Spring til hovedindhold
Udgivet: 13/08/2024
Hej Mindhelper
Jeg står i en svær situation med mit forhold. Vi mødtes på kollegiet, hvor vi trives godt sammen. I november 2023 flyttede hun i en 1-værelses lejlighed på baggrund af hendes forældre, hvilket forværrede hendes økonomi. Nu har hun ikke råd til at bo alene og spurgte, om jeg ville flytte ind, men jeg mente, det var et dårligt grundlag på grund af økonomien.
Nu skal hendes lillesøster flytte ind, da faren har bestemt, at hun skal bo der i to år, hvilket udelukker min mulighed for at flytte ind senere. Vi er begge studerende med begrænsede midler. Hendes far, som er fra Algeriet, har en patriarkalsk indstilling og bestemmer meget i vores forhold.
Nu er han sur på mig og vil ikke se mig til min kærestes fødselsdag. Jeg føler, vi mangler frihed, og situationen er meget ”make it or break it”.
Hendes familie har været et ømt punkt det sidste halve år af vores 1,5 års forhold, da hun ikke selv kan indse deres indblanden. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da vi også har en del fællesvenner. Men i sidste ende skal vi jo begge være glade og det er vi bare ikke pt, da jeg ikke føler jeg kan snakke med hende om alt længere.
lige nu har vi begge ferie og har vært sit at se til.

(23 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation. Alle forhold kan have perioder, der er mere udfordrende end andre. Men det kan være ret drænende, når man slet ikke ser ens på problemerne. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er forvirrende og svært at finde ud af, hvad du skal gøre.
Familie kan være et svært emne
Du skriver at din kæreste og dig har været kærester i 1,5 år, men at hendes familie det seneste halve år, har påvirket jeres forhold.
Det er ikke unormalt, at det med familie kan være svært i et forhold. Det kan være noget, som er svært at snakke om. For nogle gange kan det for nogle føles som to verdener, der støder lidt ind i hinanden.
For mens man i sin familie kan være vant til, at tingene er på én måde, så er det ikke sikkert, at det er på samme måde hos ens kærestes familie. Og når man så finder sammen, så skal man sammen finde ud af, hvordan man vil være som kærester.
Derfor synes jeg også, at det giver god mening, at din kæreste har svært ved at se hendes families indblanding. For uanset om din kæreste gerne ville, så ser hun sin familie anderledes, end du ser dem.
Du kan måske se hendes familie lidt mere udefra, fordi det ikke er din familie, men det kan være, din kæreste har svært ved det. De fleste børn vil gerne komme godt ud af det med sine forældre, og det er måske også tilfældet for din kæreste.
Derfor kan det være en svær situation, som kan være svær at tale om. Måske fordi din kæreste står mellem at ville have det godt med dig, men også med sine forældre.
Kan I finde en mellemvej?
Du skriver blandt andet, at du føler situationen er ‘make it or break it’. Jeg kan sagtens forstå den følelse. For nogle situationer er virkelig svære at håndtere.
Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om man kan se anderledes på situationen? Alle forhold er dynamiske, og der vil være perioder som er sværere end andre. Derfor kommer jeg til at tænke på, om I sammen kan finde en måde at være i det på?
Selvom situationen er svær at være i lige nu, kan I så sammen finde en måde at komme igennem den på? Jeg har desværre ikke svaret på, præcis hvordan I skal gøre det. Men jeg vil gerne komme med nogle råd til, hvordan I sammen kan finde ud af det.
Kan I tale om det, på en god måde?
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med din kæreste om de følelser og tanker du går med?
Du skriver, at du har en følelse af, at hun ikke kan se sin families indblanding. Derfor lyder det til, at I måske har talt sammen om det før.
Nogle gange kan det være svært at tale om noget, som er sårbart. For eksempel familie.
Risikoen er nemlig, at den, som føler sig sårbar, hurtigt kan gå i forsvarsposition. Men en måde at undgå det på, er ved at holde sig på egen banehalvdel.
Det vil sige, at når man taler sammen, så taler man ud fra sine egne følelser og oplevelser.
Det kunne eksempelvis være ved at sige: “Når der sker X, så kan jeg få en følelse af Y. Det har jeg brug for at tale med dig om, for det påvirker mig rigtig meget.”.
Det vigtige er her at tale ud fra et ‘jeg’. Altså “jeg føler XYZ” og samtidig undgå sætninger der starter med ‘du’. For eksempel “Du gør altid XYZ”.
Man skal altså undgå at beskyldninger, for det kan gøre at den anden trækker sig.
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter. Red venskaberne, har vi skrevet endnu flere gode råd til, hvordan man kan tale sammen om svære ting.
Selvom artiklen er rettet mod venner, så kan du sagtens bruge den. For selvom det er en kæreste man taler med, så gælder mange af de samme principper.
Hvad er vigtigt for dig?
Noget andet, der kan være godt at overveje, er, hvad det er, der er vigtigt for dig i livet. Det kan lyde meget stort og svært, men når vi kender os selv godt, så kan det også være nemmere at tage beslutninger.
Du skriver for eksempel, at du føler, at dig og din kæreste mangler frihed. Frihed kan sagtens være en af de ting, der er vigtigt for et menneske.
Er det for eksempel vigtigt, at du kan have lov til at tage de beslutninger, der føles rigtige for dig, og føle dig støttet samtidig? Eller er det vigtigt for dig, at dig og din kæreste kan være ærlige overfor hinanden?
Når du overvejer, hvad der er vigtigt for dig, så kan du også lettere tale med din kæreste om, hvad du har brug for. Samtidig kan det også være I sammen kan tale om, hvad der er vigtigt for jer som kærester.
Og det kan være du kan tale med din kæreste om, hvad der er vigtigt for hende? På den måde lærer I hinanden bedre at kende, og kan sammen tale om, hvad I har brug for.
Tal med nogen, der ikke kender situationen
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace.
Headspace er en organisation der tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år. De er mega søde, og man kan tale med dem om alt fra stort til småt.
Headspace tilbyder både fysisk og online rådgivning, og du kan skrive til dem på Headspace.dk
Det kan være mega svært, når man ikke ser ens på tingene i et forhold. Men her er det vigtigt at få talt sammen om, hvordan man kan løse problemerne.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper