Kære Brevkasse
Jeg er en pige på 19 år, som har været sammen med kæresten i 9 måneder nu her.
Jeg står i et dilemma om, hvorvidt jeg bør være urolig for min kæreste, som tager i byen uden min tilstedeværelse. Han har haft en interesse i min bedste veninde, som gør mig ked af det og nervøs.. Jeg har haft en tendens til at være jalous, som jeg har arbejdet/arbejder på.
Han har været sin tidlig partner utro, hvor jeg ikke kan slippe tanken og bange for han vil gør det igen.
Jeg har taget snakken med ham vedr. min jalousi og bekymringer, men han bliver træt og sur hvis jeg snakker om hvordan jeg har det med det hele situationen…
Jeg vil gerne kunne have aftener, hvor jeg ikke bekymre mig om hvad han laver og gør i byen.

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder til at jalousien fylder en del hos dig. Det kan være rigtig svært og frustrerende at kæmpe med jalousi. Derfor er jeg også rigtig glad for, at har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Først og fremmest vil jeg lige starte med at rose dig. Det er mega godt, at du selv er opmærksom på jalousien og har arbejdet med den – sejt!
Det er normalt at blive jaloux en gang i mellem
Du skriver, at du har en tendens til at være jaloux. Jalousi kan være en rigtig svær følelse, og når den popper frem, kan den både gøre en rigtig ked af det, frustreret og bekymret. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange, som kender. For det er helt normalt at være jaloux en gang imellem. Ofte er det et tegn på, at der er nogen som betyder rigtig meget for en, og at man måske er bange for at miste den person.
Ens kæreste betyder tit rigtig meget for en, og derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt at du mærker jalousi omkring din kæreste. Men sommetider kan jalousien og bekymringerne komme til at fylde alt for meget, så man måske slet ikke kan slippe bekymringerne eller nyde sin aften alene. Heldigvis kan man godt få jalousien til at fylde mindre. I vores artikel Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere det på en god måde, kan du læse lidt mere om, hvordan du kan arbejde med din jalousi, så du ikke skal gå og have ondt i maven og være bekymret, når din kæreste tager i byen.
Distraher dig selv
Jeg kommer også til at tænke på, hvad du mon laver, når han går i byen. Det er nemlig sådan med vores tanker, at de godt kan være lidt drilske og komme til at køre i ring, når man sidder og bekymrer sig. Derfor kan det også være en rigtig god ide at distrahere sig selv, så jalousien ikke kommer til at fylde for meget og ødelægge ens aften. Det er ikke så vigtigt, hvad du laver for at distrahere dig selv. Nogle kan godt lide at bage, andre er sammen en veninde og nogle laver noget helt tredje. Det vigtige er nemlig bare, at du får tankerne over på noget andet. Så du kan nyde dine aftener i stedet for at have ondt i maven af bekymring.
Du vores artikel Lær at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring er der også flere god råd til at bryde tankemylderet. Så måske der også er noget i den, som kan hjælpe dig på vej.
Snak med dine veninder om det
Det kan være rigtig svært at gå med en masse svære tanker omkring jalousi helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder om det. Den der følelse af jalousi er noget, som rigtig mange kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine veninder, som har prøvet at have det sådan. Og så kan det være at I kan snakke om det, og hvad de gør når jalousien titter frem. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil de fleste veninder rigtig gerne hjælpe og lytte, når man bøvler med nogle svære ting.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse super søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i dem, vil de altid rigtig gerne lytte og hjælpe.
Det kan være rigtig svært at kæmpe med jalousi. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg sender dig de varmeste tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper