Kære Mindhelper
Jeg har haft en kæreste i snart 2 måneder og vi har været sammen i sådan 3 måneder før vi fik titel på. Jeg elsker ham virkelig højt og kan begynde at græde bare fordi jeg savner ham. Men det ikke rigtig sådan at jeg får sommerfugle i maven med ham. når han siger han elsker mig og sådan noget føler jeg ikke rigtig noget, altså jeg bliver glad og sådan noget, men ellers ikke. Jeg har et problem med, at når jeg til fest uden ham og jeg får noget at drikke, så kan jeg ikke lade være med at flirte med andre fyre og vi har engang været uvenner fordi jeg kyssede med en anden til en fest. men han tilgav mig ret hurtigt og han forstod at det ikk var noget jeg ville gøre igen. Jeg var så her fornylig til fest og kom til at kysse, altså bare sådan tanktekys, med 3 andre drenge. Jeg kan ikke overskue at fortælle gam fordi jeg ved at det ville knuse ham og jeg vil ikke se ham sådan. Men burde jeg slå op med ham? Eller er der en lønsing? Hvorfor gør jeg det her?
Hilsen forvirret anonym

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med en masse tanker om dig og din kæreste. Og det kan være rigtig hårdt og fylde meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er rigtig ærgerligt, når man får gjort noget, som man fortryder bagefter
Du skriver, at du ikke kan lade vær med at flirte og kysse med andre, når du er til fest uden din kæreste. Og det kan være rigtig ærgerligt, når man får gjort noget, når man er fuld, som man fortryder bagefter. Så kan man godt komme til at sidde med den der knude i maven og tænke, “hvorfor gjorde jeg det?”. Og det skal du vide er en helt normal reaktion, når man kommer til at gøre noget, som egentlig ikke var meningen.
Det med, at man måske bliver lidt mere løssluppen, når man får noget at drikke tror jeg også, at rigtig mange kender til. For det der sker i kroppen, når vi drikker alkohol er blandt andet at impulskontrollen bliver dårligere. Den stopklods som normalt får os til at stoppe op og tænke “er det her mon en god ide?”, kører lidt langsommere, når man har drukket alkohol. Og så kan man godt komme til at gøre nogle ting, som man måske ikke havde gjort, hvis man ikke havde drukket.
Hvorfor gør man det?
Du skriver også og spørger, hvorfor du gør det. Og til det vil jeg svare, at der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man kommer til at flirte og kysse med andre, når man er til fest. For nogle mennesker kan det handle om, at man måske ikke har det bedste selvværd. Og så kan det føles rigtig rart, når der er nogen som giver en opmærksomhed. Og så bliver det ligesom en måde at søge og få bekræftelse på. Hvis du tænker, at det måske er noget af det, som er på spil hos dig, kan jeg anbefale dig, at tage et kig i vores artikel lavt selvværd? Få 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man lige så stille kan opbygge sit selvværd.
For nogle mennesker kan det også handle om, at de måske ikke er parat til et forhold. Men at de måske hellere vil ud og prøve nogle ting af. Nogle oplever, at de troede, at de gerne ville være i forhold, men når de så er i det, så føles det ikke rigtig og de har måske mere lyst til, at kunne prøve ting af og kysse med forskellige. Og det er helt okay. Det handler bare om, at mærke efter og gøre det, som er rigtigt for en.
Burde du slå op?
Du skriver også og spørger, om du burde slå op med din kæreste. Og lige netop det spørgsmål tror jeg, at du er den allerbedste til at svare på. Det er nemlig kun dig, som man mærke, hvad der føles rigtig eller forkert. Ofte er det også sådan, at vores mavefornemmelse er ret god til at guide os i den rigtige retning. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtig god ide, at du fik sat dig ned og mærket efter helt nede i maven. Sommetider kan man hjælpe sig selv lidt på vej ved at spørge sig selv “hvorfor er jeg sammen med ham?”, eller  “hvordan ville jeg have det med ikke at kunne kysse med nogen til fester igen?”. For ofte kan det hjælpe en med at finde ud af, om det er det rigtige at blive i forholdet eller slå op med den anden.
Snak med din kæreste
Du skriver også, at du ikke kan overskue at fortælle ham at du har kysset med de andre drenge, fordi du ved, at han bliver helt knust. Og jeg kan sagtens forstå, at det kan virke rigtig uoverskueligt at skulle fortælle din kæreste noget, som kan gøre ham hammer ked af det. Men selvom det kan være mega hårdt, at få at vide, at ens kæreste har kysset med en anden, så vil langt de fleste rigtig gerne vide det. Du kan også prøve at vende den om – hvis din kæreste havde kysset med andre, ville du så gerne vide det? Det kan nemlig nogle gange gøre det lidt nemmere mærke og beslutte, hvad man skal gøre.
Snak med dine venner
Det kan være rigtig tungt at gå med en masse bekymringer helt alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med det her om. Det kan nemlig være rigtig rart lige at få luftet og delt sine tanker med andre. Ens venner er måske nogle af dem som er allertættest på en. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace, hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De er vant til at snakke med unge, som går og tumler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være rigtig svært, når man går med en masse tanker og tvivl i forhold til sig selv og sin kæreste. Derfor krydser jeg også fingre for, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker i din retning og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtig for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper