Jeg er glad for min kæreste, men det er svært at være i et forhold, nu hvor jeg er på efterskole.
Hej
Jeg kom i et forhold med en dreng en uge før jeg kom på efterskole og jeg er virkelig glad for ham, men jeg syntes det er virkelig svært, at have en kæreste lige nu på grund af, at jeg ikke rigtig føler jeg har tid til ham. Jeg prøver, at skrive med ham når jeg lige har tid, men for det meste er jeg så træt når jeg har tid, at jeg bare vil sove, så jeg ender med at falde i søvn inden jeg når, at skrive med ham. Når jeg så er hjemme har jeg planer eller så har han så vi ser heller ikke rigtig så meget hinanden. Jeg er virkelig glad for ham, men synes det er ret svært, at have en kæreste som jeg ikke føler jeg har tid til. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det kan være svært at have en kæreste, når man er på efterskole. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet her og delt dine tanker med os.
Det lyder til at være svært dilemma, du er landet i. På den ene side, så er du glad for din kæreste. Og på den anden side, så er det svært at have en kæreste, når der sker så mange andre ting i dit liv lige nu. Jeg tror der er mange unge, som kan nikke genkendende til det problem du beskriver. For det er bare mega svært at få plads og tid til det hele. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du synes det er svært.
Det lyder til, at den måde I er kærester på lige nu, ikke fungerer så godt for dig. Og det virker til, at du måske har brug for, at der sker en forandring. Er det rigtigt forstået? Hvis det er rigtigt forstået så tænker jeg, at der er 2 ting du i hvert fald kan overveje om ville være en hjælp.
1. Er det muligt at i kan prioritere mere tid sammen?
2. Ville det være rarest for dig, hvis i slog op?
Du vil gerne blive ved med at være kærester
Hvis du tænker, at du har mest lyst til at blive ved med at være kærester, så kan du måske overveje, om der er en måde I kan se hinanden mere på? Måske kan I lave nogle faste aftaler fremadrettet, så I måske ses hver anden weekend. På den måde ved i begge to at hver anden weekend skal I ikke lave andre aftaler, for der er det kærestetid. Og måske kan I aftale at snakke sammen hver morgen eller i løbet af dagen, hvis du er for træt om aftenen, mens du er på skolen. Det behøver selvfølgelig ikke være lige netop de her aftaler jeg nævner, men måske kan I finde på noget, der passer jer begge to.
Måske kunne det også være en god idé, hvis du prøvede at snakke med ham om, hvordan han synes det fungerer. Det kan være, at han også synes det er lidt svært, at i ser hinanden så lidt. Måske kan i så sammen finde ud af, hvordan i kan få det til at fungere alligevel. Jeg tænker også, at når du kommer hjem fra efterskole igen, så bliver det også nemmere at finde tiden til hinanden. Så måske er det bare den her periode, som er svær at få til at fungere.
Hvis du kommer frem til, at du helst vil gøre det forbi
Det kan også være, at du kommer frem til, at det vil være rarest, hvis i ikke længere var kærester. Det er også fuldstændigt okay, hvis du føler det. Nogle gange så passer det bare ikke ind i ens liv at have en kæreste. Og så det er helt okay at slå op. Det kan selvfølgelig være mega hårdt at slå op og gøre en super ked af det. Du kan prøve at læse vores artikel om kærestesorg, hvis det bliver relevant. Men hvis du mærker, at det er det rigtige for dig at gøre, så bør du selvfølgelig gøre det.
Snak med dine venner/veninder om det
Hvis du stadigvæk er super meget i tvivl om, hvad der er det rigtige for dig at gøre, så kunne det måske være en idé, at snakke med dine venner/veninder om det. Det kan være mega rart at få snakket det hele igennem med nogle andre, og få deres perspektiv og råd til, hvad du kan gøre.
Er det svært at tage hul på snakken, så prøv at se vores guide til at tale med en ven om de svære ting i livet.
I sidste ende er det kun dig der kan tage beslutningen og sige, hvad der er rigtigt for dig. Men det kan være en hjælp, hvis du får nogle andres syn på din situation.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget – og så krydser jeg fingre for, at du får taget den beslutning, der føles rigtigt for dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper