Jeg er forelsket i en fyr, der er to år ældre. Han vil dog kun være venner med mig, fordi jeg ikke vil i seng med ham. Det har givet mig lavt selvværd.
Hej.
For et par måneder siden forelskede jeg mig i en fyr, som jeg stadig holder meget af. Han behandlede mig ikke nødvendigvis dårligt og fortalte mig endda, at han var forelsket i mig, men jeg havde følelsen af, at han udnyttede mig, fordi han søgte noget seksuelt. Eftersom han er et par år ældre end mig og dermed mere erfaren på dette område, følte jeg mig ikke klar til at have sådan en oplevelse med ham.
På et eller andet tidspunkt blev han utålmodig og besluttede, at vi skulle være venner. Det gjorde mig egentlig ikke som sådan ked af det – jeg følte dog en vis tristhed over enden på alle de gode stunder, vi havde sammen, og jeg er ret sikker på, jeg stadig er forelsket i ham.
Sagen er den, at jeg nu sidder her og føler mig som en overfølsom kujon. Inderst inde ved jeg (jo) godt, at jeg ikke bør føle mig presset til noget seksuelt, jeg ikke føler mig klar til, men jeg føler mig ydmyget og pinlig over, at jeg overanalyserede det hele.
Mit spørgsmål er; hvad gør jeg ift. det billede, jeg har fået af mig selv efter denne oplevelse? Hvordan kan jeg genvinde mit selvværd, og hvordan bør jeg forholde mig til en lignende situation i fremtiden?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Tusind tak, fordi du skriver til brevkassen.
Du beskriver, at din oplevelse med en fyr er gået ud over dit selvværd og, at du føler dig som en overfølsom kujon, der har overanalyseret situationen.
Få talt om situationen
Det virker som om, at din følelse af at have tænkt alt for meget over tingene fylder i dit hoved. På hvilken måde mener du, at du har overanalyseret det der er sket mellem jer? Har du spurgt fyren, hvorfor han besluttede sig for, at I kun skulle være venner?
Nogle gange kan det være en stor lettelse at sætte ord på sine tanker. Ellers kan man nemt komme til at lave en masse forestillinger om hvad den anden tænker. Og de forestillinger kan fylde rigtigt meget, hvis man ikke får svar på dem.
Derfor kan det være en rigtig god idé at tage en snak med fyren (du kan også skrive), så du kan finde ud af om dine tanker var rigtige. Han er ældre end dig, og du skriver at han er mere erfaren. Det kan derfor sagtens være at han er glad for dig, men samtidig er vant til at kærester skal “gå hele vejen” seksuelt.
Hvad kan du gøre med det billede du har fået af dig selv?
Du mærkede dine egne grænser og sagde fra. Det er en vigtig egenskab. Specielt når det handler om sex, føler mange unge sig presset til at gøre noget, de inderst inde ikke har lyst til.
Du virker som en person, der kender dig selv og er god til at lytte til dine følelser. Det er vigtigt at holde fast i. Jeg har et billede af dig som en der er god til at tænke over tingene og ikke mindst: handle, når du har brug for det. Det kan du sagtens være stolt af.
Dit spørgsmål om selvværd
Hvis man føler sig afvist af en man holder af, kan ens selvværd (= følelsen af at være noget værd) godt få et knæk. I sådan en situation kan det også føles hårdt at sætte en grænse, fordi du så løber en risiko for at blive afvist.
Men hvordan havde det været at give efter og opfylde hans behov frem for dine egne? Vil det have givet en bedre følelse, end den du har nu?
Selvom du fornemmede, at fyren havde andre ønsker end dig, stod du ved dig selv. Det skal du klappe dig selv på skulderen over. Der er nemlig mange, der kan have rigtig svært ved at gøre netop det.
Selvværd handler om at lytte til sig selv og handle i forhold til sine egne fornemmelser. Og det både kan og gør du. Sejt!
Håber du kan bruge det ovenstående til at finde mere ro med dine tanker.
De varmeste hilsner fra Mindhelper