Jeg har for ca. to år siden fundet ud af, at min kæreste har været mig utro i starten af vores forhold. Nu ved jeg ikke, om jeg skal gå fra ham eller blive.
Hej Brevkasse!
Jeg har længe gået og tumlet rundt med overvejelserne om at gå fra min kæreste.
Vi er sammen på 5. År, og han er min første rigtige kæreste.
Han er sød, omsorgsfuld og forstående og vores kommunikation sammen er egentlig rigtig god – så alt forudsætningerne for at vores forhold skulle kunne fortsætte, er egentlig gode nok, MEN…. for 1,5-2 år siden opdagede jeg at han havde været mig utro i starten af vores forhold, og lige siden den gang, har jeg gået fra at tænke “det skal bare være os for altid uanset hvad” til at tænkte “jeg kan sagtens uden ham” og “intet vare jo foreviget”. Jeg har formentlig tildels tænkt dette for at beskytte mig selv, men også fordi at det var enormt sårende at finde ud af.
Jeg har siden efteråret 2016 gået og overvejet at gå fra ham, men nogle gange er jeg lige ved at ringe på en anden lejlighed så jeg kan flytte fra ham (vi bor sammen og har en hund sammen forresten), og andre dage er jeg villig til at kæmpe for at vi bliver sammen altid!
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg har aldrig stået i samme situation før, i og med at han er min første rigtige kæreste…
Hvad skal/kan jeg gøre?
Jeg håber I har nogle gode råd.
På forhånd tak!

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Av, det må godt nok have gjort ondt at finde ud af, at din kæreste har været dig utro. Og jeg kan sagtens forstå, at din indstilling til jeres forhold har ændret sig fra “det er os for altid” til “intet varer jo evigt”. Og det giver god mening, at du ubevidst er begyndt at tænke det for at passe på dig selv.
Hvad er det, du vil kæmpe for?
Jeg er glad for at høre, at han er omsorgsfuld og forstående. Og at I har en god kommunikation. Som du også selv skriver, er det helt sikkert et godt grundlag for at fortsætte forholdet. Og det er også et godt fundament for at få genopbygget tilliden igen. Du skriver også, at du nogle dage er villig til at kæmpe for, at I bliver sammen. Det må virkelig også være svært at skulle gå fra sin kæreste gennem så lang tid. Hvad er det, der gør, at du gerne vil kæmpe for det? Det tænker jeg er ret godt for dig at blive helt skarp på. Man bliver på den måde opmærksom på, hvad forholdet betyder for en, og hvad der er godt i forholdet.
Bliv skarp på fordelene og ulemperne
Nej, intet varer for evigt. Men forholdet kan jo godt vare indtil, I dør. Og vil du gerne have, at det gør det? Eller er du for såret og usikker på ham? Måske vil det hjælpe dig at lave en liste over fordele og ulemper ved at blive sammen med ham og gå fra ham. Du kan også kigge i vores artikel om at tage svære valg. Der er nok noget, du kan bruge til at blive mere klog på, hvad du egentlig gerne vil. Om du helst vil tilgive, glemme og blive sammen med ham – eller om du helst vil væk fra det og komme videre.
Tag en snak med din kæreste
Du skriver, at du opdagede, at han har været utro. Jeg kommer til at tænke på, om han godt ved, at du ved det? Hvis han ved det, hvordan har han så været efterfølgende? Har han gjort noget for at genopbygge tilliden? Mit første råd til dig er at tage en snak med ham. Fortæl ham, at det virkelig sårede dig, og hvad det har startet af tanker i dit hoved. Også selvom det ligger langt tilbage. Det er jo stadigvæk noget, der påvirker dig og jeres forhold. Du kan også snakke med ham om, hvordan han tænker, at I kan få et tillidsfuldt forhold igen. Når jeres kommunikation er så god, som du skriver, at den er, er det dælme med at udnytte det.
Tal med dine veninder
Mit andet råd til dig er at snakke med dine veninder, hvis du ikke har gjort det. De kan være med til at gøre det klart for dig, hvad der er af fordele og ulemper ved din situation. Det kan også være, at de har nogle idéer til, hvad du kan gøre. Eller kan fortælle dig, hvad de selv havde gjort i samme situation. Uanset hvad kan veninderne komme med mange gode indspark. Og generelt kan ens situation også bliver mere klar for en, når man blot siger det højt.
Jeg håber, at mit svar har sat nogle hjælpsomme tanker igang hos dig, og at du snart kommer frem til, hvad du vil gøre.
De bedste hilsner fra Mindhelper