Hej.
For næsten et år siden var jeg til en fest. Det var et rimelig stort arrangement, så jeg og mine venner havde drukket os godt fulde. Jeg ender med at sidde og snakke med en fyr, som giver mig en øl. Han flirter lidt med mig og jeg flirter lidt tilbage for sjov. Til at starte med virker han utrolig sød, men jo mere vi snakker, jo mere gør han mig ubehagelig til mode. Jeg ender med at sige jeg skal på toilettet for at komme væk.
Jeg kommer ud fra toilettet og han står lige ude foran døren. Jeg er rigtig fuld og på en eller anden måde, får han mig overtalt til at gå med ind på et værelse. jeg kunne godt mærke lidt hvor det ville gå hen, så jeg siger fra start rigtig mange gange jeg ikke vil noget seksuelt, andet end at kysse hvis vi absolut skal lave noget.
Han det er fint, men alligevel bliver ved med at presse på. Så er det som om jeg ikke rigtig husker mere, jeg fryser sådan lidt og tror jeg lukker øjnene i hvad der føles et sekund. I det næste øjeblik ”vågner” jeg op af en smerte i mit underliv. Jeg prøver at presse mig op og komme væk, men jeg er fanget mellem ham og sengen, så jeg ikke kan. Først der bliver jeg febrilsk og sparker ham i brystkassen, hvor han så vælter ned.
Jeg trækker hurtig i min kjole, hvor efter der er en hånd om min hals og han hvisker til mig, at jeg selv bad og det, det var mig der ville det og jeg nok ikke skulle sige det til nogen, for så ville han komme i problemer.
Jeg nikker bare og vil bare godt væk. Jeg ender på en eller anden måde på badeværelset igen, hvor jeg så bløder fra mit underliv og alt bare bryder sammen. Jeg ryster og græder, jeg sidder nok på gulvet halvanden time før jeg rejser mig. Jeg møder min veninde og hun spørger så hvad der er sket. Jeg siger det er bare drengeproblemer og hun finder mig en trøje som jeg kan få på og en ekstra jakke fordi jeg ryster så meget.
Min veninde skulle jo sove hos mig og hun ville godt være der længere, så jeg prøver at samle mig og bliver og venter sammen, til hun har lyst til at gå.
Jeg har ikke fortalt det til nogen andet end to pigeveninder (ikke hende som jeg var til festen med) og de synes mere eller mindre det er min egen skyld og jeg bare skal tage mig lidt sammen. Jeg føler mig utrolig alene med det og meget i tvivl om det var et overgreb eller om det er noget jeg forstiller mig.
Håber i kan hjælpe med lidt afklaring på det.

(Pige, 17 år)
Kære Du
Det lyder som en rigtigt ubehagelig oplevelse, du fik til den fest. Derfor er jeg så mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For sådan en oplevelse skal du ikke gå alene med.
Det er ikke din skyld
Du er lidt i tvivl om, om det du blev udsat for til festen fra den fyr, som du snakkede med, faktisk var et overgreb. Det tænker jeg giver rigtigt god mening, når dine to veninder har fortalt dig, at de tænker, at det var din egen skyld. Men jeg vil rigtigt gerne understrege, at det var et overgreb, du blev udsat for og, at det på ingen måder var din egen skyld. Du gjorde det klart fra starten over for fyren, at du ikke ville noget seksuelt. Det skal han respektere, og så er det fuldstændigt lige meget, at du har flirtet med ham tidligere og, at du selv er gået med ham ind på værelset.
Når du har sagt nej, så overskrider han dine grænser og udsætter dig for et overgreb ved at gøre noget seksuelt med din krop, som du ikke er med på. Og det, at han truer dig til at tie stille om, hvad der er sket, fortæller mig, at han også godt selv vidste, at det han gjorde ikke på nogen måder var okay. Derfor kan du heller aldrig på nogen måder selv have været skyld i det overgreb, som han udsatte dig for. Tværtimod så tænker jeg, at du har gjort alt, hvad du overhovedet kunne for at give udtryk for, at det han gjorde ved dig ikke var noget, som du var okay med.
Du reagerede helt normalt
Du skriver, at du ikke rigtigt husker mere, efter han bliver ved med at presse på, men at det er som om, du fryser. Du skal vide, at det er en helt normal måde at reagere på, når man bliver udsat for et overgreb. Det sker, fordi det er en rigtigt voldsom oplevelse at blive udsat for et seksuelt overgreb. Derfor kan ens hjerne godt lukke ned for at passe på en, så man ikke skal gå og huske på alle de grimme detaljer fra overgrebet.
På samme måde lukker ens krop ned og fryser for at beskytte en og hjælpe en med at overleve. For kroppen føler, at man er i livsfare, når den bliver udsat for et overgreb. Og når man føler, at man er i livsfare, så bliver ens overlevelses-system aktiveret. Når det system er aktiveret, så har man tre muligheder: man kan kæmpe, man kan flygte, og man kan fryse. Hvis det ikke er en mulighed enten at kæmpe eller flygte, så fryser man. Det gør man, fordi ens krop håber, at ens overgrebsmand vil miste interessen og lade en gå, hvis man fryser i stedet for at kæmpe imod.
Snak med en voksen
Det giver rigtigt god mening, at du føler dig alene med den her oplevelse. For det lyder som om, der ikke var meget trøst eller støtte at hente hos de veninder, som du har delt oplevelsen med. Derfor tænker jeg også, at du faktisk er rigtigt alene med oplevelsen. For du har ikke nogen omkring dig, som du kan dele dine tanker og følelser omkring oplevelsen med, og som du kan søge støtte hos. Så mit allerbedste råd til dig er også, at du skal snakke med en voksen, som du er tryg ved. Og som du har god erfaring med plejer at lytte til dig og tro på dig, når du snakker med dem. Det kunne være dine forældre, en lærer på din skole eller en helt tredje person.
Jeg kan sagtens forstå, hvis det er svært for dig at skulle dele oplevelsen med nogen, når dine veninder mere eller mindre fortalte dig, at det var din egen skyld. For jeg tænker, at du fortalte de to veninder om oplevelsen, fordi du havde tillid til dem og håbede, at de ville støtte dig. Derfor forestiller jeg også, at det må have været rigtigt hårdt så at høre, at de tænkte, at du selv var skyld i situationen. Men det her er en alt for svær oplevelse til, at du skal gå med den alene. Det ville være for tungt for selv det stærkeste menneske på jorden. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med en voksen om det, så du kan få noget hjælp og støtte.
De kan hjælpe hos Center for Voldtægtsofre
Du kan også altid tage fat til Center for Voldtægtsofre. Det er nemlig et sted, hvor man kan få hjælp, hvis man har været udsat for et seksuelt overgreb. Du må også godt tage fat i dem, selvom det er et års tid siden, at overgrebet fandt sted. Det er nemlig meget forskelligt, hvornår man er klar til at få hjælp oven på, at man har været udsat for et seksuelt overgreb, og de ved de godt hos Center for Voldtægtsofre.
De mennesker, der sidder hos Center for Voldtægtsofre, er både super søde og super dygtige. Og så er de vant til at snakke med mennesker, der har været udsat for seksuelle overgreb. Derfor ved de også godt, at det kan være svært at snakke om. Og de ved godt, at man nogle gange selv godt kan være lidt i tvivl om, om det egentligt var et overgreb, man blev udsat for. Så de skal nok gøre alt, hvad de overhovedet kan for, at det bliver en så god og så tryg oplevelse, som det er muligt at snakke med dem.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om det her, som kan hjælpe dig og støtte dig, så du ikke skal gå med det alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper