Jeg er vildt forelsket i den her dreng og jeg får de vildeste sommerfugle i maven, når jeg ser ham. Men han er lidt svær at få kontakt med. Hvad gør jeg?
Kære brevkasse
Jeg vildt forelsket i den her dreng, jeg tænker på ham konstant og hver gang jeg ser ham, får jeg de vildeste sommerfugle i maven og mine kinder bliver helt røde og varme, men jeg ved ikke om mine følelser for ham er gengældt.
Jeg har bemærket de her tegn, som måske kunne tyde på at han også har følelser for mig, han sætter sig nogen gange ved siden af mig hvis der er en tom plads ved siden af mig og han har på et tidspunkt sagt til en af mine venner at hans synes jeg er cute, men han er også stille og nogen gange lidt svær at komme i kontakt med.
I næste måned skal vi til en fest, skulle jeg prøve at snakke med ham der, kunne det være en mulighed uden at tingene mellem os bliver akavet? Lige nu vil jeg beskrive os to som venner, vi kan begge få hinanden til at grine og vi snakker også sammen, det er bare svært når der er andre mennesker omkring os.
Kan i give mig et godt råd, det vil jeg virkelig sætte pris på!

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Jeg tænker, at det må være en svær situation at være i for dig. Det kan være rigtig dejligt at være forelsket. Men også enormt hårdt, hvis man ikke ved, om følelserne er gengældt. Det lyder som om, at du allerede har fundet nogle tegn på, at han er også er lidt vild med dig.
Du kan finde flere tegn på forelskelse i vores artikel 15 tegn på, at han eller hun også er forelsket i dig.
Sender han nogen signaler?
Du spørger, om du skal prøve at snakke med ham til den kommende fest. Og, at du er er lidt bange for, om det bliver akavet. Jeg er lidt i tvivl, hvad du mener med at snakke med ham. Mener du bare almindelig snak? Eller mener du at tage en mere seriøs snak om jer to?
Hvis du spørger, om I skal snakke sammen til festen, er mit svar helt klart JA. Det kan der aldrig ske noget ved. Slet ikke, når du beskriver jer som venner.
Start med at snakke med ham som du eller ville have gjort. Læg løbende mærke til, om der er nogle tegn på, at han er interesseret: Smiler han til dig, opsøger han dig, rører han ved dig osv. Du fortæller, at han er den stille type, der kan være svær at komme i kontakt med. Kunne det derfor være en mulighed at spørge ham, om han vil med udenfor og trække noget frisk luft, så du kan være alene med ham? Det kan også være en andet sted, hvor I kan være alene. Her kan du igen prøve at fornemme, om han kommer med nogen signaler. Flytter han sig væk eller rykker han tættere på? Kigger han dig i øjnene? Og selvom han ikke flytter sig tættere på eller kigger dig i øjnene, kan han jo godt være interesseret – specielt, hvis han er en stille og tilbageholden type. Du kan også selv prøve nogle ting af, hvis du vil blive klogere på, om han er interesseret i dig: Røre ham på skulderen/ryggen, sætte dig tæt på ham eller måske prøve at tage hans hånd. Hvad siger han til det?
Når du er alene med ham har du en bedre mulighed at finde ud af, hvor du har ham.
Spring ud i det
Uanset, hvordan mine forslag ovenover går, synes jeg, at du skal tale med ham om jer to, hvis det er det dit spørgsmål går på. Spring fx ud i det, hvis I har fundet et stille hjørne for jer selv. Jeg ved godt, at det kan være enormt angstprovokerende at starte sådan en samtale. Og det kan føles akavet Og tungen slår måske knuder på sig selv. Men hvis ikke en af jer prøver noget af, sker der måske aldrig noget.
Nogle har rigtig svært ved at udtrykke sig om følelser. Derfor kan det også være, at han synes det er svært at sætte ord på det du spørger om. Måske er det nødvendigt at spørge ham direkte, hvis du vil have svar på noget bestemt?
Plan B: Skriv
Hvis du ikke fik talt med ham til festen. Eller hvis du stadig sidder tilbage med for mange spørgsmål, kan du altid skrive til ham. Så har han også en bedre mulighed for at tænke spørgsmålet igennem inden han svarer.
Tal med dine venner
Og så skal du helt sikkert prøve at snakke med dine veninder om det. Hvad siger de til situationen? Det kan være, at de har et godt råd eller har en mening om dig og fyren.
Held og lykke med det 🙂
Varme hilsner fra Mindhelper