Hej brevkasse.
For to måneder siden begyndte jeg at date en fyr, og vi er nu kærester. Jeg er så forelsket i ham, og jeg er overbevist om, at det er gengældt. Men jeg har før været i forhold, hvor mine følelser ikke var gengældt i samme grad. Det var sikkert, og jeg havde ikke meget at miste. Denne gang har jeg alt at miste, og jeg er angst for, at han vælger at afslutte det, også selvom jeg er sikker på, at han er forelsket i mig. Jeg tolker de mindste ting som tegn på, at nu vil han mig ikke mere. F.eks. når han ikke svarer på mine beskeder med det samme, eller når han ikke har tid til at snakke med mig pga. hans studie eller tid med venner. Desuden bor vi langt fra hinanden, så vi kan kun ses i weekender, hvor vi begge har tid. Jeg har snakket med ham om, at jeg er bange for interessen forsvinder, når vi mest bare vil være nødt til at skrive og ringe sammen. Hans svar er bare, at langdistanceforhold godt kan lade sig gøre. Jeg tolker det automatisk som at han ikke vil mig så meget, som jeg vil ham. Jeg går og tænker på, om jeg bare skal droppe det og komme videre, så angsten forsvinder, eller om jeg skal fortsætte og forsøge at stoppe med at tolke på alting? Og hvordan?
Hilsen A

(20 år)
Hej A
Det er svært at vide hvad man skal gøre, når man er dybt forelsket i en fyr, men hele tiden er angst for at han vælger at slutte det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det lyder til at du har fundet dig en super sød fyr, som du er rigtig glad for. I har datet et par måneder, og nu er I kærester. Det lyder helt fantastisk. Du skriver også, at du før har været i et forhold. Men ikke et ligesom dette, hvor dine følelser er gengældt i samme grad. Derfor giver det også god mening, at du føler der er meget på spil.
Kærlighed er altid sårbart
De første måneders forelskelse kan være enormt fantastiske og spændende, og man føler sig enormt sikker i sit nye forhold. Men efter noget tid sammen, er der lige pludselig plads til, at en lille smule usikkerhed kan snige sig ind. Pludselig kan tanker som “hvad nu hvis han ikke vil mig mere?” eller “hvad nu hvis han går fra mig?” dukke op i ens hoved. Det kan være enormt ubehageligt at gå med sådan nogle tanker, og man kan hurtigt føle, at det er en selv, som den er gal med. Men du skal vide, at det er der rigtig mange der oplever og noget, som er helt normalt.
Kærligheden mellem to mennesker er altid sårbar. For når man bliver kærester, er det som at lave en aftale om, at man kun vil hinanden. Og når man laver en aftale med nogen, er der altid en mulighed for, at den aftale bliver brudt. Det er et grundvilkår for kærligheden. Men selvom det kan lyde virkelig skræmmende og skrøbeligt, er det også det, som er det smukkeste ved kærlighed. For når kærligheden er så skrøbelig, betyder det også at vi skal passe ekstra godt på den. Og hvordan gør man det bedre end at stole på sin kæreste og elske dem alt det man kan?
Lad ikke angsten bestemme
Du spørger om du bare skal droppe det og komme videre, i håb om at angsten forsvinder. Når jeg læser dit brev, så lyder det til at du er rigtig glad for din kæreste. Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtig ærgerligt hvis angsten skulle have lov til at spænde ben for dig og din kærestes forhold. Derfor tænker jeg i stedet, at det kunne være en god ide for dig, at arbejde med usikkerheden. I vores artikel Sådan kan du (lige så stille) give slip på din usikkerhed, står der en masse gode råd til hvordan man kan skrue ned for usikkerheden.
Brug tid på dig selv
Når man kun ses i weekenderne, er der rigtig meget tid i ugen, hvor man ikke ser hinanden. Det gør, at man hurtigt får lyst til at vide, hvad den anden render rundt og laver hele tiden. Men i stedet for at bruge en masse kræfter på at tænke over, hvad ens kæreste laver, kan det være en rigtig god ide, at bruge en masse tid på sig selv. Lav nogle ting i hverdagen, som gør dig glad. For ud over at bruge mindre tid på at tænke over, hvad han laver hele tiden, så har du pludselig også en masse spændende at fortælle ham næste gang I ses.
Snak med nogen om det
Det er naturligt at være nervøs for, hvordan man opretholder interessen, når man er i et langdistanceforhold. Derfor er det også super godt, at du snakker med din kæreste om, hvordan du har det. Men en god ide kunne også være, at prøve at snakke med nogle helt andre om det. Det kunne fx være nogle af dine gode venner, en af dine forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du er tryg med og stoler på. Ofte hjælper det at tage lidt luft ud af ballonen og sige ens bekymringer højt.
De vil altid lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være super gode at snakke med, når man er usikker på noget i forhold til ens kæreste. Der er headspacecentre i de fleste storbyer, og ellers kan du altid fange dem på deres chat. Det er gratis og man kan være helt anonym.
Det kan være rigtig hårdt at bruge en masse tid på at tolke det mindste, som ens kæreste siger og gør. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper