Hej Mindhelper
Jeg er lige startet på efterskole.
Jeg har en kæreste og vi har været sammen i knap 1 måned nu. Vi har haft noget on/off i omkring et år nu, men efter det er blevet seriøst er jeg blevet i tvivl…
Jeg kan virkelig godt lide ham og jeg synes han er en fantastisk person og så føler jeg mig også tryg, når jeg er sammen med ham.
De første to uger, hvor jeg har været på efterskole har jeg lidt fly mig “tvunget” lidt til at svare ham når jeg endelig har min mobil. Jeg skal sove med ham i denne weekend og jeg har blandet følelser med det… jeg glæder mig da til at se ham igen men på den anden side er jeg også bare træt og ik rigtig har lyst…
Jeg ved ik om jeg skal fortætte det med ham.. jeg ved hvor ked af det han bliver, hvis jeg stopper det. Jeg føler bare der er såå meget at tænke på nu når jeg er kærester med ham. Føler hele tiden jeg skal tænke på om det er okay jeg snakker med drengene på efterskolen osv…
Det var lidt af mine tanker

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det med kærester og efterskole kan være hammersvært. Og jeg kan godt læse, at det er lidt af et dilemma, du er havnet i. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For nogle gange kan det være rart, at få et par ekstra øjne på.
Efterskole og kærester
Det kan være lidt en udfordring at få et kæresteforhold til at fungere, mens man er på efterskole, for der bare sker rigtigt meget i ens liv på skolen. Og der er en del unge, som skriver ind til os, som har de samme bekymringer som dig. Så du er slet ikke alene med dine tanker. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse det her brevkassespørgsmål fra en anden pige, som har lidt de samme tanker som dig. Det kan være meget rart at læse, at der er andre, som har siddet med nogle af de samme dilemmaer, som en selv.
Mærk efter i maven
Især i de første par uger på efterskolen kan det være en udfordring at have en kæreste. For man har måske helt vildt meget på programmet og har derfor ikke så meget tid til at svare på beskeder eller tænke på sin kæreste. Så giver det god mening, at du godt kan føle det lidt som tvang eller en sur tjans, at skulle svare på din kærestes beskeder, når du er rigtigt træt. Det kan være svært for mig lige at svare på, om det vil gå over igen senere på året eller om det måske er et tegn på, at du ikke er så vild med at være kærester længere. Det er nok kun dig selv, som kan mærke, hvad der føles rigtigt i maven. Men du kan jo overveje, om det vil give mening for dig, at give forholdet en chance lidt længere, indtil der er kommet ro på på efterskolen og du ikke er så træt og fyldt op af indtryk, som du sikkert er i øjeblikket? Det kan være det bliver lidt nemmere at mærke, når du lige har set din kæreste i weekenden også.
Det kan også være, at du lige nu mærker, at du bare slet ikke orker mere kæresteforhold. Det er også helt okay. Man må gerne slå op, hvis man ikke synes det fungerer. Hvis du tænker, at du ender med at være irriteret eller frustreret over at have en kæreste, så er det helt okay, at stoppe forholdet.
Hvis i slår op
Du skriver, at du ved, hvor ked af det din kæreste vil blive, hvis du slår op med ham. Men når man slår op er det helt normalt for begge parter at blive kede af det. Og det er helt okay, for man har sikkert en masse gode minder og kærlige følelser for hinanden, som det er hårdt at give slip på. Så er det helt naturligt at blive ked af det i et stykke tid. På et tidspunkt skal det nok gå over igen. Det vil også ske for din kæreste, hvis du slår op med ham. Hvis du har lyst, så kan du læse lidt mere om kærestesorger her. Der står nemlig en masse råd til, hvordan man kan komme igennem det, hvis man oplever kærestesorger.
Snak med dine venner
Hvis du har en god veninde/ven på efterskolen eller derhjemme, så kunne det måske være rart for dig, at prøve at snakke med dem om, hvordan du har det? For det kan være super rart at have nogle at dele sine tanker med og nogle gange, så gør det det også nemmere at tage en beslutning. Og så har du nogle at støtte dig til, hvis det nu ender med, at du beslutter dig for at slå op med din kæreste.
Det kan være hammersvært at have en kæreste, mens man er på efterskole. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå super godt på efterskolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper