Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år og jeg flyttede skole i sommers 2019. Jeg har det bare ikke så godt i min nye klasse. I min gamle klasse var der en person som var rigtig led, og kaldte mig nogle ting. Og selvom jeg havde en masse gode venner der valgte jeg at flytte skole. Men her i min nye klasse er der en der er ligesådan, enda er der flere. Så jeg vil rigtig gerne flytte tilbage til min gamle skole, men jeg tør ikke at sige det til min forældre. Mine forældre blev skilt da jeg var et år, så de bor i to forskellige områder (ca. 10 km. Fra hinanden.) Så da jeg skulle flytte skole var det jo oplagt at jeg skulle flytte ud på den skole tæt ved min far. Men nu er min mor også lige flyttet ud i det område, så jeg ved virkelig hvordan jeg skal få det sagt til mine forældre, jeg er bange for at de ikke vil forstå mig. Og hvis f.eks. min mor forstår så kan det være min far ikke forstår mig.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Øv altså, hvor er det ærgerligt, at det ikke går godt i den nye klasse. Det må være super svært. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Hvordan får man det sagt
Det kan være mega svært at finde ud af, hvordan man lige kan få fortalt sine forældre, at man ikke har det godt i sin klasse. For det kan godt være en rigtig sårbar situation og det er helt normalt at opleve, at man kan blive lidt nervøs. For hvad nu, hvis de ikke forstår en? Eller det kun er den ene, som forstår en. Men de fleste forældre vil rigtigt rigtigt gerne hjælpe deres børn. Og de vil gøre deres bedste for at forstå dem, selv hvis det ikke er helt nemt. Men jeg tænker, at når du fortæller mig, at det ikke går så godt i den nye klasse, så kan jeg godt forstå, hvorfor du har lyst til at flytte tilbage til den gamle. Så mon ikke, at dine forældre også godt kan det? Måske kan du overveje at sige det til den ene af dine forældre og så få dem til at snakke med den anden? Så hvis du synes det er rarest at snakke med din mor først, så kan du jo gøre det og så få hende til at snakke med din far eller i hvert fald hjælpe dig med at snakke med din far. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan få sagt de ting, som man går rundt med indeni.
Snak med din lærer
Jeg kommer til at tænke på, om der var nogle, som kunne gøre noget ved drillerierne i din nye klasse? Du kan prøve at snakke med din lærer om, hvordan det er at være i klassen lige nu. For det er ikke i orden, hvis du oplever at der er nogen, som kalder dig grimme ting. Det er mobning og det er aldrig okay.
De fleste skoler har en anti-mobbepolitik som gør, at skolen skal reagere, hvis en elev fortæller, at de oplever mobning. Og så kan man få hjælp på skolen. De fleste lærere vil gerne have, at deres elever har det godt og vil gerne hjælpe, hvis der sker ting i klassen, som ikke er okay. Måske kunne det være en mulighed for dig, at dig og dine forældre tog fat i skolen? Hvis du tænker, at det slet ikke går med den nye klasse, så er det selvfølgelig også okay. Så kan det være det rigtige valg, at flytte skole igen. Så må du prøve at snakke med dine forældre, om det kunne være en mulighed, at du flyttede tilbage til den gamle skole eller måske til en helt tredje skole?
Det kan være rigtigt svært, at få sagt til sine forældre, at man ikke har det godt i skolen. Men jeg håber, at mit svar har været en hjælp og at du ender i den helt rigtige klasse for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper