Hej, jeg er 16 år og har angst. Jeg har MEGET svært ved at falde i søvn og jeg vågner flere gange om natten, men der er intet der virker. Hvad kan jeg gøre?

(16 år)
Hej med dig
Det lyder godt nok irriterende og frustrerende, at du har så svært ved at sove for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine udfordringer med os.
Vi har brug for søvn
Det lyder til, at det med at falde i søvn om aftenen driller dig rigtig meget i øjeblikket. Det er helt normalt at have problemer med at falde i søvn. Det er noget de fleste mennesker oplever i perioder af deres liv. Man har måske været stresset i nogle perioder og derfor har haft svært ved at falde i søvn.
Går perioden, hvor man har svært ved at falde i søvn, derimod hen og bliver alt for lang, kan det hurtigt blive enormt frustrerende.
Angst og søvn er ikke altid så gode venner
Du skriver, at udover at du har svært ved at falde i søvn og vågner om natten, så har du også angst. Desværre er det ret normalt for folk med angst, at have svært ved at falde i søvn og mange vågner også i løbet af natten. Det kan ske, fordi ens nervesystem er påvirket af angsten og har svært ved at falde til ro længe af gangen.
Tankerne kan godt have det med at flyve rundt i hovedet på folk med angst, og kroppen kan derfor have rigtig svært ved at falde til ro og slappe af. For ofte så er det de samme bekymringer der fylder om dagen, som fylder om aftenen.
Er det noget som du kan genkende? Hvis det er, så giver det også god mening, hvis du har svært ved at falde i søvn om aftenen og vågner flere gange om natten. Men heldigvis er der mange forskellige ting man kan gøre, for at det bliver bedre.
Hvad kan du gøre?
Når man har svært ved at falde i søvn om aftenen, er der næsten ikke det, man ikke vil gøre, hvis bare det virker. Mangel på søvn har nemlig en kæmpe betydning for både dit humør, din krop og din hjerne.
Derfor slider det også rigtig meget på en, hvis man bruger hele aftenen på at kæmpe sig i søvn, for dagen efter at vågne op helt smadret og træt. Heldigvis har jeg en masse gode råd til dig i vores artikel: Svært ved at falde i søvn? Få 12 gode råd til, hvad du kan gøre. Her står en masse gode tips og tricks til, hvad du kan gøre for at falde nemmere i søvn.
Har du prøvet mindfulness?
Noget som også kan være en kæmpe hjælp, hvis man har svært ved at falde i søvn om aftenen, er at slutte dagen af med en mindfulness-øvelse. Mindfulness-øvelser er øvelser, som hjælper dig med at slappe af og være mere tilstede i nuet.
På den måde kan du dæmpe støjen i dit hoved, hvis det fylder for meget, når du skal lægge til at sove. Hvis du lyder som noget for dig, kan du læse mere om mindfulness-øvelser i vores artikel: 4 mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag.
Husk at snakke med dine forældre om det
Det kan være helt vildt frustrerende, at lægge sig til at sove om aftenen, for så at ligge i sin seng og vende og dreje sig. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre om dine søvnproblemer?
Det kan være, at de selv kender til det der med at have svært ved at falde i søvn om aftenen. Og så kan det være, at de har nogle gode råd til, hvad du skal gøre.
Tag et smut forbi lægen
Her til sidst vil jeg anbefale dig at tage et smut forbi din læge, og fortælle dem hvordan du har det. Læger er også uddannet til at vide rigtig meget om søvn og søvnproblematikker.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis du skal have hjælp til, at få styr på søvnen igen. Lægen kan også tjekke om der er nogle ting i din krop, som er skyld i, at søvnen driller.
Jeg kommer også til at tænke på, om der er nogen som hjælper dig med angsten? Hvis ikke, så er det noget lægen også kan hjælpe med. For måske kan der komme mere ro på søvnen, hvis der kommer mere ro på angsten.
Det kan være møgirriterende ikke at kunne falde i søvn om aftenen og vågne flere gange om natten. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge til at få en bedre nattesøvn. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper