Hej Mindhelper
Jeg har oplevet noget virkelig ubehageligt og nyt her i nat/tidlig morgen. Jeg havde nok et af de værste mareridt nogensinde. Da jeg så vågnede, eller jeg er ret sikker på jeg vågnede, så lå jeg virkelig stiv i sengen og kunne pludselig mærke en person med Lance negle rører på min højre fod. Det varede maks 5 sekunder og var virkelig ubehageligt. Jeg blev så bange, at jeg tog alle gardinerne op og besluttede mig for at forblive vågen. Klokken var kun lidt over 5 om morgenen og det var en lørdag. Jeg ved, at jeg ikke har skizofreni, men det her var godt nok mærkeligt og ubehageligt. Kan det være søvnparalyse eller er det bare mig den er helt gal med?
Mvh, pige på 20 år

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Puha, det lyder godt nok som om, at du har haft et virkeligt ubehageligt mareridt. Jeg  kan også sagtens forstå, hvis det var skræmmende i øjeblikket og du nu kan være lidt nervøs for, om der er noget galt med dig. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du er helt normal
Hvis man oplever noget, som ikke var virkeligt, men føltes virkeligt i øjeblikket, så kan man godt få tanken om, at nu stikker det helt af med en. Men det er helt normalt at opleve de her lidt mærkelige situationer, hvor man er i tvivl om, om man er vågen eller sover. Både ved søvnparalyse eller almindelige mareridt. Og der er slet ikke noget farligt i det. Jeg tror mange mennesker vil kunne nikke genkendende, hvis du spurgte dem ad, om de nogensinde havde oplevet, at være i tvivl om, om det de drømte var virkeligheden. Der er især mange, som oplever det som børn.
Nogle mennesker oplever det, der hedder søvnparalyse, som du nævner. Så oplever man, at hjernen vågner, men kroppen ikke vågner helt. Og så kan man ligge i sin seng og være vågen, men ikke bevæge sig. Det går typisk hurtigt over igen, men kan være en virkeligt skræmmende oplevelse at føle, at man ikke kan kontrollere sin krop. Men der er ikke noget farligt i det, det er simpelthen noget der kommer, fordi man vågner på et tidspunkt, hvor musklerne i kroppen er helt afslappede og kroppen ikke når at sende signal til hjernen om, at nu er det vågn-op-tid. Man kan sige, at kroppen ikke når at trykke på tændknappen hurtigt nok, før man opdagede, at man var vågnet. Mange mennesker vil opleve søvnparalyse enkelte gange i deres liv, uden det vil komme igen mange gange. Men hvis du begynder at opleve det igen og igen, så kan det være en fin idé, at smutte til lægen og snakke om, om der er noget hjælp man kan få, for at undgå det.
Uanset om det var et almindeligt mareridt eller søvnparalyse, så er det helt ufarligt, selvom det selvfølgelig er mega ubehageligt og skræmmende. Og der er ikke noget galt med dig. Det kan sagtens være, at du aldrig kommer til at have så voldsomt et mareridt igen. Og hvis det nu sker igen, så ved du i hvert fald, at det ikke er farligt.
Snak med nogen om det
Hvis du mærker, at frygten for mareridtene rumsterer lidt i dig i øjeblikket, så kan det være en rigtig god idé, at få snakket med nogen om det. Så har du nemlig muligheden for lige at få luftet ud og få lidt ro i kroppen igen. Det kan være super rart. Måske har du en god veninde, dine forældre eller en anden person, som du er glad for at snakke med? Det kan også sagtens være, at de måske har prøvet noget lignende. Og det kan være ret rart lige at kunne dele lidt historier og råd med hinanden, så man ikke føler sig alene med sin oplevelse.
Det lyder til at have været en virkeligt ubehagelig oplevelse, du har haft den morgen. Men det er mere almindeligt end man lige regner med og heldigvis så er det helt ufarligt. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du kommer til at sove super godt og fredfyldt fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper