Min ven vil bare have, at vi forbliver venner. Men jeg tror, at jeg kan lide ham, og jeg har det underligt med, at han ikke ved det.
Hej Mindhelper.
Jeg går på efterskole med den her dreng. Han er virkelig en af mine gode venner og vi har snakket rigtig godt sammen. Vi havde så elevfest også kyssede vi (Det var mit første kys). Efter kysset var det ret akavet mellem os, så jeg skrev til ham og spurgte om jeg havde gjordt noget galt. Han skrev at det havde jeg ikke, men han syntes det var underligt efter vi kyssede og at han bare syntes vi skulle være venner. Mit problem er så at jeg tror at jeg kan lide ham og jeg føler at jeg har det svært med at han ikke ved det.
Jeg ved ikke om jeg skal fortælle ham det og risikerer at miste mit venskab med ham eller om jeg bare skal prøve at glemme at jeg kan lide ham?
Jeghåver i kan hjælpe.
Hilsen den fortabte pige.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det er mega træls, når man finder ud af, at den person man har følelser for, nok ikke har følelser for en. Og så kan det være super svært at finde ud af, hvad der er det bedste at gøre. Så jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt fortabt.
Vær forberedt
Din ven har allerede fortalt, at han helst vil have, at I bare forbliver venner. Så hvis du vælger at fortælle ham, at du godt kan lide ham, skal du nok være forberedt på, at han fortæller dig, at han ikke har de samme følelser for dig. Det er mega træls, og det kan gøre super ondt at høre. Men der er desværre ikke så meget at gøre ved det. For din ven kan jo ikke ændre på sine følelser.
Nogen gange kan det dog hjælpe at fortælle det alligevel. Selvom det gør mega ondt at høre. Men så har man fået en afklaring. Og det kan nogen gange gøre det nemmere at komme sig over forelskelsen, fordi man så ikke hele tiden går og håber på, at det kunne ske, fordi man teknisk set ikke har fået et nej endnu.
Hvad ville du sige til en veninde
Når man står i en situation, hvor man ikke helt ved, hvad man skal gøre, kan det nogen gange hjælpe at vende situationen om. Det kan du for eksempel gøre ved at spørge dig selv: “hvad havde jeg sagt til min veninde, hvis hun havde været i min situation?” Det kan nogen gange hjælpe en med at se situationen fra et lidt andet perspektiv.
Snak med nogen om det
Jeg tænker på, om du har nogen veninder, du kan snakke med? Hvis du har det, er det en mega god idé at snakke med dem om den her situation. Når man snakker med andre, får man nemlig deres perspektiv på ens egen situation. Og nogle gange har folk tænkt nogle helt andre tanker, end man selv har. Samtidigt kan det jo også være, at der er en af dine veninder, der har stået i en situation, der minder om. Og som kan fortælle dig, hvad hun gjorde dengang.
Du behøver ikke miste jeres venskab
I sidste ende er det dig selv, der skal mærke efter, om du har lyst til at fortælle din ven, at du kan lide ham. Men jeg tænker på, om du mon kan holde ud at gå og holde på den hemmelighed og være venner med ham samtidigt? Og så tænker jeg også, at du ikke nødvendigvis behøver at miste jeres venskab. I de fleste tilfælde går det stille og roligt, når man fortæller en anden, at man kan lide personen, også selvom det ikke er gengældt. Og hvis I er gode venner, så er jeg næsten sikker på, at I nok skal finde en måde at arbejde igennem det på. For det meste handler det om, at man får snakket tingene ordentligt igennem, så man kan finde ud af, hvordan man løser situationen, så det bliver godt for begge to.
Hvis du vælger at fortælle ham det, kan du for eksempel sige noget i stil med: “jeg ved godt, at du kun vil være venner. Men jeg har brug for at fortælle dig, at jeg faktisk er forelsket i dig.” Så ved han, at du ikke regner med, at han har følelser for dig. Men du får alligevel fortalt ham, hvad du føler for ham.
Du skal nok komme videre
Når man står midt i en ulykkelig forelskelse, kan det føles som om, at man aldrig kommer sig over det. Men det er lige nu, at det er en rigtigt træls situation. Og det er også helt okay. Det skal der være plads til. På et tidspunkt holder det op med at være træls. Og så er du klar til at blive forelsket igen. Hvis du har brug for det, kan du læse vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man er ulykkeligt forelsket
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din ven finder ud af det. Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper