Hejsa,
Jeg er en pige på 18 år, som er i en kamp med mig selv og mine følelser. Min fortid med drenge ser ikke lys ud, hvilket har sat sine spor i mig; Men lige netop hvilke ved jeg endnu ikke. Jeg kan mærke en vis afstand til mine følelser, når jeg oplever en dreng viser interesse for mig. Det booster min selvtillid, men jeg opretter instinktivt et skjold for mig selv og holder dem på afstand. Jeg er kort sagt bange. Jeg er bange for, at jeg endnu en gang vil blive disrespekteret og går på kompromis med mig selv. Jeg er bange for de bilder mig ind, at de kan lide mig og vigtigst min personlighed. Jeg er bange for, at jeg giver meget af mig selv, for kort efter at bliver droppet. Jeg stoler ikke på, at nogle kan have følelser for mig…
Som regel er jeg en forholdsvis stærk og stædig pige, der ved hvad hun mener, men når det handler om kærlighed lukker den side helt ned. Jeg er ikke kun bange for selv, at blive såret, men også bange for, at gøre ham ked af det. Jeg flygter fra følelserne og ordet ”kærester”gør mig yderst utilpas. Jeg ses lige nu med en dreng, der behandler mig virkelig pænt, men når jeg er sammen med ham leder jeg konstant efter fejl, for at have en god grund til at flygte. Jeg får så dårlig samvittighed, for han har om nogen ikke fortjent det.
Trods disse mange og utrolig komplekse tanker har jeg to spørgsmål:
1. Er jeg klar til at lukke en dreng ind i mit liv? Eller bør jeg arbejde med mig selv og mit selvværd først?
2. Er der nogle måder, at opbygge tillid til drenge på?
Jeg håber, at i har et eller et par råd, selvom jeg ikke har et entydigt svar på mine følelser og frustrationer..
Mvh en forvirret pige

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder som om, der er en masse tanker omkring at turde at åbne dig op for fyre, der fylder lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Når jeg læser dit brev, så synes jeg, det lyder som om, du har haft nogle uheldige oplevelser med fyre tidligere, hvor du måske ikke har følt dig behandlet så godt. Er det rigtigt forstået? Det lyder super svært. For det er rigtigt hårdt at være i et forhold, hvor man ikke føler, at man bliver respekteret eller behandlet ordentligt. Og det er noget, der sætter spor i en. For vores hjerner er designede til at huske dårlige oplevelser og sørge for at beskytte os fra, at det sker igen. Og man kan for eksempel beskytte sig selv fra at blive såret igen ved at lukke følelserne ude og bygge et skjold op omkring sig selv, præcis som du beskriver, at du gør. Så din måde at reagere på, er helt normal.
Snak med ham
Du spørger, om der er nogen måder at opbygge tillid til drenge på? Og det er der. Man kan sagtens lære at stole på drenge igen, selvom man har været i nogle dårlige forhold tidligere, men det er noget, der tager tid. For den bedste måde at genvinde sin tillid til drenge på, er ved at begynde langsomt at se fyre igen. Sådan så man langsomt kan øve sig i at åbne sig op og lukke dem ind i sit liv igen. Det lyder som om, du allerede allerede ser en lige nu, så du er faktisk allerede kommet et godt stykke hen ad vejen. Og det er super sejt, for det kan ikke være nemt altid.
Nu er det næste skridt så at øve dig i at åbne dig op for ham. Og der tror jeg, at mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med ham om, hvordan du har det. Jeg ved godt, at det ikke er nemt. For det er netop at lukke ham rigtigt meget ind, og det er lige nøjagtigt det, der er så svært for dig. Men hvis du snakker med ham om, hvordan du har det, så kan I få snakket om det, når du bliver utryg eller usikker. Samtidigt så får han også mulighed for at forstå, hvorfor du måske har brug for lidt mere tid end så mange andre til at blive tryg og åbne dig op over for ham.
Mærk efter
Dit andet spørgsmål er, om du overhovedet er klar til at se fyre lige nu? Eller om du måske er nødt til at arbejde med dit selvværd, før du begynder at se fyre igen? Jeg kan sagtens forstå, det er et spørgsmål, der popper op i dit hoved. For nogle gange kan man godt have brug for tid til at komme sig og måske arbejde lidt med sig selv, før man er klar til at komme i et forhold igen. Men jeg kan ikke svare dig på det spørgsmål. For i sidste ende er det dig selv, der skal mærke efter, om du føler dig klar til at øve dig i at starte et forhold lige nu.
Men jeg tænker også, at det ene ikke nødvendigvis behøver at udelukke det andet. For jeg tænker sagtens, at du kan arbejde med dit selvværd, samtidigt med du øver dig i at åbne dig op for fyre. Samtidigt er de situationer, hvor man bliver usikre i, oftest de allerbedste situationer at arbejde med sig selv i. Fordi det er der, man virkeligt kan mærke, hvad det er for nogle følelser og tanker, der er svære for en. Og hvad det er for nogle ting, man godt kunne tænke sig at blive bedre til at håndtere det. Hvis du har lyst til det, kan du kigge på vores artikel med gode råd imod lavt selvværd. Det kan være, der er nogle ting i den artikel, du kan bruge til noget.
Snak med nogle andre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogle andre om, at du synes, at det er svært at åbne dig op overfor fyre? Og at du måske ikke altid er blevet super godt behandlet i dine tidligere forhold? Hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Du kunne for eksempel snakke med en god veninde om det, hvis du kan det. Men du kan også snakke med dine forældre eller en helt tredje person, hvis det er rarere for dig. Det er nemlig tit rigtigt rart at have nogen, at dele alle sine svære tanker og følelser med. Når man siger sine tanker højt til nogen, kommer de nemlig tit til at fylde lidt mindre. Samtidigt så får dem man snakker med også mulighed for at fortælle, hvad de tænker om de ting, som man fortæller dem. Og det kan jo være, at den person du snakker med, får øje på nogle ting, som du ikke selv har tænkt over.
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være rart at snakke med nogen, som man slet ikke kender, fordi det så er lidt nemmere at være helt ærlig, når man fortæller. Hvis du har det sådan, kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er der nemlig altid nogle søde frivillige klar til at at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder hos dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke. Jeg tror på, at du nok skal komme til at tro på fyre igen på et tidspunkt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper