kære brevkasse
mig og min kæreste har været sammen i ca 9 måneder. føler aldrig jeg har været i tvivl om jeg var forelsket i ham eller noget. ud af det blå for ca 3-4 uger siden blev jeg mega i tvivl.
altså om han overhovedet er det rigtige og om jeg er forelsket i ham. vi er meget tætte og mega gode venner og elsker ham rigtig meget, vil aldrig gøre noget for at gøre ham ked af det.
Tror måske også det er derfor jeg har svært ved at skelne mellem om jeg har mistet følelser/gnisten til ham fordi jeg jo ikke ville gøre ham ked af det. eller om det bare er fordi jeg overtænker det.
men så alligvel har det på en måder bare været den her tvivl inde i mig i sådan 3 uger nu hvor det bare er gået op og ned. det fylder rigtig meget for mig og jeg tænker over det hver dag nærmest, også når vi er sammen så tænker jeg det også af og til.
derfor ville jeg høre om det er normalt, eller om det fra jeres synspunkt ses som om at jeg bare skal slå op med ham og at jeg faktisk bare holder ham tilbage fordi jeg ikke vil gøre ham ked af det??

(19 år)
Kære du
Tvivl er en af de følelser, som kan fylde allermest. Den ene dag kan man føle sig helt sikker på noget og så kan tvivl snige sig ind den anden dag, og vende op og ned på det hele.
Når tvivlen så sniger sig ind i ens forhold, kan det fylde rigtig meget. Derfor forstår jeg også godt at du har skrevet herind og bedt om hjælp til at finde hoved og hale i det hele.
Det er normalt at tvivle
Når man bliver kærester med en, man holder af, er det ofte fordi man føler at de er den helt rigtige for en selv. Man passer perfekt sammen og der er ikke andre end ens kæreste, som kunne være et bedre valg.
Når vi tager valget om at blive kærester, så vælger vi ikke kun vores kæreste til, men vi vælger også ofte alle de andre mulige partnere fra. Men det er som regel lige meget, for vores kæreste er jo den helt rigtige for os.
Men hvad nu hvis vi ikke har valgt rigtigt? De fleste der har været i et forhold i lang tid, oplever på et tidspunkt at sætte spørgsmålstegn ved deres forhold. Det er helt normalt og noget som de fleste oplever i en form eller en anden.
Det er vigtigt at du mærker efter
Nogle gange så kommer tvivlen snigende i tide og utide. Mens andre gange, så bliver den. Hvis den bliver, kan det være tegn på, at der er noget man som par skal arbejde på eller at det er tid til at komme videre.
Du spørger, om det fra vores synspunkt lyder som om, at du bare skal slå op med ham. Det er desværre ikke noget vi kan svare dig på, men noget der er bedst at du mærker efter for dig selv.
Når jeg læser dit brev, får jeg følelsen af, at du har svært ved at finde ud af om du stadig er vild med ham eller om du bliver i forholdet, pga du er bange for at gøre ham ked af det. Hvis det er rigtigt, er mit allerbedste råd til dig, at mærke rigtig godt efter.
Mærk ordentligt efter, og hvis du kan mærke, at det ikke er det rigtige, så er det mest omsorgsfulde du kan gøre, at gøre det forbi. Også hvis du elsker ham. For selvom du ikke vil gøre ham ked af det, så er det ikke rart for nogen at blive i et forhold, hvor den ene ikke er vild med den anden.
Uanset hvad du gør, så er det helt okay. Det vigtigste er nemlig, at du får mærket godt efter og tager den beslutning, som føles bedst for dig.
Forelskelse vs. at elske nogen
Når man er i starten af ens forhold, er man ofte det som man kalder nyforelsket. I har lige lært hinanden at kende, alt din kæreste gør er fantastisk og der er ikke den mindste tvivl om, at du har fundet det helt perfekte match.
Nyforelskelse er ofte en fase som mange går igennem, men efter noget tid går det over til, at man elsker hinanden i stedet for.
Betyder det så, at man ikke elskede hinanden, da man var forelsket? Nej, tværtimod. Man elsker stadig hinanden, når man er forelsket, men alt er stadig nyt og spændende. Når man har været sammen i lang tid, så kender man hinanden meget bedre og har derfor et helt andet bånd end det man havde, da man mødte hinanden.
Derfor er det også helt normalt, hvis man føler at ens forhold ikke er det samme, som det var i starten.
Del dine tanker med nogen
Et andet rigtig godt råd som jeg vil give dig er, at dele dine tanker omkring din tvivl med nogen. Nogle gange er det nemmere at mærke ordentligt efter, hvis man får sagt tingene højt. Så måske kan du snakke med nogen af dem omkring dig?
Det kan være dine forældre, nogle af dine gode venner eller en helt tredje. Eventuelt nogle som kender både dig og din kæreste, så de har nemmere ved at sætte sig ind i situationen.
Selv hvis det er nogen, som ikke kender dig og din kærestes forhold så godt, kan det være, at de på et tidspunkt selv har stået i samme situation. Og på den måde kan give nogle gode råd til hvad du skal gøre.
Det kan være virkelig svært og ubehageligt at være i tvivl om sit forhold. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får mærket efter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper