Hej Mindhelper
Jeg kunne på et tidspunkt mærke at en dreng fra min parralklasse på et tidspunkt gennem stirede mig og han blev opdaget af en fra hans klasse og stoppede så fordi han blev lidt flov, men da han kiggede på mig, kiggede jeg slet ikke på ham, jeg kiggede bare ligge ud fordi det var til morgensang så kiggede bare på teksten, og er for genert til at kigge på ham, er 99% sikker på at han kiggede på mig fordi jeg kunne bare mærke det, jeg havde set ham på et andet tidspunkt (altså ikke talt) og syntes han så rigtig sød ud og han er ret lækker. Vil gerne få hans opmærksomhed ved ikke hvordan fordi han går i min parralklasse og snakker ikke rigtig med drenge på min skole som ikke går i min klasse, og jeg er en meget genert type, hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det kan være mega svært at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med en fyr, som man er blevet vild med. Især hvis ikke engang går klasse sammen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Tegn på forelskelse
Det lyder jo til, at han måske har et lidt godt øje til dig. Jeg tænker i hvert fald, at det er et godt tegn, hvis han tit kigger på dig og bliver nervøs, når du opdager det. Du kan prøve at læse vores artikel med 15 tegn på forelskelse. Der står nemlig en liste over endnu flere tegn, som kan være gode at holde øje med.
Smil til ham
En god måde at få opmærksomhed på er ved at smile til ham. Det kan godt gøre en lidt nervøs, men det kan være en god idé, at være lidt modig og bare smile. Hvis du får øjenkontakt og smiler til ham, så viser du nemlig, at du er sød og åben. Og det kan give ham lyst til at smile tilbage og måske snakke med dig. Det næste skridt du så kan tage er, at begynde at smile og sige hej til ham på gangene, hvis i går forbi hinanden. Hvis du giver ham opmærksomhed, så får han måske også mere lyst og mod til at give dig opmærksomhed,
Bliv venner på sociale medier
Et andet godt råd er, at følge ham eller sende en venneanmodning på sociale medier. Så kan det være at han accepterer det og følger dig tilbage. Så kan du jo prøve at like nogle af hans billeder eller hvis du er rigtigt modig, så kan du prøve at sende ham en besked. Måske er der et eller andet skole- eller fritidsrelateret, som du kan spørge ham om. Det kan være han går til en sport, musik eller teater og så kan du jo skrive til ham og sige, at du overvejer at begynde til (hvad det nu er) og hvad han synes om det. Så kan du måske starte en samtale med ham på den måde?
Fællesaktiviteter
Jeg kommer også til at tænke på, om der måske er nogle fællesaktiviteter, som i kan mødes over. Det kunne være en skolefest, julearrangementer, idrætsdage eller et andet tidspunkt, hvor i kunne komme til at falde i snak med hinanden. Så handler det om at være super modig, og tage det første skridt og snakke med ham. Hvis man er modig, så viser man også, at man har selvtillid – og det synes det fleste mennesker er rigtigt charmerende. Du kan prøve at tænke sådan her: hvad kunne du godt tænke dig, at han gjorde, for at få din opmærksomhed? Er der måske nogle af de ting, som du selv kunne gøre? Han er sikkert ligeså genert som dig og så kan det være en god idé, at prøve at tage det første skridt selv.
Det med kærligheden er bare super svært. Men jeg håber at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så krydser jeg alle mine fingre for, at det kommer til at gå super godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper