Hej med jer
jeg er en pige på 14 år og jeg går i 8 klasse men der er et problem for det føste er jeg ordbilnd og for det andet har jeg ikke nogle venner men jeg vil gærne have nogen men jeg ved ikke hvad det er jeg har gjort gladt for jeg er bage for at jeg har gjort noget ved dem som de ikke vil have men jeg hved ikke hvad det er jeg har gjort og det er hodt. nu har vi dog lige fået nyge plaser men vi skal slev finde palser når vi kommer om morgen men en der sider tæt på mig er for der en tom palds i mellem og for der sider der ikke nogen men hun beglager sig over at hun skal side så tæt på mig og jeg hved at jeg nok kun kommer til at side ved siden af de ander piger så jeg kommer nok kun til at side ved siden af dragene og de kan hælder ikke lide mig.så jeg håber i kan hjælpe mig
hilsen pigen på 14

(14 år)
Kære Pige på 14
Det er ikke rart, når andre ikke vil sidde ved siden af en. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
At sidde alene
Det lyder rigtig ubehageligt, at de andre i klassen ikke har lyst til at sidde ved siden af dig. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det er hårdt og bliver ked af det. For vi mennesker er flokdyr, og derfor har vi også alle sammen brug for venner. Og derfor gør det også mega ondt, når andre ikke er søde ved en.
Når andre gør noget, som ikke er rart, kan man godt komme til at tænke på, om der er noget, som man har gjort forkert. Og det kan være rigtig hårdt og give en ondt i maven at gå med de tanker. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det aldrig er okay at holde nogen udenfor. Og det er ikke dig, som er galt på den. Det er dem, som ikke vil sidde ved siden af dig, som gør noget forkert.
At få venner
Du skriver også, at du ikke har nogen venner, men at du rigtig gerne vil have nogle. Det kan være rigtig hårdt at føle sig ensom. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du rigtig gerne vil have nogle flere venner. Jeg tænker derfor også, at der måske er noget i vores artikel Sådan lærer du nye mennesker at kende, som kunne være en hjælp for dig? Og du behøver ikke at læse artiklen – du kan også få den læst op og lytte til den i stedet.
Snak med dine forældre
Når man har det svært er noget af det allerbedste, som man kan gøre at snakke med nogen om det.  Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide at du fortalte dem om, hvordan du har det. Så kan det også være, at de fx kan hjælpe med at snakke med skolen både om, at det med ordblindhed fylder en del hos dig, men også om, at du ikke har det så godt i klassen.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få sagt, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting.
Snak med dine lærere
Hvis du har mod på det, kan du også selv hive fat i en lærer og få snakket om, hvordan du har det. De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte.
Børnetelefonen
Her til sidst vil jeg også lige nævne Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde frivillige klar til at lytte. Og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor gør de også altid deres bedste for, at det er rart at snakke med dem. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er hårdt, når de føler at man mangler venner. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge, og at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper