Min kæreste er en skøn og betænksom person. Men sidst vi skændes blev han så sur, at han tog hårdt fat i mit håndled. Nu er jeg nervøs for, om det kunne ske igen.
Hej Mindhelper
Min kæreste er den skønnest og betænksomme person men for leden skændtes vi meget og han blev så sur at han tog hårdt fat i mit håndled og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre nu. Da jeg var lille var min far voldelig mod mig, min mor og søskende (ser ikke min far mere) så det ligge meget i mig og jeg er nervøs for om det kunne gentage sig fra min kærestes side af han er meget ked af at han kom til at gøre det og har lovet aldrig at gøre det ikke men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for han betyder alt for mig og ville ikke mindste ham men på den anden side er jeg nervøs for om han kunne finde på at gøre det igen

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det lyder som om, at bølgerne gik rigtigt højt sidst du og din kæreste skændes. Og jeg kan godt forstå, at det har gjort dig nervøs for, om det kan ske igen, når din far var voldelig, da du var lille. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Jeg er ked af at høre, at din far var voldelig mod dig, dine søskende og din mor. Det er der ikke nogle børn, der fortjener at opleve. Og jeg forestiller mig, at det må have været mega hårdt at vokse op i. Det er en ret svær oplevelse at have en far, der er voldelig, når man er barn. Og når man har sådan en svær oplevelse med sig i bagagen, som du har, så er det helt normalt, at det sætter sig i en. Så du reagerer på en helt normal måde på dig og din kærestes skænderi. Din hjerne er nemlig lidt mere på vagt overfor ting, der minder om det, du oplevede dengang. Fordi den forsøger at beskytte dig sådan, så du ikke skal opleve det samme en gang til. Derfor kan jeg også godt forstå, at det her er en mega svær situation for dig at være i.
Hvor længe har I været sammen?
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, at det kunne ske igen. For der er jo ikke rigtigt nogen udover din kæreste, der ved, om det er noget, der kan komme til at ske igen. Jeg tænker på, hvor længe I mon har været sammen? For hvis I har været sammen længe. Og det er første gang, det er sket i alt den tid, I har været sammen, er der nok ikke så stor sandsynlighed for, at det kommer til at ske igen. For det lyder jo også som om, han er rigtigt ked af, at han kom til at reagere så voldsomt. Samtidigt virker det også som om, du er rigtigt god til være opmærksom på om nogle af de ting, du var ude for dengang, kan gentage sig igen. Så jeg kommer til at tænke på, om du mon kan bruge den opmærksomhed og den erfaring til at guide dig lidt i forhold til, om din kæreste kunne risikere at blive voldsom overfor dig?
Snak med din kæreste om det
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med din kæreste om, at du er rigtigt nervøs for, at det kunne ske igen. Så kan I nemlig få snakket sammen om, hvordan I kan undgå, at jeres skænderier ender med at blive så voldsomme i fremtiden. Jeg kommer for eksempel til at tænke på, om det var en mulighed for dig, at du kan sige til, når jeres skænderier bliver for voldsomme? Så kan du nemlig få mulighed for at trække dig, når du bliver utryg. Du kunne for eksempel sige: “jeg bliver rigtigt utryg lige nu, fordi bølgerne går rigtigt højt. Så jeg går lige en tur og kommer tilbage, når tingene er kølet lidt ned.”
På den måde kan du trække stikket fra jeres skænderier, inden de bliver så voldsomme, at din kærestes temperament er kogt helt over. Hvis du har lyst til det, kan du også læse vores artikel om, hvordan man kan håndtere sine konflikter på en god måde. Artiklen er godt nok skrevet rettet mod konflikter med venner, men jeg tænker, at rigtigt mange af rådene kan gælde i alle situationer, hvor der er en konflikt.
Snak med nogen andre om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogle andre om det her skænderi, hvor din kæreste kom til at gribe fat i dit håndled? Hvis du ikke har det, så synes jeg, du skal gøre det. Når man snakker med nogle andre om sine tanker og følelser, så får man nemlig også lov til at høre, hvad de tænker om det. Og rigtigt tit har de nogle lidt andre perspektiver på situationen, end man måske selv lige har tænkt på. Det kan være mega rart, når man selv sidder lidt fast og ikke rigtigt kan finde ud af, hvad man skal gøre. Du kan for eksempel prøve at snakke med nogle veninder om det. Men du kan også prøve at snakke med din mor om det. Hun har jo også oplevet at være sammen med din far, da han var voldelig. Måske har hun nogle gode råd, du kan bruge?
Du kan også tage fat i Bryd Tavsheden
Jeg kommer til at tænke på, om du kender Bryd Tavsheden? De hjælper børn og unge, der har været udsat for enten vold i familien eller kærestevold. Og det er de super dygtige til. Så hvis du har brug for at få snakket situationen igennem med nogen, kan du altid tage fat i dem. De kan nemlig også hjælpe, hvis man er lidt i tvivl om, om man er i et forhold, der kunne være voldeligt. Eller som kunne udvikle sig til at blive det. Deres frivillige rådgivere er super dygtige. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du og din kæreste får snakket den her situation igennem. Så I kan undgå, at jeres bølgerne i jeres skænderier kommer til at gå så højt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper