Min gode veninde bliver kaldt cancerbarn, luder og kælling af en dreng fra vores klasse. Vi har sagt det til vores lærer, men han bliver ved..
Hej brevkassen!
Min gode veninde bliver mobbet, af en dreng fra klassen.
Begge hendes forældre er dødeligt syge.
Så ham drengen, kalder hende for cancerbarn og, han siger hvis vi andre rører noget, hun også rører får vi også cancer. Og han kalder hende for luder, kælling, prostitueret 🙁
Vi har sagt det til læreren, men det bliver ved.
Vi er en gruppe veninder, der passer på, beskytter og hjælper hinanden.
Vi ved ikke rigtig, hvad vi mere skal gøre for at for det stoppet.
Hilsen den bekymrede veninde

(Pige, 14 år)
Kære bekymrede veninde
Hvor bliver jeg vred og ked af det, når jeg hører, hvordan drengen fra jeres klasse behandler din veninde. Det han gør, bør man ikke byde nogen! Lad os se, om vi ikke kan finde ud af, hvad I kan gøre.
Hvor er det godt, at I har hinanden!
For det første er jeg rigtig glad for, at I har fortalt jeres lærer om, hvad der sker. Det er flot, at I forsøger at råbe vedkommende op og gøre noget ved situationen. Desuden er det også dejligt at høre, at I er nogle veninder, der virkelig passer på hinanden og hjælper hinanden. Sådan nogle gode veninder har alle brug for.
Sig det til andre lærere eller skoleinspektøren
Det er da noget øv, at det bliver ved med ham drengen, efter I har fortalt det til læreren. Det skulle jo nemlig gerne stoppes hurtigst muligt. Jeg kommer til at tænke på, om der er andre lærere, I kunne sige det til? Og hvis ikke, så må I gå til skoleinspektøren. Det er skolens ansvar at tage sig af mobning. Så det er vigtigt, at I får sagt det, så der kan gøres noget ved det! Også selvom I skal op og banke på skoleinspektørens dør.
Hvem kan du ellers snakke med?
Det virker til, at I piger er gode til at snakke om, hvad der sker. Det er jeg rigtig glad for. Men har du også snakket med dine forældre om det? Det kan også være rigtig svært at se sin veninde blive ked af det. Så det kan være rart at snakke med nogen om det også.
Jeg tænker også, at dine forældre skal vide det, så de måske kan sige noget til skolen. Jo flere der råber op, jo bedre!
Læs artikler om mobning
Til sidst kaster jeg lige en artikel efter dig om at være vidne til mobning. I har allerede gjort mange af de ting, vi nævner deri. Men nogle gange kan det også være rart at blive bekræftet i, at man gør det rigtige.
Hvis du har lyst, kan dig og dine veninder måske sammen se på gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man bliver mobbet. Så kan I snakke om, hvad din veninde kan gøre. Og I kan måske hjælpe hende med nogle af tingene.
Det kan ikke siges nok: Hvor er det godt, at I har reageret på det – og stadig gør det! Hvor er I seje! Jeg håber, at det snart bliver stoppet. Det skal det nemlig. Og det kan kun gå for langsomt.
De bedste hilsner fra Mindhelper