Jeg bliver mobbet. Og jeg er bange for, at de finder på noget nyt at drille mig med.
Hej Mindhelper
Jeg har et stort problem og jeg bliver mobbet jeg kom til min skole for 4 pr siden jeg er faktisk bange for at de finder på noget nyt at drille mig med de plejer at drille mig med
MIN VÆGT JEG ER VOLDSOM HAR INGEN VENNER OG ER ALTID ALENE OG MIT TØJ OG MIT KTOP OG MIT HÅR OG AKT DER ER VED MIG!!!

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Det lyder helt vildt hårdt, at du bliver mobbet i skolen. Det er selvfølgelig ikke okay, at de andre mobber. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Først og fremmest synes jeg du skal vide, at jeg synes du er rigtig sej. For mobning er mega hårdt, og derfor er det vildt sejt, at du skriver herind for at få hjælp. For det behøver du ikke gå igennem alene. Du skal vide, at du ikke er den eneste, der oplever det her problem. Det er der desværre rigtigt mange unge der gør. Derfor er det også helt vildt vigtigt, at mobningen bliver stoppet. For alle har nemlig ret til at blive respekteret og gå i skole – uden at blive mobbet.
Mobning er aldrig okay
Det er aldrig okay når nogle mobber. Det gør mega ondt på den der bliver mobbet, og det kan ‘smitte’ rigtigt meget, så andre også begynder at mobbe. Men det kan altså sagtens blive anderledes, selvom det måske ikke føles sådan lige nu.
Mobning gør rigtigt ondt, og det kan sætte dybe spor i en. Hvis man bliver mobbet rigtigt meget, så kan man godt begynde at tro på det mobberne siger. Og så kan man blive helt vildt ked af det og få dårligt selvværd. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at mobningen bliver stoppet. For du har ret til at kunne gå i skole uden at blive chikaneret af mobbere. Og derfor skal du selvfølgelig heller ikke acceptere at blive mobbet.
Du skal vide, at der ikke er noget galt med dig. Der er ikke altid nogen grund til, at nogle bliver mobbeofre. Ofte er det bare fordi, der er nogle der synes at man skal være offeret. Derfor er du også helt præcis, som du skal være. Og det er der ikke nogle mobbere, der kan lave om på. De ting de siger er ikke rigtige – de siger det bare, fordi de ved det gør dig ked af det. Dem der mobber gør det ofte, fordi de har det dårligt med sig selv. Så er det nemmere for dem, at drille nogle andre end at skulle håndtere deres egne problemer. Men det er stadigvæk ikke nogen undskyldning for at mobbe andre. Så husk på, at det ikke er dig der er noget galt med – det er dem der mobber, som er galt på den.
Hvad kan man gøre for at stoppe mobningen?
Mobning er ikke et problem, man behøver klare alene. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at fortælle nogen, at du bliver mobbet, så det kan blive stoppet.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtigt svært, at fortælle sine forældre, at man bliver mobbet. For det kan godt føles lidt skamfuldt, og man er måske bange for hvordan de vil reagerer. Men det er altså en rigtig god idé, at gøre det alligevel. Ens forældre har nemlig muligheden for at hjælpe og støtte en. Og de kan snakke med skolen om mobningen, og sørge for, at det bliver stoppet. Hvis du synes det er svært, så kan du prøve at læse denne artikel omkring at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få det sagt. De fleste forældre elsker deres børn, og vil helt vildt gerne hjælpe dem med deres problemer. Og jeg er næsten sikker på, at de nok skal reagere, hvis du fortæller, at du bliver mobbet. For det behøver du ikke gå med alene.
Snak med en voksen på skolen
De fleste skoler har en anti-mobbepolitik. Det betyder at skolerne ikke vil acceptere mobning og skal handle på det, hvis en elev fortæller dem om mobning. Du har som elev ret til at blive behandlet ordentligt på skolen. Og skolen har pligt til at hjælpe dig, hvis du fortæller dem om mobning. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtigt god idé, hvis du eller dine forældre kontaktede nogle på skolen og fortalte om mobningen. Det kan både være en lærer, rektor eller pædagog. Det er fuldstændigt okay, hvis du synes det er rarest, at dine forældre gør det. Det kan jeg sagtens forstå. Hvis du synes det er rarest selv at kontakte skolen, jamen så har jeg lidt råd til, hvordan du kan gøre det:
• Overvej hvilken lærer, som du har lyst til at snakke med – hvem føler du dig tryg ved? Det kan være du har en yndlingslærer eller klasselærer, som du er glad for.
• Overvej hvad du vil sige – det kan være en god idé, at prøve at huske nogle situationer, hvor du er blevet mobbet, som du kan bruge som eksempel. Du kan eventuelt skrive situationerne og de ting de kalder dig ned på forhånd.
• Giv ikke op. Hvis den første lærer ikke reagerer ordentligt på det, så snak med en anden. Eller tag fat i skolerektoren. Hvis du synes det er rigtigt svært enten at skulle snakke med dine forældre, eller snakke med nogle på skolen.
Jamen så kan du også skrive det ned, hvis det er rarere. Du kan skrive et kort brev eller en seddel. Og så kan du aflevere den enten til dine forældre eller til den lærer/voksen, som du gerne vil have hjælper dig.
Mobning er aldrig okay, og der er ingen der fortjener, at blive mobbet. Det kan være helt vildt svært, at få det sagt til nogen, men det er en rigtig god idé, at gøre det alligevel. For mobningen skal selvfølgelig stoppes, så du kan få lov til at gå i skole uden at blive chikaneret af mobbere.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg mega meget fingre for, at du får fortalt nogle om mobningen, så den kan blive stoppet rigtigt hurtigt. Vi hepper mega meget på dig her på Mindhelper.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper