Hejsa
I slutningen af 8. klasse, var jeg hjemme ved en dreng, som jeg var vild med. Jeg havde været hjemme ved ham før, så det var ikke nyt. Vi havde det rigtig sjovt og sidst på dagen valgte vi at se en film. Jeg lå mellem hans ben og han holdt om mig. Han løftede mig flere gange og vi havde det rigtig sjovt. Jeg var så glad, for jeg fik det indtryk, at han også kunne lide mig. På et tidspunkt begynder han at tage på mig uden på tøjet. Det startede fordi vi snakkede om hjerterytme og han ville mærke mit hjerte. Jeg sagde ikke noget til det, fordi jeg var vild med ham. Han begyndte på et tidspunkt at bevæge sin hånd ned omkring mit underliv. Jeg stoppede hans hånd og vi lå bare og holdt i hånden resten af tiden. Da jeg var kommet hjem, overtænkte jeg hele episoden meget. Jeg endte med at skrive til ham og spørge, hvorfor han havde gjort det. Jeg fik det svar, at han havde været liderlig. Han vidste også godt, at jeg kunne lide ham, men det stoppede ham ikke. Jeg går i 9. nu og ser ham ikke mere. Jeg har aldrig fået snakket ordentligt om det, og jeg giver stadig mig selv skylden for det. Har jeg bare overreageret? Og hvorfor fylder det stadig så meget?
Mvh den forvirrede pige

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at oplevelsen stadig fylder rigtig meget for dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det føltes ikke rigtigt
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg slet ikke, at du har overreageret. På mig lyder det som om, at dig og fyren har misforstået hinandens signaler i situationen, og det derfor desværre endte med at være en ubehagelig oplevelse for dig. Som du beskriver det, så lyder det ikke til, at fyren gjorde det for at være ubehagelig overfor dig med vilje? Men han overskred dine grænser ved at røre ved dig, og det er ikke okay. Derfor havde det også været bedre, hvis han havde spurgt dig først, om det var okay, at han rørte ved dig. For så havde det ikke endt med at du blev ked af det.
Det var flot, du sagde fra
Du skriver, at du stoppede ham, da han begyndte at røre ved dig på en måde, som du ikke brød dig om. Det synes jeg var super sejt. For det er mega vigtigt, at passe godt på sine egne grænser og mærke efter, hvornår det er rart, og hvornår det bliver for meget. Så selvom det måske føles lidt tosset, så synes jeg du skal give dig selv et ekstra knus. Fordi du var sej, passede godt på dig selv og mærkede efter.
Det fylder, fordi det betød noget
Nu spørger du, hvorfor det stadigvæk fylder. Og jeg tænker, at grunden til at det stadig fylder er fordi, at det betød noget for dig. Og desværre ikke på en rar måde. Nogle af vores minder bliver desværre trælse minder. Og så er det bedste vi kan gøre, at få snakket med nogen om, hvordan vi har det. For hvis du bærer rundt på noget svært inde i, så kan det godt vokse sig større. Men når man så får snakket med nogen om det, så kan det være med til at løfte stenen fra hjertet. Og give et pusterum for alle de forvirrede tanker, som du måske går rundt med.
Snak med en omkring dig
Måske er der en omkring dig, som du er tryg ved at snakke med? Som du vil kunne tage fat i og snakke om oplevelsen. Det kunne være din mor, en tæt veninde, en sød morfar eller yndlingslærer. Det er ikke så vigtigt hvem det er, bare det er en som er sød og støttende.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig. Så kan du overveje at tage fat i Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Intet problem er for stort eller småt. Og de skal nok sørge for, at det bliver en rar oplevelse for dig at være der. Så måske kunne det være rart for dig?
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt. Og jeg sender dig et stort knus her fra den anden side af skærmen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper