Hej Mindhelper
Jeg er et ungt menneske på 19 år. (Han/ham)
Jeg har det virkeligt svært, jeg har en masse belastningsreaktioner og adfærdsmønstrer fra da jeg blev mobbet som lille. (Børnehave – 6 klasse)
Det er mange år siden. Men jeg kan ikke komme videre. Jeg sidder fast, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mine forældre & venner har ikke overskud/ressourcer/redskaber til at hjælpe mig – Men jeg ved ikke hvor jeg skal tage hen/ Eller hvem jeg skal spørge….
Ved i hvem der kan hjælpe med problematikker forårsaget af barndomstraumer?
Tak.

(19 år)
Kære dig,
Det lyder ikke rart at gå og være påvirket efter flere år med mobning, det kan jeg godt forstå du synes er svært, og det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan tage mange år at give slip
Mobning er desværre noget op mod to elever i alle klasser oplever. Det kan påvirke dem, der bliver mobbet rigtig meget, og det er bestemt ikke okay. Derfor giver det også god mening, at det kan tage lang tid at komme videre fra.
Først og fremmest synes jeg det er rigtig sejt og flot, at du har skrevet ind til os. Mobning kan sætte mange ar på sjælen, og første skridt til at hele dem, er ved at række ud efter hjælp, så jeg er rigtig glad for at du har kontaktet os.
Der findes heldigvis mange steder som kan hjælpe
Du skriver at dine venner og forældre ikke har muligheden for at hjælpe dig, og at du derfor leder efter andre, som du kan søge hjælp hos. Der findes heldigvis flere steder, som du kan prøve at kontakte.
Hvis du går på en uddannelse
Først og fremmest har de fleste uddannelsesinstitutioner en studievejleder, en sundhedsplejerske eller måske en psykolog tilknyttet, som kan rådgive dig om dine muligheder.
Skoler har en interesse i, at deres elever har det godt, uanset om deres problemer handler om skolen eller noget helt andet. Derfor har de fleste uddannelser også hjælp man kan få, hvis man har det svært.
Du skriver ikke om du går på en ungdomsuddannelse eller ej, men jeg sætter alligevel muligheden ind for en sikkerheds skyld. Hvis du ikke ved om din skole har nogen tilknyttet, så kan du altid prøve at spørge en af dine lærere eller kontoret på skolen.
I vores artikel: Guide: Få hjælp på din skole eller din uddannelse, kan du læse om, hvor du kan søge hjælp, alt efter hvilken uddannelse du går på.
Psykologer med fokus på barndomstraumer
I hele landet findes der psykologer, og mange psykologer har ofte stiftet bekendtskab med eller er måske ligefrem eksperter inden for barndomstraumer. På hjemmesiden psykologeridanmark.dk, kan du finde psykologer i hele Danmark, og du har også mulighed for at indsætte bestemte søgeord.
Jeg vil anbefale dig at læse vores artikel: Guide: Sådan kommer du til at tale med en psykolog. I den kan du læse mange forskellige muligheder og måder, hvor du kan finde den rigtige hjælp.
Din læge kender mulighederne i din kommune
Til slut vil jeg også anbefale dig at tale med din læge. De fleste læger ved noget om, hvem der kan være gode til at få hjælp fra, alt efter hvilket problem man har. Derudover ved læger ofte også meget om, hvad ens kommune kan tilbyde af rådgivning og hjælp.
I vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan gribe det an.
Jeg håber nogle af mulighederne kan hjælpe dig på rette vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper