Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har været sammen med en dreng som jeg var totalt forelsket i. Efter et 9-måneders langt forhold, finder jeg ud af, at han har været mig utro med 6 forskellige piger, og en aften blev han så jaloux at han truede mig med at slå mig og råbte af mig, så jeg slog op med ham. Efter dette blokerede jeg ham overalt, men jeg blev stadig kimet ned og fik mindst 20 voicemails om dagen af ham, hvor han enten sagde at han ville have mig tilbage og han elskede mig, ellers truede han mig med alt muligt forskelligt, som at han ville få alle til at hade mig, fortælle alle mine hemmeligheder, begå selvmord eller at han ville fortælle mine forældre en masse forskellige ting. Efterfølgende har jeg også indset, at han slet ikke behandlede mig okay da vi var sammen, for han ødelagde min selvtillid fuldstændig. Da vi havde slået op var vi stadig i samme vennegruppe, så vi var stadig til fester sammen, og til hver af dem kunne han ikke styre sig med sit alkohol, og han råbte af mig, truede mig, skubbede mig og kaldte mig en masse forskellige skældsord. Vi gik også på samme skole, og i hvert frikvarter kom han ind i min klasse og ville ’’snakke’’ med mig, men det han egentlig hver gang ville var at prøve at få mig tilbage eller råbe af mig. Når jeg sagde til ham at han skulle lade mig være, blev det kun værre. Han sagde også til alle drenge jeg kendte, at de skulle lade mig være, og at de ikke måtte snakke med mig, og det var hårdt, for de drenge var nogle af mine bedste venner. Alligevel var alle ’’bange’’ for ham, og de adlød egentlig for det meste hvad han sagde, for man skulle åbenbart ikke være uvenner med ham. Det stod på i 5 måneder, og det var de hårdeste 5 måneder i mit liv. Efter alle de ting jeg er blevet kaldt, og efter alle de ting jeg har været igennem, er mit selvværd og min selvtillid blevet meget dårligere, og jeg tør ikke være sammen med en ny dreng, for jeg ved at jeg for det første ikke ville kunne stole på ham, fordi min eks var mig utro 6 gange, og hvad nu hvis vi slår op og jeg går igennem det samme igen? Jeg ved ikke om det er åndssvagt, at jeg skriver herind, for jeg ved selvfølgelig godt, at der nok ikke er så mange der kunne finde på at gøre hvad han gjorde, men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme over det her, og hvordan jeg nogensinde skal komme til at stole på nogen igen.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Hold da op sikke en omgang, du har været igennem. Jeg synes bestemt ikke, at det er åndssvagt, at du har skrevet herind. For når man har været igennem noget så svært, så skal man ikke gå alene med det. Så jeg er tværtimod rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er en naturlig reaktion
Du skriver, at din selvtillid og dit selvværd er blevet meget dårligere efter alt det her med din ekskæreste. Og det giver bare så god mening. For din kæreste har behandlet dig på en måde, der på ingen måder var okay. Og nogle af de ting som du beskriver, din kæreste har gjort, lyder faktisk som det, der hedder psykisk vold. Psykisk vold handler for eksempel om, at en person gentagne gange truer eller nedgør en. Tit fordi personen vil forsøge at kontrollere ens liv. Og psykisk vold kan sætte lige så meget spor i en som fysisk vold kan.
Derfor er det også helt naturligt, at du lige nu har svært ved at forestille dig, at du nogensinde kan komme til at stole på en fyr igen. For når man lægger sin tillid hos et andet menneske, og de så bryder ens tillid på den måde, så påvirker det en. Og når man er blevet såret på den måde, så vil ens hjerne gøre alt, hvad den kan for at beskytte en fra, at det hele sker en gang til. Så det er en fuldstændigt normal reaktion, at du har svært ved at stole på nogen lige nu, fordi du er bange for, at det hele vil ske en gang til. Det er noget din hjerne gør for at passe på dig.
Giv det tid
Du skriver ikke, hvor længe det er siden, du gik fra din ekskæreste. Så måske er det her råd en lille smule irriterende. Men jeg tror, det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal give dig selv tid til at komme ovenpå igen. For når man har været igennem sådan en omgang, som du har, så tager det tid, før man er okay. Og nogle gange kan det også godt tage rigtigt lang tid, før man føler sig som sig selv igen. Det er lidt ligesom, når man har fået et sår, fordi man har slået sig. Selvom der er kommet skorpe på såret, så går der alligevel stadig lang tid, før det er helet helt op igen. Og nogle gange efterlader det et ar, som man kan se længe, før det går væk. Hvis du har lyst til det, så kan du kigge på vores artikler med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man kæmper med lavt selvværd eller dårlig selvtillid. Måske er der nogle råd i de artikler, der kan hjælpe dig med at få dit selvværd og din selvtillid lidt op igen?
Øv dig langsomt
Hvis du gerne vil øve dig i at turde at stole på fyre igen, så kan du sagtens øve dig lige så langsomt og i dit eget tempo. Der er jo ingen, der siger, at du behøver at styrte ud og finde en ny kæreste allerede. Men hvis der er en fyr, du er interesseret i, så kan du godt prøve at øve dig i at åbne dig op for ham lige så langsomt. Men det er vigtigt, at det foregår i et tempo, som du er tryg ved. Så hvis det første skridt for dig lige nu er at sende ham et skævt smil, så er det helt okay. Det vil sikkert svært super svært i starten. Og måske vil dit hjerte sidde helt oppe i halsen på dig til at starte med. Men jo mere du øver dig, og jo mere du forhåbentligt får nye erfaringer med, at langt de fleste fyre heldigvis er søde og fornuftige mennesker, jo nemmere bliver det også at turde at stole på dem igen.
Vær åben overfor en ny fyr
Hvis du på et tidspunkt finder en fyr, som du godt kunne tænke dig at være kærester med. Og hvor det virker som om, det godt kunne blive til et længere forhold, så kan det måske også hjælpe dig at fortælle fyren om, at du blev behandlet dårligt af din ekskæreste. Hvis du ikke har lyst til det, behøver han jo ikke at få alle detaljerne. Men hvis din nye fyr ved, hvordan du blev behandlet af din ekskæreste, så ved han også, hvorfor du har brug for tid. Og hvorfor du måske får brug for at trække dig lidt nogle gange, hvis det hele lige går lidt for stærkt.
Snak med nogen
Jeg tænker også på, om du mon nogensinde har snakket med nogen om, hvordan din ekskæreste har behandlet dig? Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. For det her er ikke noget, du skal gå alene med. Selvom det ikke hjælpe direkte på alle de tanker og følelser, som du kæmper med, så hjælper det alligevel tit rigtigt meget, at man ikke skal klare alle de svære tanker og følelse alene. Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har været ude for noget rigtigt svært. Derfor tænker jeg på, om der er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre, hvis du kan snakke med dem. Men hvis det er rarere for dig at snakke med nogle andre fra din familie eller måske en rigtigt god veninde, så kan du også sagtens gøre det.
De kan også hjælpe hos Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen om det, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace har de det nemlig sådan, at der ikke er noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Og de frivillige rådgivere hos Headspace er vant til at snakke med unge, der har været igennem alle mulige svære ting. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok forsøge at hjælpe dig igennem samtalen så godt, som de kan, så det bliver så trygt for dig som muligt. Du kan også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke fremover. Det skal nok blive okay igen. Måske ikke lige i dag eller i morgen, men med tiden kommer det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper