Hej Mindhelper
Jeg har det så skidt..
For noget tid siden, sluttede en relation jeg havde til en fyr der er noget ældre end jeg. Relationen var ikke god for mig og det var meget frem og tilbage. Han “droppede” mig på en meget dum måde. Først ignorerede han mig i 14 dage og så skrev han at han havde mødt en og vi derfor ikke kunne ses.: Jeg blev så ulykkelig, har aldrig grædt så
Meget. Men jeg prøver at komme videre, selvom det er svært. Problemet er bare at jeg er blevet besat af ham. Jeg tjekker mange gange om dagen hans sociale medier, for at se om han ny står i forhold. Han er ikke så aktiv på Instagram, men igår så jeg på Instagram at han havde fået en ny kvindelig følger og hun også følger ham. Jeg fik så ondt i maven og måtte straks “tjekke” hende ud. Det er så fjollet, fordi det kunne være hvem som helst og det behøver ikke at betyde noget. Jeg kan se hun er ældre end ham og har børn, så det giver ikke mening. Men kan ikke stoppe med at spekulere på det. Er det mon hende? Hvorfor hende og ikke mig?? Jeg har endda slettet min facebook app og insta, så jeg ikke hele tiden tjekker ham. Men jeg tænker stadigvæk som en gal på det.. Jeg har virkelig et problem. Ved ikke hvordan jeg skal komme videre. Føler jeg er ved at blive vanvittig og mister helt kontrollen.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder som om, at du har det rigtigt svært i øjeblikket. Det kan godt trække tæppet helt væk under en, hvis man er blevet droppet af sin kæreste. Så kan man godt ende med at føle sig helt vanvittig. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det er bedst, ikke at gå alene med de svære ting i ens liv.
Det gør ondt lige nu
Når man er blevet forladt af en kæreste, så bliver ens verden vendt totalt på hovedet. Og man kan blive fuldstændigt ulykkelig over det, som man har mistet. Så går man igennem en slags sorgproces og det er mega hårdt. Så kan man godt begynde at gøre nogle ting, som man måske normalt ikke ville gøre. Eksempelvis at tjekke ens ekskærestes sociale medier igen og igen og igen for at se, om man kan følge med i, hvad der sker i hans liv. Men det er faktisk helt normalt at reagere sådan i begyndelsen. Det tror jeg der er rigtigt mange andre, som sagtens kan nikke genkendende til. Men selvom det måske føles fuldstændigt forfærdeligt lige nu, så vil den ulykkelighed og besættelses-følelse, som du beskriver, gå over igen på et tidspunkt. Men det tager tid. Og det kan være en rigtig hård proces. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at passe ekstra godt på sig selv i den periode. Du kan prøve at læse vores artikel om selvomsorg og vores artikel om kærestesorger. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan være lidt god ved sig selv, mens man går igennem den svære periode efter bruddet.
Blokér ham fra sociale medier
Det lyder til, at det ikke er særligt rart for dig, at blive konfronteret med, hvad der sker på hans sociale medier. Og du har prøvet at slette apps’ene, så du ikke kan tjekke det. Det synes jeg er mega sejt gjort og jeg er sikker på, at det ikke har været nemt for dig. Det kan du godt klappe dig selv på skulderen for. Det lyder til, at du virkeligt prøver på, at gøre det bedste for dig selv. Og det tænker jeg er en mega god idé. Du kan jo overveje, om det kunne være rart, helt at blokére ham fra dine sociale medier, så du slet ikke kan tjekke op på ham? Det kan måske godt virke som en rigtig stor beslutning lige nu, men måske vil det kunne give dig lidt ro i kroppen, hvis du slet ikke havde mulighed for, at holde øje med ham?
Tag fat i dine veninder
Når man går igennem noget rigtigt svært, så kan det være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. Det kunne eksempelvis være, hvis du har nogle rigtigt gode veninder, som du er tryg ved at snakke med. Så kan de nemlig støtte dig og måske distrahere dig lidt, når det bliver svært. Hvis man oplever, at man er blevet lidt besat og det virkeligt påvirker ens hverdag meget, så kan det være en god idé, at prøve at distrahere sig selv og få tankerne over på noget andet. Det ved jeg godt er nemmere sagt end gjort, men måske er der noget, som du ved kan flytte dit fokus lidt? Tage på café med dine veninder, løbe en tur, besøge din familie eller noget helt 4.? I så fald kunne det måske være en rigtig god ting at prøve af, nu hvor det er lidt en møg-periode. Det kan være en rigtig rar måde, at komme igennem den sværeste del af kærestesorgerne. Og så med tiden, så skal det nok blive nemmere.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke kender dig og som har masser af overskud til dig, så kan du overveje Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om de ting, som fylder. Eksempelvis hvis man går igennem et svært kærestebrud. Deres frivillige er mega søde og de er vant til at snakke om alt mellem himmel og jord. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Måske kunne det være en god løsning for dig?
Selvom en kæresterelation ikke har været god for en, så kan det stadigvæk godt gøre mega ondt, når den slutter. Og det er helt normalt at opleve, at man bliver lidt skør af det. Men så kan det være en mega god idé, at prøve at skåne sig så vidt muligt fra ekskærestens sociale medier og så prøve at distrahere sig selv lidt i begyndelsen, med noget eller nogen, som kan flytte ens fokus lidt. Eksempelvis ens gode veninder.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper