at man ikke ved, hvad man skal sige. Jeg tør godt at sige, at det ikke bare er dig, der oplever det. Det er der mange af os, der oplever. Det kan især være svært, hvis der er mange mennesker. Eller hvis man ikke er så tryg ved dem, man er sammen med.
Det kan blive nemmere
Du skriver, at der må være en måde, så man kan blive bedre til at snakke. Og ja, du har ret. Det er der. Det handler om at blive bedre til at smalltalke. Så jeg synes, du skal kigge på vores artikel om at smalltalke. Hvis man bliver bedre til det, kan det gøre, at man ikke går ligeså meget i stå, når man skal snakke med andre mennesker. Måske kan vores artikel om at lære nye mennesker at kende også hjælpe dig til at finde ud af, hvad du kan sige, når det bliver svært.
Det er okay at være indadvendt
Vi mennesker er forskellige. Nogle er bare hammergode til at snakke og går aldrig i stå eller noget. Andre af os kan have lidt sværere ved at snakke med andre. Det kan være, at vi bliver mere trætte, når vi er sammen med andre. Måske har vi endda behov for lige at trække os en gang imellem. Det er helt almindeligt. Og det sidste kan være, fordi vi er indadvendte. Men det er helt cool at være indadvendt. Det betyder bare, at vi nogle gange kan gå lidt i stå og have svært ved at finde ordene.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre mon ved, at du har det sådan her? Hvis ikke de ved det, er det meget vigtigt, at de kommer til det. Du skal ikke gå alene med at have det sådan her. Derfor er mit bedste råd til dig: Snak med dine forældre. Så kan de hjælpe dig og støtte dig. De kan snakke med dig, når det bliver svært. Eller om hvorfor du har svært ved at finde ud af, hvad du skal sige. Dine forældre er en rigtig god støtte at have ved din side.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag til noget. Og at du får øvet dig på at smalltalke, så det kan blive nemmere for dig at snakke med andre.
De bedste hilsner fra Mindhelper