Hej Mindhelper
Hej, jeg er ret jaloux og oplever jalousien mest, når min kæreste giver mine veninder/søster(som er personer, som jeg beundrer) meget opmærksomhed i situationer, hvor jeg også er der. Det får mig til at føle mig udenfor, for jeg ved ikke om jeg skal afbryde/deltage i samtalen. Jeg plejer ikke at deltage og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, og sidder bare i stilhed, men så bliver jeg meget indebrandt og ked af det og kan tænke på øjeblikket lang tid efterfølgende.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Jalousi kan være en mega svær følelse at håndtere og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousien driller
Det er mega træls at opleve, at jalousien skaber trælse tanker og følelser i en. Så er det normalt at opleve, at jalousien kan få en til at føle sig udenfor på tidspunkter, hvor der måske slet ikke er nogen grund til det. Men det kan være en rigtig god idé, at prøve at acceptere, at jalousien nogle gange rammer. Ligesom glæde og vrede, så er jalousi er en følelse, som kan ramme os alle sammen engang imellem. Og den kommer især, hvis vi bliver lidt usikre på os selv. Derfor tænker jeg også, at det giver super god mening, at det lige er når din kæreste snakker med dine veninder og søster, at den rammer. For så kan man sagtens blive i tvivl om, om man skal være en del af samtalen eller hvad søren man lige skal gøre af sig selv.
Du kan prøve at læse vores artikel om jalousi og måske denne her om usikkerheder. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan håndtere jalousien og give lidt slip på usikkerheder.
Snak med din kæreste
Jeg tænker, at mit bedste råd til dig er, at snakke med din kæreste om jalousien. For hvis han ved, at jalousien godt kan ramme dig, når i er i nogle bestemte situationer, så kan han måske også hjælpe dig med at håndtere den. Eksempelvis ved at hjælpe dig med at blive en del af samtalen, hvis du oplever, at du trækker dig og føler dig udenfor. Det kan være super rart at få sin kærestes støtte og hjælp. Og jeg er næsten helt sikker på, at han gerne vil hjælpe dig, når det bliver svært. I kan også prøve at snakke om, hvilke nogle andre situationer, hvor jalousien rammer dig. Og hvordan du kan håndtere det på en god måde, hvis det sker igen. Man kan sige, at i kan prøve at planlægge en slags handleplan for, hvad du kan gøre. Så kan i eventuelt skrive det ned som en note på din telefon, så du hurtigt kan finde den frem, hvis jalousien begynder at drille.
Snak med nogle andre
Hvis du har brug for at få snakket jalousien igennem med nogen, som ikke er din kæreste. Så kan det også være super rart. Det kan nemlig være med til at give en et lille pusterum for jalousien og få snakket de bekymringer og oplevelser igennem, som går og fylder for en. Måske har du en god veninde, en forældre eller sød moster, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du prøve at tage fat i dem. De kan hjælpe dig med at få lidt ekstra øjne på dine oplevelser og måske komme med nogle gode råd på vejen. Det kan være super rart, at få den støtte.
Hvis du helst vil snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headpace er en anonym ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke med en frivillig om det, som fylder for en. Intet problem er for stort eller småt i Headspace. Der er du mere end velkommen.
Jalousi er en mega svær følelse at skulle håndtere. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt. Og at du får snakket med din kæreste om jalousien.
De bedste hilsner fra en Mindhelper