Hej Mindhelper
Jeg er en 16. Prof dreng
Jeg er forelsket, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg går i 9 klasse og jeg er blevet forelsket i en pige fra min klasse. Eller det tror jeg ihvertfald. Jeg er meget indadvendt og har nogle bestemte tætte venner som jeg tit snakker med, og jeg har det svært med at snakke med andre end dem, især med piger. Derfor kender ikke denne her pige så godt og så har vi heller ikke altid gået i klasse sammen fordi hun startede for et par år siden. Kan man overhovedet blive rigtig forelsket i en man ikke kender særlig godt?
Jeg ved dog at jeg rigtig godt kan lide hende, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Jeg har tænkt på at spørge hende om vi skulle lave noget en dag, men det kan nemt lyde som om jeg invitere hende på date eller noget hvilket det jo ikke nødvendigvis skal være. Så kan vi jo se om vi fx. Har fælles interesser og ting at snakke om og om vi har kemi eller hvad man nu siger. Jeg har tænkt på at skrive det, men jeg ved ikke om det er bedre at sige det i person. Det vil jeg helst gøre når det kun er os to, men det kan være svært at finde et tidspunkt hvor det kun er os.
Jeg håber i kan hjælpe mig
Mvh. En forvirret dreng

(16 år)
Kære 16 årige dreng
Tankerne kan godt rumstere helt vildt oppe i hovedet, når man er blevet forelsket. Og man kan hurtigt blive i tvivl om, hvad man skal gøre eller sige. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker.
Forelskelse
Forelskelse kan være en vildt dejlig følelse. Måske kan man virkelig mærke, hvordan sommerfuglene bakser rundt i maven på en. Eller måske kan man næsten ikke stoppe med at tænke på hende, som man er blevet vild med. Forelskelse følger ingen regler, og derfor kan man også sagtens blive forelsket i en, som man ikke kender ret godt. Det er helt normalt. Du kan for eksempel også tænke på, hvordan nogle bliver helt vilde med et band eller en sanger – og dem har de måske ikke engang mødt i virkeligheden! Derfor tænker jeg også sagtens, at du kan være blevet forelsket i hende pigen, selvom du ikke kender hende så godt.
Hvis du alligevel er lidt i tvivl om, hvordan du lige har det, så kan du kigge på artiklen Forelsket – er du det? Her kan du læse lidt om nogle af tegnene på, at man er blevet forelsket.
Generthed
Du skriver også, at du er lidt indadvendt, og synes det er svært at snakke med piger. Det kan jeg sagtens forstå. Jeg tror nemlig, de fleste kender til, at det kan virke lidt nervepirrende, at skulle snakke med en af det andet køn – især en, som man måske har fået lidt følelser for. For man vil jo gerne gøre et godt indtryk og have, at snakken skal gå godt. Derfor er det også helt naturligt at blive nervøs.
Snak med hende
Det lyder som om, at du allerede har tænkt en del over, hvordan du kan komme til at snakke med hende pigen – mega fedt. Når man er lidt vild med en, er det bedste man kan gøre nemlig at prøve at lære dem bedre at kende. For så kan man, som du også skriver, finde ud af, om man har noget kemi.
Om du skal spørge hende face to face, eller skrive og spørge, om i skal ses, tænker jeg egentlig ikke er så vigtigt. Begge ting er helt fint, og det behøves ikke at betyde så meget præcist, hvordan man spørger. Så gør det, som du har det bedst med.
Hvis du får spurgt hende, og i får en aftale i hus, kan du også kigge på artiklen Nervøs inden først date? For selvom det måske ikke er en decideret date i skal på, så kan det være, at der er et råd eller to i artiklen, som du kan bruge.
Snak med vennerne
Det lyder også til, at du har nogle tætte venner, som du snakker med. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har talt med dem, om dine følelser for hende pigen? Ellers kunne det måske være en ide at gøre. Det kan nemlig være meget rart at snakke med ens venner om, hvad man kan gøre, når man er blevet lun på en. Og måske har de prøvet noget lignende, eller har et råd eller to, som man kan bruge.
Det kan sætte en masse tanker igang, når man har fået følelser for en pige, som man ikke kender ret godt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med hende – jeg hepper ihvertfald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper