Jeg har fået en besked i skolen, hvor der står “fuck dig din møgso dumme klamme dyr”. Nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal fortælle det til min forældre.
Hej Mindhelper
Jeg har fået en besked i min klasse på min skole hvor der står fuck dig din møgso dumme klamme dyr.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til min forældre jeg har det fint jeg er ked af at jeg har såret nogle nok til at skrive det.
Vil i ikke nok svare så hurtigt i kan.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Det lyder godt nok til at være en rigtig ubehagelig besked, som du har fået i klassen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Hvis jeg forstår dit brev rigtigt, så er der nogen, der har lagt en besked til dig på skolen? Men du ved ikke, hvem det er. Det er rigtigt ubehageligt, det de har skrevet. Og jeg kan sagtens forstå, hvis det har gjort dig ked af det. Du skriver også, at du er ked af, hvis du har såret nogen, siden de skriver sådan. Det synes jeg er super sødt og omsorgsfuldt af dig, at du tænker sådan. Og måske er der nogle, som du er blevet uvenner med, som har skrevet det. Men det er vigtigt at du ved, at uanset hvad grunden er til, at de kunne finde på at skrive sådan noget til dig, så er det aldrig okay, at skrive sådan nogle grimme ting om dig. Det gør super ondt og det er mobning. Derfor er det simpelthen også så sejt, at du allerede har tænkt på, at du gerne vil fortælle dine forældre det. Det kan nemlig være den allerbedste måde, man kan få hjælp på. Men det kan være svært lige at se sig ud af, hvordan man kan få det sagt.
Du kan prøve at læse vores guide til at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få sagt de ting, som fylder indeni. Selvom det kan være svært, så er jeg næsten helt sikker på, at dine forældre super gerne vil hjælpe dig. De elsker dig sikkert mega mega højt. Og de kan støtte dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvad der så skal ske. Hvis du synes det bare er alt for svært, at fortælle det ansigt til ansigt, så er det altid okay at skrive en SMS eller et lille brev/note og så give det til din mor eller far. Det kan nogle gange gøre det nemmere, at få åbnet op for snakken.
Snak med din klasselærer
Jeg tænker, at det måske kunne være en rigtig god idé, hvis du også fik snakket med din klasselærer. Din klasselærer kan nemlig være med til at finde ud af, om der er noget der kan gøres i skolen. Måske kan klasselæreren snakke med hele klassen om, hvad der er okay og hvad der ikke er okay, at skrive til hinanden. Hvis du synes det er svært at snakke med din lærer, så kan du også få dine forældre til at gøre det for dig. Hvis læreren ved hvad der er sket, så har læreren nemlig også mulighed for at hjælpe.
Det er mega hårdt at få sådan en grim besked. Derfor er det også mega sejt, at du vil fortælle dine forældre det. For selvom det er svært, så er det en rigtig god idé, så man ikke behøver gå med alt det svære alene.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper