Hej Mindhelper,
Jeg er en 16-årig pige der skriver herind, fordi jeg har oplevet noget virkelig traumatisk, som min familie ikke ved noget om. Jeg har gået med en masse svære og triste følelser indeni helt alene på det sidste. Derfor bliver jeg meget let vred hvis nogen fortæller mig at jeg ikke er god nok. Når jeg får kritik, så presser det og trykker det på mine triste følelser.
Jeg kan ikke rigtig klare at nogen nævner min alder, for det gør ondt når jeg tænker på denne her forfærdelige oplevelse der også havde noget med en ung alder at gøre. Det gør mig ked af det. Jeg burde kunne rumme alt, men det kan jeg bare ikke med alle de triste tanker som jeg holder inde.
Det er sjældent at nogen forstår mine måder at reagere på fordi de ikke ved hvad jeg har været bange for, frygtet og været igennem. Grunden til at jeg ikke vil fortælle hvad der skete, er fordi jeg ikke synes at andre der læser det her brev skal vide det.
Hilsen,
mig

(Pige, 16 år)
Kære dig
Hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet herind og delt lidt af din oplevelse med os. Det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Men heldigvis er der hjælp at hente, hvis man har været udsat for noget traumatisk.
Hvis der sker noget traumatisk
Jeg er ked af at høre, at du er blevet udsat for noget traumatisk. Jeg kan sagtens forstå, hvis du oplever, at der er mange triste og svære følelser, der trykker på grund af det, der er sket. Det er helt normalt, at man reagerer på det, hvis man har været udsat for noget voldsomt og, at man måske opfører sig anderledes, end man plejer. Og at folk omkring en ikke helt forstår, hvorfor man reagerer, som man nu engang gør. Du skriver det så super fint, når du siger, at folk ikke helt forstår det, fordi de jo ikke kender din historie. Det tror jeg, du har helt ret i. For man kan ikke nødvendigvis se på folk, om de har været udsat for noget traumatisk. Vi mennesker kan nemlig være eksperter i at skjule det, hvis vi har det svært. Men det er ikke altid så hjælpsomt for os.
Du skriver, at du burde kunne rumme alt, men at det kan du ikke i øjeblikket. Men der er ingen mennesker, som er i stand til at rumme alt. Derfor er det heller ikke realistisk, at du kan rumme alt det, der er sket, især ikke når du har været udsat for noget voldsomt. Det ville selv den stærkeste mand ikke kunne holde til. Derfor tænker jeg også, at det er super vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvad der er sket. Både fordi, at det kan være rigtigt rart, når man får lettet hjertet. Men også så du kan få den hjælp, som du fortjener. For man kan godt få det godt igen, selvom man har været udsat for noget traumatisk. Men nogle gange kan man have brug for en hjælpende hånd på vejen.
Det kan være lidt svært for mig at bedømme, hvad der kunne være den helt rigtige hjælp for dig, når jeg ikke ved præcis, hvad der er sket. Men jeg kender til gengæld nogle rigtigt gode steder, hvor du vil kunne snakke med nogle, som vil kunne hjælpe dig med det.
Offerrådgivningen
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til det, der hedder Offerrådgivningen. Offerrådgivningen er et sted, som hjælper mennesker, der har været udsat for noget traumatisk. Det kan være rigtigt mange forskellige ting, som folk oplever som traumatiske, men offerrådgivningen er eksperter i at hjælpe mennesker, der hvor de er. De kan hjælpe med at snakke om lytte, hvis det er det, man har brug for. De kan også hjælpe med at finde en advokat, psykolog eller at snakke med politiet, hvis det er det, man har brug for. De er super søde og dygtige og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Det er helt gratis og måske kunne det være noget for dig?
Kontakt Børnetelefonen
Hvis du har lyst kan du også kontakte Børnetelefonen og snakke med dem. Selvom navnet måske snyder, så er Børnetelefonen både for børn og unge. Der kan man snakke med deres rådgivere helt anonymt, og det kan være en super rar måde at få hjælp på. De er hammersøde og helt vant til at snakke med unge, som har oplevet noget traumatisk. Udover det så ved de rigtigt meget om, hvilke forskellige muligheder for hjælp, som der kunne være gode for dig.
Snak med dine forældre
Du skriver, at din familie ikke ved, hvad der er sket. Men jeg kommer til at tænke på, om det ville være muligt for dig at snakke med dine forældre om det? Hvis dine forældre har været skyld i den traumatiske oplevelse, er de nok ikke de rigtige at snakke med. Men hvis du er tryg og glad for dine forældre, så kunne det måske være rigtigt godt for dig at lette hjertet til dem? De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe og støtte deres børn. Og tit er vores forældre nogle af dem, som er allertættest på os. Så måske kunne det også være rart for dig at få støtte fra dem?
Nogle unge føler, at de ikke vil bekymre deres forældre eller er nervøse for, hvordan de vil reagere, hvis de snakker med dem om ubehagelige ting. Men næsten alle forældre vil meget hellere have, at man fortæller dem de svære ting end, at man går med det helt alene. Ens forældre er voksne og kan godt klare det, selvom det måske er nogle voldsomme ting, som de får af vide. Så hvis du er tryg ved dine forældre, så tænker jeg, det kunne være en god idé, hvis du fortalte dem, hvad der er sket. Du kan læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre, hvis du har lyst. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan åbne op for sådan en samtale.
Jeg er ked af at høre, at du er blevet udsat for noget traumatisk. Men jeg håber, at der er noget i mit svar, som hjælper dig i en god retning. Og så krydser jeg fingre for, at du får den hjælp, som du selvfølgelig fortjener. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper