Hej Mindhelper
Hej!
Jeg er begyndt at ses med en (over 2 måneder nu) vi har det så godt sammen!
Jeg tager dog mig selv i at overtænke nogle ting sommetider og er bange for det ender med at gå ud over ‘at jeg mister interessen’. Jeg har lyst til at sove sammen med ham hver dag, det er for snart to uger siden vi sidst sov sammen, men snakker sammen på daglig basis og har også været sammen et par gange under de to uger. Grunden er at der er nogle ting han skal se til lige nu; ift eksam og vil gerne ligge fuld fokus på dette. Jeg har fuld forståelse for dette, også alligvel ikke, fordi jeg synes det er svært og bare gerne vil sove sammen med ham ofte, jeg kan mærke det generer mig meget og påvirker mig faktisk, hvilket jeg ikke har lyst til det skal gøre. Jeg er super glad for ham, men synes det er meget svært at navigere rundt i, selvom han viser mig interesse på andre måder, via han skriver han savner mig og mere til. Har i nogle gode råd til at lade vær med at overtænke og være 100 procent støttende, plus er ddt meget almendlig at på stadiet ‘ses’ at der godt kan gå flere dage og uger hvor man ikke sover sammen?
Hilsen en forvirret en

(21 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er en masse tanker, der rumsterer hos dig, om den nye fyr du ses med. Det er helt normalt at have mange tanker, når man ses med en ny person, men det kan også blive ubehageligt, hvis man føler de løber lidt løbsk. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet til os.
Det er helt normalt at ville ses hele tiden
Du skriver, at I har det mega godt sammen, men at I ikke ses helt ligeså meget, som du godt kunne have lyst til, og at det gør, at du kan blive nervøs for at miste interessen.
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om du mon er begyndt at blive ret forelsket i ham? Tegn på at man er forelsket, er nemlig blandt andet, at man tænker rigtig meget på personen, og at man kan have svært ved at finde ro, fordi ens følelser suser derudaf.
Når man er forelsket, så er det fuldstændig almindeligt at ville ses hele tiden, og at ens tanker konstant drejer sig om personen. Men jeg kan også godt forstå, at det kan være hårdt at stå i, når han ikke har muligheden for at ses særligt ofte lige nu.
Når forelskelsen fylder
Du skriver, at du nogle gange kan have svært ved at støtte ham i at passe sin eksamen, fordi du rigtig gerne vil være sammen med ham. Det forstår jeg virkelig godt.
Derfor er det også fuldstændigt naturligt, at du kan have svært ved at være støttende, når han bruger sin tid på eksamen. Men eksamen er virkelig vigtigt, og derfor kunne det være en ide for dig at finde en måde at være i det på, imens han ikke har den samme tid til at ses.
Kan du mon bruge tiden, hvor I ikke kan ses så meget, på at ses med dine venner, dyrke sport, eller lave andre ting du godt kan lide? På den måde kan du bruge tiden på ting, der giver dig glæde, og måske kan det være med til at gøre, at ventetiden ikke føles lige så svær?
Jeg får lyst til at foreslå vores artikel: Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe overtænkning. Artiklen har en masse gode råd til at komme lidt væk fra tankerne, så de ikke fylder helt lige så meget.
Når du får mere ro på tankerne, så håber jeg også, at dette måske kan gøre det nemmere for dig at støtte ham i, at han har mega travlt lige nu.
Del dine tanker med ham
Du spørger, om det er normalt, at der godt kan gå flere dage og uger, hvor man ikke ser hinanden. Alle forhold er forskellige, og de kan ændre sig, som tiden går. Derfor er det også helt normalt, at der kan være perioder, hvor man ses rigtig meget og perioder, hvor man ikke ses så meget.
Lige nu er ham du ses med i gang med eksamen. Eksamensperioder kan virkelig trække tænder ud og tage meget af ens tid. Derfor er det også naturligt, at I i denne periode ses mindre, end I måske ellers har gjort.
Hvis du kan mærke, at det fylder så meget, at du har svært ved at være støttende, og måske trækker dig lidt, fordi det er hårdt at være i, så kunne jeg godt tænke mig at prøve at foreslå, om du mon kunne dele dine tanker med ham?
Det er selvfølgelig stadig vigtigt at respektere, at han har travlt, og at det desværre er sådan, jeres situation er lige nu. Men sommetider kan det være rart bare lige at få sagt sine tanker højt, så de ikke fylder alt for meget.
Det kunne eksempelvis blot være ved at sige til ham, at du godt kan mærke, det er hårdt ikke at ses så meget, men at du godt kan forstå, han har travlt med eksamen.
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med nogle af dine venner om, at du synes det er svært, at dig og ham ikke ses så meget. Dine venner kender dig, og kan måske give dig et andet perspektiv eller hjælpe med nogle gode råd?
Det kan være mega frustrerende at stå i en situation, hvor man ikke rigtig kan ændre omstændighederne, og så kan det være rart at få delt sine tanker med nogen, så man ikke bliver helt opslugt i dem.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper