Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 17 år, der til hverdag både har sociale netværk fra Gymnasiet, Efterskolen, Sportsgrenen og Folkeskolen. Jeg snakker med alle, og alle snakker også med mig. Til fester er jeg en af dem der er midtpunkt, og jeg føler generalt at jeg har rigtig stærke sociale kompetencer.
Sådan er det dog slet ikke, når jeg skal snakke med piger. Jeg var meget usikker i 6., 7. og 8. klasse, hvor man så småt begyndte at få kærester og kysse med folk. Jeg har altid følt at jeg ”kom for sent ud” og nu har mine jævnaldrenen meget mere erfaring end jeg har.
Jeg har kysset med piger før, men kun til fester. Jeg tør simpelthen ikke lave et ”move” uden at jeg er meget beruset, og det er slet ikke sådan jeg vil have det.
Jeg var til Nytårsfest igår, og endte med at snakke med en pige jeg har haft et godt øje til i et stykke tid. Vi sad alene inde i et soveværelse, og hun betroede sig til mig med nogle ting hun ikke fortalte enhver, lidt senere spurgte jeg om hun ville med tilbage til soveværelset, hvilket hun sagde ja til.
Jeg kunne mærke at der måske var en interesse fra hendes side også, men jeg bliver så nervøs over om jeg feljbedømmer situationen, og jeg kan ikke få mig til at kysse hende.
Det ender med at jeg til side spørger hende, om jeg må kysse hende. Hun siger at det har hun lyst til, men hun vil ikke ødelægge noget. Det er jeg frustreret over, men senere for jeg af vide af en af mine gode venner, at jeg bare skulle have kysset hende alligevel.
Jeg bliver så forvirret omkring signaler piger udsender. Jeg er god til at have og få venner, men så snart jeg skal snakke med piger, går klappen ned.
Jeg vil virkelig gerne komme ud af den følelse af at jeg ikke er god nok. Jeg tror det bunder i at jeg er bange for at jeg f.eks. kysser dårligt, når jeg nu ikke har så meget erfaring. Jeg er så nervøs for, at jeg kommer til at gøre noget dumt og pinligt, som ødelægger øjeblikket.
Hvordan får jeg selvtilliden til at flirte med piger? Og hvordan flirter man ordentligt med piger? Jeg kan slet ikke få mig selv til at være en ”bad boy” der bare lægger armen om hende og stikker tungen ind i munden på hende. Måske burde jeg prøve en dag bare at tage intiativ, men jeg er også så nervøs for at gøre pigen jeg gør det ved utilpas. Det er det allersidste jeg vil.
Jeg håber nogen her kan komme med et råd der kan hjælpe mig videre. Jeg vil gerne blive bedre til det.

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det med flirting, piger og selvtillid kan være mega svært. Og jeg tror der er mange, som kan nikke genkendende til de ting, som du beskriver i dit brevkassespørgsmål. Det kan være super frustrerende og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du gjorde det helt rigtige
Når du beskriver den her situation med på værelset, så tænker jeg, at du har gjort det helt rigtige. Det kan sagtens være, at dine venner havde ret og hun havde syntes, at det var dejligt, hvis du havde kysset hende. Men hvad nu, hvis hun ikke havde gjort det? Derfor tænker jeg også, at du håndterede det på den bedste måde, du kunne. For hun kom ikke med et klart svar. Og så er den bedste beslutning klart at undlade at kysse hende. Derfor tænker jeg også, at du i virkeligheden burde klappe dig selv lidt på skulderen for at have håndteret situationen super fint. Så kan det godt være, at det ikke var så “bad boy”-agtigt, men det lyder heller ikke til, at det havde været noget, som du ville have syntes var rart? Faktisk er det at være en smule følsom overfor intime situationer en kæmpe styrke, fordi du gør en stor indsats for at mærke de signaler, hun sender. Og det kan være rigtigt trygt for den person, som du vil være sammen med.
Når man føler sig uerfaren
Du skriver det her med, at du føler dig mindre erfaren end dine kammerater. Men ofte så handler det med at kysse med nogen ikke så meget om erfaring, men mere om man kan lide hinanden og er tiltrukket af hinanden. Bare husk at starte lidt forsigtigt ud og så skal i nok finde rytmen, når først i er begyndt at kysse. Så jeg tror ikke, at du behøver være så nervøs for, at du ikke er ligeså erfaren som de andre. Erfaring er ikke ensbetydende med, at man ved, hvad man laver. Og husk – der skal to til tango – det er ikke kun dig, som har ansvaret for kysseriet. Pigen må jo også gerne tage initiativet.
Vær dig selv
Det lyder til, at du er et rigtigt rart menneske, som de andre godt kan lide. Og du har en stor social omgangskreds, som rigtigt godt kan lide dig. Derfor er mit bedste råd til dig også at blive ved med at være dig selv. Det kan godt være, at det føles som et totalt uhjælpsomt råd. Men det er jo det, folk godt kan lide ved dig og sikkert også det, som pigerne falder for. Ofte er vi vores egen største kritiker og dem omkring os, kan ikke mærke vores usikkerhed på samme måde. Derfor er vi også nogle gange lidt hårdere ved os selv, end det er nødvendigt. Man kan godt træne sig lidt fra sin usikkerhed. Du kan eksempelvis prøve at læse vores artikel om selvtillid. Der står lidt gode råd til, hvordan man kan træne sig til lidt mindre usikkerhed. Når det handler om flirting, så lyder det jo til, at det egentligt går okay. Pigen nytårsaften virkede i hvert fald interesseret i dig. Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med hende efterfølgende? Ellers kan du jo skrive til hende og måske invitere hende ud, hvis du er lidt modig. Så er du i hvert fald sikker på om hun er interesseret. Og de fleste mennesker tager det som et kæmpe kompliment, at blive inviteret ud.
Vær hudløst ærlig
Et råd, som du kan overveje at bruge er, at være hudløst ærlig i situationen, hvor du er i tvivl om du skal kysse en pige. Det kræver lidt mod, men der kan være noget enormt charmerende over, at en person fortæller præcis hvad han tænker med et glimt i øjet. “Hør her, jeg har super meget lyst til at kysse dig, men jeg er sgu i tvivl, om du også har det sådan? Så kan du ikke lige nikke en gang, hvis det vil være okay med dig?”. Hvis du kan få hende til at grine lidt, så er det tit også et godt tegn.
Snak med dine kammerater om det
Et andet godt råd til dig kunne være, at snakke med dine venner om, hvad du kan gøre. Hvis du har en god ven/veninde, så kan du måske prøve at rådgive dig lidt med dem om, hvad du kan gøre, for at blive bedre til at læse pigers signaler og flirting (især veninder har et godt indblik i pigers tanker). Jeg er sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig. Og de kender dig, så de har måske også allerede lagt mærke til, hvornår du er god til at flirte og kan hjælpe dig med at finde dine styrker frem.
Det er vildt forvirrende med piger, signaler og flirteri. Men det lyder til, at du allerede er rigtigt godt på vej. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper