Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg var for en månedstid siden på skiferien sammen med hendes familie. På skiferien tror jeg begge vi opdagede nye sider af hinanden som vi ikke før har set, trods vi nu har været sammen i over et halvt år. Dette resulterede i at vi gik lidt skævt af hinanden over små ting. Da vi kom hjem fra ferien besluttede vi os for at snakke tingene igennem, da det påvirkede os begge at der næsten ingen ting skulle til før vi blev irriterede på hinanden. Noget af det der ramte mig hårdt ved vores snak var, at hun var “blevet chokeret over hvordan jeg var i nogle bestemte situationer”. Min kæreste er meget udadvendt og snakker meget, hvor jeg er lidt mere nede på jorden og bange for at gøre eller sige noget forkert, især i hendes families samværd. Vi har haft flere lignende snakke før, hvor hun har nævnt at det føles som om, at jeg ikke er tryg når jeg er sammen med hendes familie og at jeg er en helt anden når vi bare er alene sammen eller er sammen med min familie. Efter vi havde snakket tingene fra skiferien igennem, var det som om at alt var godt og ved det gamle igen. På det seneste er det som om at vi er begyndt at gå lidt skævt af hinanden igen, af lidt samme årsager som på skiferien, hun føler jeg er for stille og at jeg ikke er tryg, jeg føler at hun er afvisende og tager afstand (det ved hun også godt selv at hun gør, men hun kan ikke forklare hvorfor). Er lidt begyndt at føle at jeg ikke helt er god nok til hende, for hvorfor skulle hun ellers blive ‘chokeret’ over hvem jeg er. Jeg vil gerne arbejde på at være mere åben og snakke mere, især når vi er sammen med hendes familie, jeg ved bare virkelig ikke hvordan jeg kan blive bedre til det? Udover det ville jeg ønske jeg på en eller anden måde kunne finde den gnist tilbage vi havde en gang, før vi var på skiferie sammen. Vil gerne vise hende at jeg virkelig sætter pris på hende, men ved ikke hvordan? Hun siger også tit at jeg ofte er meget svær at komme ind til når vi snakker, men føler personligt selv at vores snakke bliver kørt over på de ‘fejl’ jeg laver og de ting jeg skal arbejde på, men aldrig hvad hun måske skulle arbejde på. Tør derfor ikke helt åbne mig op når vi snakker, fordi jeg enten er bange for at gøre hende ked af det, eller at hun begynde at forsvare sig selv og kaste den over på mig.
Tusinde tak for svar på forhånd

(Dreng, 19 år)
Hej Dreng på 19 år
Det lyder til, at dig og din kæreste er gået skævt af hinanden og der er blevet sagt nogle ting, som har gjort ondt. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er rigtigt svært lige at se sig ud af, hvordan man lige kommer videre.
Det oplever er helt normalt.
Når man er afsted sammen på ferie, er tæt op af hinanden hele tiden og samtidigt også skal forholde sig til familie, så er det helt normalt, at man går lidt skævt af hinanden. Der er rigtigt mange ting at forholde sig til samtidigt og så bliver lunten lidt kortere end den måske plejer. Jeg tænker, at i har gjort det helt rigtige ved at sætte jer ned og lige snakke tingene igennem efter skiferien. For det er den bedste måde, at man lige kan finde ud af, hvor man har hinanden henne. Desværre lyder det til, at din kæreste har fået sagt nogle ting, som har såret dig ret meget. Jeg kan godt forstå, at de har ramt dig lidt hårdt, når hun siger, at hun er blevet chokeret over, hvordan du er i nogle bestemte situationer og sammen med hendes familie. Og som du selv så fint giver udtryk for, så er i nogle forskellige mennesker, med forskellige måder at være på. Og måske er det faktisk det allervigtigste for jer to at huske på.
Når man misforstår hinanden
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det der sker er, at dig og din kærester misforstår hinanden i øjeblikket. Det lyder til, at i får tolket nogle ting ud af hinandens adfærd, som måske ikke er helt rigtigt. Når man er i et parforhold og især i begyndelsen af et forhold, så tager det tid at lære, hvad hinandens adfærd betyder. I er ret forskellige mennesker og i tænker på helt forskellige måder. Derfor er det også helt normalt, at i snakker forbi hinanden. Derfor tænker jeg også, at det bedste råd jeg kan give dig er, at snakke sammen igen. Du kan prøve at forestille dig, at i lige nu taler to forskellige sprog – og derfor kan det være en god idé, at bruge tid på at prøve at finde ud af, hvad den anden mener, når de siger som de siger. Og få forklaret, hvad man selv oplever, hvis det den anden siger, rammer et ømt punkt.
Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man håndterer sine konflikter. Der er nogle af rådene i den artikel, som handler om, hvordan man kan snakke sammen på en god måde. Her tænker jeg især rådet om, at blive på egen banehalvdel kan være rigtigt godt. Du kan også læse vores artikel om, hvordan man bliver god til at sætte grænser. Grunden til at jeg tænker den måske kunne være god for dig er, at det lyder til, at din kæreste kommer til at fylde meget i jeres samtaler og du måske kommer til at være lidt for stille. Og så ender det lidt med, at du ikke bliver hørt og får fortalt, hvad du oplever og hvad der er vigtigt for dig. Samtidigt så er du også nødt til at få det fortalt til hende, for ellers så ved hun heller ikke, hvad det gør ved dig, når hun siger som hun gør.
Du er god nok
Selvom din kæreste giver udtryk for rigtigt mange ting, som hun ikke forstår ved dig og som hun synes du burde arbejde på – så betyder det ikke, at hun ikke synes, at du er god nok. Jeg tror det betyder, at hun er rigtigt gerne vil have det til at fungere godt mellem jer, men hun forstår ikke helt, hvordan i kan komme dertil. Men det er fuldstændigt normalt at være lidt usikker og tilbagetrukket, når det kommer til ens svigerfamilie. Det tager tid at falde til i en svigerfamilie og selvom i har været kærester i et halvt år, så er det ikke så lang tid til at falde på plads og føle sig helt tryg i en svigerfamilie. Og som du selv skriver, så er du et mere stille menneske end hende. Derfor tænker jeg også, at du opfører dig helt normalt og din kæreste bare endnu ikke helt forstår, at i er super forskellige. For hende er det måske nemmere og mere naturligt, at være meget snaksaglig og åben. Men det er ligeså okay at være en mere stille og nede på jorden type. Og jeg tænker, at du vil blive tryggere og mere åben med tiden. Derfor kan jeg også kun gentage for dig, at du er helt okay og god nok, som du er lige nu.
Snak med dine venner
Jeg tænker på, om du har snakket med nogle andre om, hvordan du har det? Hvis du har nogle gode venner, så kan du overveje at snakke med en af dem om, hvad der sker mellem dig og din kæreste. Det kan være rigtigt rart, at have et par ekstra øjne på ens oplevelser. Og så vil din ven/veninde kunne støtte dig og hjælpe lidt på vej med gode råd. Og det kan være super rart at have det pusterum.
Det kan være rigtigt svært at få snakket godt sammen, hvis man er gået lidt skævt med sin kæreste. Men jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig lidt og at i får snakket godt sammen, så i ikke længere går skævt af hinanden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper