Hej.
Jeg er 21 år og har i to år nu været kærester med en som er ni år ældre end mig. På det seneste er jeg kommet i tvivl om vi skal være sammen mere, jeg har gået på højskole i et halvt år skal til at tage et mere og det er jeg super glad for. Han er glad på mine vegne men jeg kan mærke at han også er bitter over at jeg “forlader” ham.
Han er meget glad for mig og vil være sammen med mig hele tiden og jeg har svært ved at sige fra og er bange for at gøre ham ked af det da han er en meget sensitiv person som også kæmper med lavt selvværd. Jeg elsker ham stadig men jeg føler at jeg skal ofre mig selv og den jeg kan blive fordi jeg er bange for at såre ham. Han er en af mine bedste venner og vi kan snakke i lange timer om alt muligt og i de øjeblikke er alt skønt men der er flere ting som jeg begynder at blive irriteret over som jeg ikke gjorde før.
Vi er altid sammen med hans venner og hver gang jeg ikke vil med kan jeg tydeligt mærke at han ikke forstår hvorfor. Jeg føler vi er to meget forskellige steder i livet, samtidig med at han overhovedet ikke er vokset op selvom han er 30.
Jeg er så ked af det hele tiden og jeg er bange. Tak fordi du vil læse det her det betyder meget

(21 år)
Kære dig,
Det lyder som et svært dilemma, du står i.
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, for det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre i sådan en situation.
Når man er forskellige
Lige nu går du på højskole, og du har det virkelig fedt der. Højskole er ofte en tid, hvor man lærer rigtig mange dejlige mennesker at kende. Og man lærer ofte også sig selv bedre at kende. Så det kan jeg sagtens forstå, du synes er en mega fed tid.
Men det kan være svært at tage af sted, hvis man har en kæreste, som man føler har svært ved at rumme, at man tager væk.
Det kan jeg godt forstå, du synes er svært.
Du skriver, at din kæreste er sensitiv og kæmper med lavt selvværd. Og derfor har du svært ved at sige fra over for ham.
Det er helt normalt, at vi gerne vil passe på dem vi elsker, og at vi ikke har lyst til at såre dem.
Men det er også vigtigt at passe på sig selv.
Så hvis du føler, at der er noget du har lyst til og har brug for at gøre, så skal du helst kunne gøre det, også selvom din kæreste kan blive ked af det.
For hvis du går for meget på kompromis med dig selv, så kan det også ende med, at du bliver ked af det. Og det nytter heller ikke noget.
Det med alder
Du skriver, at du føler I er to forskellige steder i livet. Det synes jeg giver god mening.
For der kan være stor forskel på at være 30 år og 21 år.
Mange par som har store aldersforskelle oplever, at der kan være ting, hvor man er forskellige. Netop fordi man er forskellige steder i livet.
For ofte når man er i 30’erne, har man ofte et mere etableret liv. Man har måske et fast job, faste venner, og man har en god ide om, hvem man er.
Mens man i 20’erne ofte er i gang med at finde ud af, hvem man er, hvem man gerne vil være, og hvad man gerne vil i livet. Og det er helt normalt, og mega spændende.
Men det er to meget forskellige perioder.
Derfor synes jeg heller ikke, at det er underligt, at du går rundt med de følelser og tanker, som du gør.
Hvad skal du gøre
Men hvad skal du så gøre for at finde ud af, hvad den her tvivl i jeres forhold handler om, og hvad der skal ske fremadrettet?
Jeg kan desværre ikke give dig en opskrift på, hvordan du finder svaret. Men jeg vil gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Tal med ham
Først og fremmest tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at tale med din kæreste om dine tanker.
For det lyder til, at de fylder meget hos dig.
Selvom det kan være svært at tage en hård samtale med din kæreste, så er det ofte vigtigt at sige tingene højt, så man sammen kan finde en løsning.
Det kan jo være, at han også går med nogle tanker og følelser, som du ikke kender til.
Og heldigvis kan man godt tage en svær samtale på en god måde.
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter. Red venskaberne, kommer vi med en masse gode råd til, hvordan man kan tage en svær snak.
Selvom artiklen er rettet mod venskaber, så kan man sagtens bruge rådene, selvom man er kærester.
Tal med dine venner
Når der er noget som fylder, så kan det være rigtig rart at få talt med nogen om det. For ofte bliver man lidt klogere på sig selv, og hvad man føler, når man siger tingene højt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du talte med dine venner om det.
Det kan være nogle af dine venner kender både dig og din kæreste. Og måske har de nogle gode råd til, hvad du kan overveje eller gøre.
Mærk efter
Når du har talt med din kæreste og dine venner om det, så har du forhåbentlig også fået nogle nye øjne og andre perspektiver. Og nogle gange kan det hjælpe en til at mærke godt efter, hvordan man har det med situationen.
Og så kan det også være nemmere at tage en beslutning om, hvad man skal gøre.
For det lyder til, at det er lidt for hårdt at være i den situation, du står i lige nu. Hvor du er ked af det og bange hele tiden. Sådan skal et forhold helst ikke være.
Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet til os. Og husk at vi altid er her, hvis du har brug for at skrive til nogen. Jeg sender dig en masse god energi, og håber du finder en god løsning på situationen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper