Hej
Jeg er virkelig ked af min højde. Jeg bliver tit drillet/mobbede med at jeg er lille, og det syntes jeg er rigtig trælst. Jeg er 1,60 på 14 år og jeg ville endelig bare vide om jeg ville vokse mere, fordi jeg er bange for jeg ikke ville siden min mor er 1,55 og min far er 1,72. Og kan jeg gøre noget for at blive højere.

(Dreng, 14 år)
Hej Dreng på 14 år
Det er ikke særligt rart at blive mobbet med sin højde. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du vokser stadig
Du spørger, om du vil vokse mere i højden. Og ja, det tænker jeg, at du kommer til. For når man er 14 år og dreng, så vokser man stadigvæk i nogle år endnu. Jeg kan ikke fortælle, hvor meget du kommer til at vokse. Måske skyder du pludseligt i vejret. Måske bliver du aldrig en af de højeste drenge. Og desværre er der ikke noget at gøre andet end vente og se tiden an. Men uanset hvad, så er du god nok som du er. Det kommer ikke til at være din højde, som afgør, hvor godt dit liv bliver.
Jeg vil godt love dig, at næsten alle mennesker i verden har et eller andet ved deres udseende, som de ikke er glade for. Også alle dine klassekammerater og dem som driller dig med din højde. Måske ikke med deres højde, men så med deres vægt, bumser, svedpletter, hår eller en hel anden ting. Vi mennesker har nemlig en tendens til at være rigtigt hårde ved os selv, og det bliver ikke ligefrem nemmere, hvis andre også kommenterer på de ting, som vi er usikre på. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan prøve at acceptere nogle af de ting ved ens krop, som man ikke er super vild med.
Du behøver ikke finde dig i det
Nu skriver du det her med, at du bliver drillet/mobbet med din højde. Du skriver ikke så meget om, hvor slemt det er. Men du skal vide, at du ikke behøver finde dig i det. Hvis du oplever mobning, så er det vigtigt at du fortæller nogen om det, så det kan blive stoppet. Hvis det er i skolen kan det være en lærer. Eller måske dine forældre. Du kan læse mere om at få stoppet mobning i denne artikel.
Snak med dine forældre om det
Jeg tænker, at du kan prøve at snakke med dine forældre omkring din højde. For måske har både din mor og din far gået med nogle af de samme oplevelser som dig? Og de kan fortælle dig om, hvor meget de voksede, da de var 14. Og så kan det samtidigt være et rigtigt rar måde at få et pusterum fra det hele.
Snak med dine venner
Hvis du er lidt modig, så kan du også prøve at snakke med nogle af dine venner om det. For som sagt, er du langt fra den eneste, som er usikker på noget ved sin krop. Og måske vil i så kunne støtte hinanden lidt?
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen om mobning, men du ikke lige ved, hvem det skal være. Så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der lige fylder. Det er helt gratis og anonymt, og deres frivillige er super søde. Dem må du altid tage fat på, enten over chat, telefon eller i person.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper