Hej, det er mig 🙂
jeg bliver mobbet i skolen, fordi jeg ikke er god til idræt ( er måske lidt overvægtig). jeg føler mig hele tiden usikker på min krop. folk kalder mig hele tiden for tyk, og siger jeg fylder meget. jeg har heller ikke så mange venner ud over en. Hun er min allerbedsteveninde, men nogen gange glemmer hun mig da hun har flere populærere venner end mig da jeg er en meget stille person. jeg håber det her ikke bliver sendt ud til nogen, for eller kommer alle til at grine af mig.
hilsen

(15 år)
Kære Du
Først og fremmest vil jeg starte med at sige til dig, at jeg har slettet nogle ting i dit spørgsmål, så du er helt sikker på at være anonym. Jeg kan desværre ikke svare dig på andre måder end at udgive svaret, men jeg tænker, at det forhåbentlig er okay, nu når du er helt anonym. Ellers så skriv til os igen, så skal vi nok fjerne det.
Mobning
Du skriver, at du bliver mobbet i skolen, fordi du ikke er god til idræt. Det er jeg ked af at høre. For det gør hammerondt, når andre kalder en tyk og er lede mod en. Derfor er det heller aldrig okay, når andre mobber en. Og du skal vide, at det ikke er dig der er noget galt med. Du er helt som du skal være. Men når andre kalder en grimme ting, kan man godt blive usikker. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er usikker på din krop lige nu. For det lyder til, at de andre siger nogle rigtig ubehagelige ting til dig.
I vores artikel om at slutte fred med sin krop er der nogle gode råd til, hvordan man kan få det bedre med sin krop. Så jeg tænker, at der måske er nogle af rådene, som kunne være hjælpsomme for dig?
I vores artikel om mobning står der også nogle gode råd til, hvordan man få stoppet mobningen, så den vil jeg klart anbefale dig at tage et kig på. For mobningen skal stoppes, så du ikke skal blive ved med at gå og være ked af det, og føle dig usikker.
Snak med dine forældre
Det kan være en ret stor mundfuld selv at skulle sørge for, at mobningen bliver stoppet. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide at du fortalte dine forældre om, hvordan du har det. Så kan den de nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre.
Og samtidig kan det også være rigtig rart og lettende at snakke om, hvordan man har det.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få det sagt, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken.
Fortæl det til din lærer
Jeg tænker også, at det kunne være rigtig godt, at du fik snakket med en af dine lærere om, hvad der foregår oppe i skolen. Hvis du synes, at det er en lidt stor mundfuld selv at skulle snakke med din lærer, kan det være, at dine forældre kan hjælpe med at tage fat i din lærer og få snakket om, hvordan du har det.  Lærere skal både sørge for, at man lærer noget, men de skal  også sørge for, at skolen er et rart sted for deres elever. Derfor vil langt de fleste lærere også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man har det svært og bliver mobbet.
Venner
Du skriver også, at du ikke har så mange venner, og at din bedste veninde nogle gange glemmer dig. Det lyder ikke særlig rart. For det kan godt give en ondt i maven, når man føler sig overset og ikke har så mange andre venner, som man kan være sammen med.
Men heldigvis kan man godt få nye venner. I vores artikel om at lære nye mennesker at kende, står der nogle gode råd til, hvordan man finder nye venner. Så måske er der et råd eller to i den, som du kan bruge?
Snak med din veninde om det
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at du fik snakket med din veninde om, at du føler, at hun nogen gange glemmer dig. For sommetider er folk slet ikke klar over, at det de gør får andre til at føle sig glemt. Og så bliver de faktisk glade for, at man fortæller, hvordan man har det. Det kan også være, at du kan snakke med din veninde om I alle sammen kan være sammen. Så det ikke behøver at være sådan, at hun enten er sammen med dig eller sammen med de andre venner, men sådan så I alle kan lave noget sammen.
Headspace
Her til sidst vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, der er svært. Der arbejder en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan man også chatte med dem. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det gør hammerondt at blive mobbet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så mobningen kan blive stoppet
De bedste hilsner fra en Mindhelper