Hej Mindhelper
Der er noget jeg går og tænker sygt meget over og det plager mig vildt meget. I december var jeg til et julefodboldstævne og kom i snak med en pige fra et andet hold. Hun var så sød og smilende og jeg kunne godt lide hende. Vi skrev så sammen sidenhen og har så besøgt hinanden to gange med soveaftale. Begge gange har vi haft sex med hinanden, det var min første sex og jeg var overlykkelig. Jeg kom så ud til mine veninder og de tog det helt lissom jeg havde håbet. De slog ring om mig og krammede mig og sagde jeg var SÅ sej at fortælle det og de ville jo bare vide ALT. De sagde de altid ville være der for mig. Her i ferien havde jeg så besøg af en god ven. Vi havde det bare så hyggeligt og på en eller anden måde blev vi tiltrukket af hinanden. Vi kyssede og han havde kondomer på sig og tog min mødom. Det hele føltes bare så rigtigt. Men nu står jeg og skal tilbage til mine veninder og fortælle at jeg altså alligevel ikke er til piger men har haft straight sex. Jeg kan jo ikke have at de bare går og tror jeg er til piger. Men jeg er sygt bange for at de vil tænke det så bare var noget jeg sagde for at gøre mig intressant og nu aldrig kan tage mig alvorligt mere. Hvad gør jeg? Hjælp!

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en situation, hvor det er svært at finde hoved og hale i det hele.
Du har nogle gode veninder
Først og fremmest så synes jeg det lyder som om, at du har nogle rigtig søde og seje veninder.
Det er skønt at høre, at de tog imod dig med åbne arme, og roste dig for at være åben og fortælle om din oplevelse. Det skal de have stor ros for.
Det lyder til at være nogle gode veninder, som er værd at holde fast i. Så bliv endelig ved med det.
Hvad er seksualitet?
Seksualitet er noget alle mennesker har.
Men, det kan nogle gange være lidt svært at forstå helt præcist, hvad seksualitet er.
Meget simpelt forklaret handler det om, hvilke mennesker vi bliver tiltrukket af og hvilke mennesker vi bliver forelskede i.
Derfor er seksualitet også noget som fylder meget hos mange mennesker, og derfor giver det også rigtig god mening, at det er noget du tænker over.
Seksualitet er forskelligt
Seksualitet kan være meget forskelligt fra menneske til menneske
Du har måske hørt om udtrykkene homoseksuel, biseksuel, heteroseksuel, panseksuel eller aseksuel.
Homo betyder ‘det samme som’ på græsk, og bruges når man bliver tiltrukket af mennesker af samme køn som en selv.
Hetero betyder ‘anderledes fra’, og er det man bruger om mennesker, som er tiltrukket af det modsatte køn end en selv. For eksempel en mand der tænder på kvinder.
Ofte har vi det i samfundet med at tale meget om homo- overfor heteroseksuel. Men som nævnt findes der en del andre typer af seksualiteter.
Og det er slet ikke sikkert, at man selv passer ind i nogen af dem. Og det er helt okay.
I vores samfund har vi det med at sætte alting i kasser. Men det er ikke altid at mennesker kan passe ind i de kasser.
Så hvis du ikke kan se dig selv i nogle af seksualiteterne, så er der intet galt med dig. Det er helt okay.
Jeg vil anbefale dig at læse Sexliniens artikel om seksualitet. I den forklarer de nemlig rigtig godt, hvad seksualitet er, og hvordan det ikke er helt ligeså simpelt, som jeg har beskrevet det her.
Er det hele sort og hvidt?
Du skriver, at nu skal du fortælle dine veninder, at du ikke er til piger alligevel, fordi nu har du jo haft straight sex.
Her får jeg lyst til at udfordre dig lidt. Jeg håber det er okay.
Fordi når jeg læser dit brev, så tænker jeg: “Stopper man med at være til piger, hvis man har haft sex med en dreng?”
Og er det nødvendigvis vigtigt, at man er det ene eller det andet?
Nogle gange kan det være rart at have ting sat i kasser, men andre gange kan det også være spændende og befriende, ikke at være sat i en kasse.
Sådan er der mange der har det med deres seksualitet. Nogle kan godt lide at sige: “Jeg er kun til piger”, mens andre bedre kan lide ikke at svare, men derimod være et sted midt i mellem.
Derfor kan du også overveje, om du overhovedet behøver at fortælle dine veninder, om du er til piger eller straight?
Ens seksualitet er lige så privat, som man har lyst til, at den skal være. Så hvis du gerne vil have at de skal vide det, så skal du endelig bare sige det. Og hvis du har lyst til at gå med det for dig selv og prøve nogle ting af, så skal du også bare gøre det.
Begge dele er helt okay.
Tal med dine veninder igen
Om du fortæller det til dine veninder eller ej, så synes jeg stadig det kunne være en god ide, hvis du snakkede med dem om det
For det lyder til, at det med om du er til drenge, piger eller begge, er noget som fylder hos dig.
Og når der er noget som fylder, så er det ofte en rigtig god ide at snakke med sine venner om det.
Og som sagt, så lyder det til, at du har nogle rigtig søde veninder, som er gode til at passe på dig og støtte dig i dine beslutninger.
Hvis du ikke helt ved, hvad eller hvordan du skal snakke med dem om det, så er det helt okay.
Heldigvis har vi en rigtig fin artikel: Guide – Sådan snakker du med din ven om svære ting, hvor vi har skrevet vores bedste råd til at gribe den svære snak an.
En anden mulighed er at vise dem det brev du har skrevet til os? Her beskriver du rigtig fint, hvordan du har det, og hvilke tanker du går med.
Det kan være forvirrende, når man ikke er helt sikker på, hvad ens seksualitet helt præcist er. Men det behøver man heller ikke nødvendigvis vide. Alligevel kan det være rart at tale med nogen, man stoler på om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper