Jeg træner meget (8 – 9 timer om ugen) og føler nogle gange, at jeg ikke har energi nok. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Okay så.. jeg træner meget (8 – 9 timer om ugen) og føler nogen gange at jeg ikke har energi nok, ret tit faktisk. Jeg spiser ret meget synes jeg selv, men ved ikke om det er “varieret” nok hvis man kan sige det sådan.
Øhm.. jeg prøver at ‘skubbe’ nogle vitaminer og proteiner ind i min kost, men ja. Det er først her for leden dag jeg fik øjnene op for det, så ved ikke om det har virket endnu.
Jeg får også nok søvn (8-9 timer) Så det er lidt svært at vide hvad jeg skal gøre.
Håber i/du kan hjælpe – Hilsen sportspige på 14

(Pige, 14 år)
Kære sportspige på 14
Det er super hårdt, hvis man går rundt og føler, at man ikke har energi nok til at komme igennem dagen. Og det kan være svært at finde ud af, hvordan man lige kan håndtere det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det lyder jo til, at du træner rigtigt meget, men at du også prøver at sørge for, at du får spist og sovet nok. Det er super flot, at du er opmærksom på det og mærker godt efter på dig selv. I forhold til det du skriver, så kommer jeg til at tænke på, om du træner for meget? Om det bliver lidt for hårdt og uoverskueligt for dig? Jeg tænker, at du jo nok også går i skole og har lektier, venner og familie, som du bruger tid med. Så kan ens uge hurtigt blive rigtigt presset, hvis man også skal nå at træne 8-9 timer. Du må prøve mærke efter på dig selv, om du er blevet lidt for presset i øjeblikket og om det kunne være rart, at skrue lidt ned for træningen?
Det er egentligt normalt nok, at have perioder, hvor man ikke har ligeså meget energi, som man plejer. Det kan der være rigtigt mange årsager til. Eksempelvis, hvis der er pres på ens skolearbejde eller der sker nogle svære ting i ens familie. Så er det helt naturligt, at ens energiniveau falder. Det er også meget normalt at opleve mere træthed, når man er teenager. Når man kommer i puberteten, så sker der rigtigt meget i ens krop. Og ens hormoner raser måske derudaf. Så kan det være meget normalt at man føler sig mere træt end man gjorde, da man var barn. Men hvis det er over en længere periode, at man oplever, at ens energiniveau er helt nede, så er det en god idé, at reagere på det.
Tag en tur til lægen
Der kan være rigtigt mange årsager til, at du oplever, at du ikke har så meget energi. Derfor kan jeg heller ikke komme med klart bud gennem brevkassen. Jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du tager en tur til lægen. Lægen kan nemlig tjekke om du har nogle vitaminmangler eller noget andet, som gør at du bliver hurtigt træt. Lægen kan også snakke med dig om, hvordan din hverdag og kost ser ud. Og om det er nogle af dine vaner/rutiner som gør, at du bliver ekstra træt. Lægen vil altså bedre kunne komme med et klart bud på årsagen til energimanglen, end jeg lige kan gennem brevkassen.
Snak med dine forældre
Du skriver ikke, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Det kunne være en god idé, hvis du fortalte dem om, hvad du oplever. For dine forældre er nok dem, som er nærmest på dig og som bedst kan hjælpe dig med, at finde ud af hvor trætheden kommer fra. De kan også tage med dig til lægen, hvis du synes det er rarest.
Det er rigtigt træls, hvis man oplever hurtigt at løbe tør for energi. Og der kan være mange grunde til, at man oplever det. Derfor kan det også være en super god idé, lige at få snakket med sine forældre og lægen om, hvordan man kan håndtere det. Jeg håber du har kunne bruge mit svar og så krydser jeg fingre for, at du snart får energien tilbage igen.
De venligste hilsner fra en Mindhelper