Hej,
Jeg er en mand på 25år som har en kæreste.
Vi har været sammen i snart 6 måneder.
Jeg har mistet lysten til at have sex/kysse med hende og mine følelser for ex kæresten er begyndt at vokse.
Jeg ved det rigtige ville være at forlade kæresten, men jeg kan ikke. Jeg har hovedet fyldt af hvis’er og er bange for at drage den forkerte beslutning.
Jeg elsker hende ikke men vi har jo det godt/hyggeligt sammen? Hun ved ikke noget om mine tanker.
Hvordan kommer jeg til en beslutning? Og mit vigtigste spørgsmål: Hvorfor er beslutningen så svær når jeg ved hvad det rigtige at gøre er?
Hilsen den forvirrede

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation. For hvad skal man gøre, når man ikke længere elsker sin kæreste, men samtidig har mega svært ved at tage beslutningen om at stoppe forholdet?
Tvivl er normalt
Du skriver, at dit hoved er fyldt med hvis’er, og at du er bange for at tage den forkerte beslutning.
Det giver rigtig god mening. For det er en stor beslutning, om man skal slå op med sin kæreste.
Man kan måske gå og håbe på, at følelserne kommer tilbage, og at det måske bare er en periode eller fase, man går igennem.
Og hvad sker der, hvis man slår op, men bagefter finder ud af, at det var den forkerte beslutning?
Hvad vil der ske?
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der kommer til at ske, hvis du vælger at slå op med din kæreste.
Det kan man aldrig vide med sikkerhed.
Men samtidig skriver du, at du ikke længere elsker hende, og at følelserne for din eks er begyndt at vokse.
Du skriver også, at du egentlig godt ved, at det er det bedste at slå op. Men hvorfor er det så, så svært, når man godt kan mærke, at det er det rette at gøre?
Hvorfor er det så svært
Selvom man godt kan mærke, at det er det rigtige at slå op, så kan det stadig gøre mega ondt og være rigtig svært.
For de fleste har ikke lyst til at såre deres kæreste, og det ved man ofte godt, at man kommer til, hvis man slår op.
Her er det vigtigt at huske på, at uanset hvad man gør, så kan man ikke undgå at såre den anden.
For hvis man bliver i forholdet, velvidende om, at det ikke er det rette, og hvor man ikke elsker sin kæreste, så vil det ofte påvirke forholdet med tiden.
Og det kan gøre rigtig ondt at være kærester med én, som ikke elsker én.
Hvordan tager man en beslutning?
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre. Men jeg vil virkelig anbefale dig at læse vores artikel: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide.
Den beskriver nemlig, hvordan man kan komme en beslutning nærmere. Tit kan man gå med sine tanker alene oppe i sit hoved. Men med vores guide kan du forhåbentlig blive lidt mere klar over, hvad dine valgmuligheder er, og hvad du selv føler er det bedste.
Hvis du får mod til at tage snakken
Samtidig er det også vigtigt at huske, at tiden er ens bedste ven. Også når man skal tage en svær beslutning.
Og hvis det rette er at slå op, så vil man også ofte nå derhen på et tidspunkt.
Hvis du finder ud af, at du gerne vil slå op med din kæreste, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Artiklen er rettet mod venskaber, men du kan sagtens bruge den, selvom det er din kæreste du skal tale med.
I den kommer vi nemlig med rigtig gode råd til, hvordan man kan gribe en svær samtale an og gøre det på en god måde.
Tal med dine venner
En anden ting der kan være rigtig godt at gøre, er at tale med sine venner om det.
For når man står i et svært dilemma og har svært ved at tage en beslutning, så kan de ofte hjælpe én på vej.
Ofte kender de én rigtig godt, og måske også din kæreste, og det kan være de har nogle gode råd eller overvejelser som kan hjælpe dig.
Det kan være mega svært, når man er i tvivl om det er det rette at slå op med sin kæreste. Men ofte kan det hjælpe meget at tale med nogen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper